Informaatiolukutaito osallisuuden ja hyvinvoinnin politiikkana
Kork, Anna-Aurora; Turja, Tuuli; Kurkela, Kaisa; Jones, Marjaana; Jäntti, Anni (2023-12-13)
Kork, Anna-Aurora
Turja, Tuuli
Kurkela, Kaisa
Jones, Marjaana
Jäntti, Anni
Valtiotieteellinen yhdistys
13.12.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231221156777
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231221156777
Kuvaus
vertaisarvioitu
© 2023 Kirjoittajat. Tämä työ on lisensoitu Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.fi)
© 2023 Kirjoittajat. Tämä työ on lisensoitu Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä (https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.fi)
Tiivistelmä
Kansalaisten informaatiolukutaidon edistämistä pidetään yleisesti hyvinvointipoliittisena, yhteiskuntapoliittisena ja teknistaloudellisena tavoitteena. Yksilöllisiin taitoihin keskittyvän näkökulman sijaan tämä tutkimus tarkastelee informaatiolukutaidon toimintapolitiikkaa osallisuuden tavoitteen näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä on, millaista osallisuutta informaatiolukutaitoon liitetään ja millä tavoin sen merkityksellisyyttä perustellaan suomalaisessa politiikassa. Kohdistamme retoris-poliittisen analyysimme suomalaisiin politiikka-asiakirjoihin tulkitsemalla informaatiolukutaidon politiikkaa yhteiskunnallisen osallisuuden näkökulmasta. Tuloksemme osoittavat, kuinka poliittisesta kontekstista riippuen informaatiolukutaitoa kuvataan vaikuttamisena omiin asioihin, osallistumisena palvelujen kehittämiseen, tietoyhteiskunnan digiosallisuutena tai kansalaistoimintana ja yhteiskunnallisena osallisuutena. Informaatiolukutaidon merkityksellisyyttä korostetaan erityisesti demokratian, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden, motivaation sekä vuorovaikutuksen arvostusten kautta. Informaatiolukutaidon politiikkaa perustellaan siten keinona edistää sosiaalista inkluusiota, yhteistä päätöksentekoa, kansalaisten osallistumista yhteiskunnalliseen toimintaan ja tietoyhteiskunnan kehittämiseen. Tutkimuksemme perusteella informaatiolukutaidon vahvistaminen on yksi sosiaalisen vuorovaikutuksen keino sekä osallisuuden edellytys. Tutkimus lisää ymmärrystä informaatiolukutaidon merkityksestä osana kansalaisten osallisuutta ja hyvinvointia.
Kokoelmat
- Artikkelit [2788]