Family businesses and M&A's : A case study of a Finnish family business
Juonela, Frans Eelis (2023-12-12)
Juonela, Frans Eelis
12.12.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231212153700
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231212153700
Tiivistelmä
In this millennium, the number of mergers and acquisitions has grown significantly. Indus-trial buyers and different kind of venture capitalists increasingly find M&A’s to be more efficient and more effortless way to generate new business and increase the growth rate of an existing company. In family businesses this can be seen as an increase in the number of generational changes and other changes of ownership. This study aims to discover what is the acquisition process of a family business like. It addresses the motives and reasoning behind it and also tries to identify how the ac-quisition process of a family business differ from the acquisition process of a non-family-owned business. The theoretical framework of this study is based on existing literature on family business characteristics and M&A pro-cesses. The framework depicts the typical M&A process and adds the family business as-pect to it. The primary data for this case study was collected by interviewing two repre-sentatives from the case company who are actively involved in the acquisitions that the company makes. One of the representatives is a member of the owning family and the other is not.
The general impression when discussing about family businesses is usually positive. This study also investigates, what are the characteristics that make the positive atmosphere around a family business and does every family business have them. More importantly, regarding the topic the study, how these beforementioned characteristics influence the acquisition process of a family business. In addition, this study highlights the role of the owners of a family company. Whether they are involved and invested in the company and take actively part in the operational activities of the business or are only board members has a huge influence on the business activities of the company.
The novelty of this study lies in the characteristics of family business and how they influ-ence the M&A process of a family company. The findings show that there are numerous family business characteristics that effect the M&A process of a family business, that have not been discussed in the academic literature before. Family businesses private language, the role of the owners in the company, moderate ownership status and the rapidness of decision-making processes are they key takeaways of this study. Tällä vuosituhannella fuusioiden ja yritysostojen määrä on kasvanut merkittävästi. Teollisten ostajien ja erilaisten pääomasijoittajien suosivat yritysostoja, sillä niiden nähdään olevan yhä tehokkaampi ja vaivattomampi tapa luoda uutta liiketoimintaa ja lisätä olemassa olevan yrityksen kasvuvauhtia. Perheyrityksissä tämä voidaan nähdä sukupolvenvaihdosten ja muiden omistajanvaihdosten lisääntymisenä. Aiheen ajankohtaisuuden vuoksi, tässä tutkimuksessa pyritään selvittämään, millainen on perheyrityksen yrityskauppaprosessi. Tutkimus käsittelee yrityskaupan taustalla olevia motiiveja ja pyrkii myös tunnistamaan, miten perheyrityksen yrityskauppaprosessi eroaa ei-perheyrityksen vastaavasta prosessista. Tämän tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu olemassa olevaan kirjallisuuteen perheyrityksen ominaispiirteistä ja yrityskauppaprosesseista. Teoreettinen viitekehys kuvaa tyypillistä yrityskauppaprosessia ja lisää siihen perheyritys ulottuvuuden ja sen tuomat luonteenpiirteet. Tämän tapaustutkimuksen ensisijaiset tiedot kerättiin haastattelemalla kahta tapausyrityksen edustajaa, jotka ovat aktiivisesti mukana yrityksen tekemissä yritysostoissa. Toinen haastateltavista on omistavan perheen jäsen ja toinen ei.
Yleisvaikutelma perheyrityksistä keskusteltaessa on yleensä myönteinen. Tässä tutkimuksessa tutkitaan myös, mitkä ominaisuudet ovat ne, jotka luovat myönteisen ilmapiirin perheyrityksen ympärille ja onko jokaisella perheyrityksellä niitä. Vielä tärkeämpää tutkimuksen aiheen osalta on se, miten nämä edellä mainitut ominaisuudet vaikuttavat perheyrityksen yrityskauppaprosessiin. Lisäksi tässä tutkimuksessa korostuu perheyrityksen omistajien rooli. Ovatko he aidosti mukana yrityksessä ja osallistuvat aktiivisesti liiketoiminnan operatiiviseen toimintaan ja sen kehittämiseen vai ovatko he esimerkiksi passiivisesti mukana vain hallituksen jäseninä. Näiden kahden vaihtoehdon välillä on huomattavat erot ja perheomistajien roolilla on valtava vaikutus yrityksen liiketoimintaan.
Tämän tutkimuksen uutuusarvo piilee perheyrityksen ominaispiirteissä ja siinä, miten ne vaikuttavat perheyrityksen M&A-prosessiin. Tutkimuksen löydökset osoittavat, että on olemassa lukuisia perheyrityksen yrityskauppaprosessiin vaikuttavia perheyrityksille ominaisia piirteitä, joita ei ole käsitelty akateemisessa kirjallisuudessa aiemmin. Perheyritysten oma kieli, omistajien rooli yrityksessä, vastuullinen omistajuus ja päätöksentekoprosessien nopeus ovat keskeisiä otteita tästä tutkimuksesta.
The general impression when discussing about family businesses is usually positive. This study also investigates, what are the characteristics that make the positive atmosphere around a family business and does every family business have them. More importantly, regarding the topic the study, how these beforementioned characteristics influence the acquisition process of a family business. In addition, this study highlights the role of the owners of a family company. Whether they are involved and invested in the company and take actively part in the operational activities of the business or are only board members has a huge influence on the business activities of the company.
The novelty of this study lies in the characteristics of family business and how they influ-ence the M&A process of a family company. The findings show that there are numerous family business characteristics that effect the M&A process of a family business, that have not been discussed in the academic literature before. Family businesses private language, the role of the owners in the company, moderate ownership status and the rapidness of decision-making processes are they key takeaways of this study.
Yleisvaikutelma perheyrityksistä keskusteltaessa on yleensä myönteinen. Tässä tutkimuksessa tutkitaan myös, mitkä ominaisuudet ovat ne, jotka luovat myönteisen ilmapiirin perheyrityksen ympärille ja onko jokaisella perheyrityksellä niitä. Vielä tärkeämpää tutkimuksen aiheen osalta on se, miten nämä edellä mainitut ominaisuudet vaikuttavat perheyrityksen yrityskauppaprosessiin. Lisäksi tässä tutkimuksessa korostuu perheyrityksen omistajien rooli. Ovatko he aidosti mukana yrityksessä ja osallistuvat aktiivisesti liiketoiminnan operatiiviseen toimintaan ja sen kehittämiseen vai ovatko he esimerkiksi passiivisesti mukana vain hallituksen jäseninä. Näiden kahden vaihtoehdon välillä on huomattavat erot ja perheomistajien roolilla on valtava vaikutus yrityksen liiketoimintaan.
Tämän tutkimuksen uutuusarvo piilee perheyrityksen ominaispiirteissä ja siinä, miten ne vaikuttavat perheyrityksen M&A-prosessiin. Tutkimuksen löydökset osoittavat, että on olemassa lukuisia perheyrityksen yrityskauppaprosessiin vaikuttavia perheyrityksille ominaisia piirteitä, joita ei ole käsitelty akateemisessa kirjallisuudessa aiemmin. Perheyritysten oma kieli, omistajien rooli yrityksessä, vastuullinen omistajuus ja päätöksentekoprosessien nopeus ovat keskeisiä otteita tästä tutkimuksesta.