Talousosaamisen kehittäminen pankeissa : Kartoitus Suomessa toimivien pankkien talousosaamisen kehittämistoimista
Annala, Elina (2023-12-08)
Annala, Elina
08.12.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231208152615
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231208152615
Tiivistelmä
Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan talousosaamista, sen viitekehystä, talousosaamisen edistämistä ja talousopetusta sekä perehdytään Suomessa toimiviin pankkeihin ja pankkimuotoihin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää talousosaamisen ja pankkien suhdetta, ja tätä tutkitaan etenkin pankkien toteuttaman talousosaamisen edistämistyön kautta. Tarkoituksena on kartoittaa, onko kaikilla tutkimuksessa käsitellyillä pankeilla toimia talousosaamisen kehittämiseksi, missä määrin tällaista toimintaa on, ja millaisin toimin talousosaamista edistetään. Tutkimuksessa tarkastellaan myös sitä, miten talousosaamisen edistäminen liitetään pankkien strategiaan ja toimintaedellytyksiin, mistä näkökulmista pankit toteuttavat talousosaamisen kehittämistä ja erottuvatko taustaltaan aatteelliset pankit ja lähtökohtaisesti liiketoimintapohjalta operoivat pankit toisistaan tutkimuksessa.
Tutkimuksen teoriatausta talousosaamisesta koostettiin ajankohtaisesta kirjallisuudesta liittyen talousosaamisen määrittelyyn ja merkitykseen, taloustaitojen opetukseen sekä talousosaamisen kehittämiseen. Pankkeja teoriaosuudessa käsiteltiin etenkin Suomessa toimivien pankkien liiketoimintamuotojen, lainsäädännön ja historiallisen taustan kautta. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös pankkien roolia talousosaamisen edistämisessä ja pankkien kannustimia toimia talousosaamistyössä.
Tutkimusta varten määriteltiin tutkimusjoukko, joka kattaa manner-Suomessa operoivat, yksityisasiakkaita palvelevat ja päivittäispankkipalveluita tuottavat pankit. Näiden pankkien tuottamasta julkisesta materiaalista liittyen talousosaamisen edistämiseen koostettiin aineisto, jota lähdettiin purkamaan tutkimuskysymysten kautta. Tutkimusaineiston käsittelyssä hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysia ja koodausta sisällönanalyysin työkaluna. Tällä pyrittiin löytämään aineistosta temaattisia kokonaisuuksia, joilla vastattaisiin tutkimuskysymykseen siitä, millaisia talousosaamistoimintoja pankeilla on.
Tuloksien osalta tutkimus vastasi teoriataustasta syntyneitä ennakko-oletuksia. Kaikilla tutkimusjoukon pankeilla oli talousosaamisen kehittämiseen liittyvää toimintaa, ja pankkien toteuttamat talousosaamisen interventiot vastasivat pääosin teoriaosuudessa käsiteltyjä yleisimmin käytössä olevia taloudellisen opetuksen interventioita. Osittain aineistossa korostui osuustoiminnallisten pankkien ja säästöpankkipohjaisten pankkien painotus asiakaskohtaamisissa toteutettuun talousosaamistyöhön. Pankkien liiketoimintamuodolla, koolla tai aatteellisella taustalla ei kuitenkaan havaittu juurikaan olevan vaikutusta pankkien toteuttamien talousosaamisen interventioiden määrään tai laajuuteen. Tutkimusjoukossa talousosaamisen kehittäminen liitettiin vahvasti pankkien tekemään vastuullisuustyöhön, ja tätä kautta pankkien liiketoimintaan ja strategiaan.
Tutkimuksen teoriatausta talousosaamisesta koostettiin ajankohtaisesta kirjallisuudesta liittyen talousosaamisen määrittelyyn ja merkitykseen, taloustaitojen opetukseen sekä talousosaamisen kehittämiseen. Pankkeja teoriaosuudessa käsiteltiin etenkin Suomessa toimivien pankkien liiketoimintamuotojen, lainsäädännön ja historiallisen taustan kautta. Teoriaosuudessa käytiin läpi myös pankkien roolia talousosaamisen edistämisessä ja pankkien kannustimia toimia talousosaamistyössä.
Tutkimusta varten määriteltiin tutkimusjoukko, joka kattaa manner-Suomessa operoivat, yksityisasiakkaita palvelevat ja päivittäispankkipalveluita tuottavat pankit. Näiden pankkien tuottamasta julkisesta materiaalista liittyen talousosaamisen edistämiseen koostettiin aineisto, jota lähdettiin purkamaan tutkimuskysymysten kautta. Tutkimusaineiston käsittelyssä hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysia ja koodausta sisällönanalyysin työkaluna. Tällä pyrittiin löytämään aineistosta temaattisia kokonaisuuksia, joilla vastattaisiin tutkimuskysymykseen siitä, millaisia talousosaamistoimintoja pankeilla on.
Tuloksien osalta tutkimus vastasi teoriataustasta syntyneitä ennakko-oletuksia. Kaikilla tutkimusjoukon pankeilla oli talousosaamisen kehittämiseen liittyvää toimintaa, ja pankkien toteuttamat talousosaamisen interventiot vastasivat pääosin teoriaosuudessa käsiteltyjä yleisimmin käytössä olevia taloudellisen opetuksen interventioita. Osittain aineistossa korostui osuustoiminnallisten pankkien ja säästöpankkipohjaisten pankkien painotus asiakaskohtaamisissa toteutettuun talousosaamistyöhön. Pankkien liiketoimintamuodolla, koolla tai aatteellisella taustalla ei kuitenkaan havaittu juurikaan olevan vaikutusta pankkien toteuttamien talousosaamisen interventioiden määrään tai laajuuteen. Tutkimusjoukossa talousosaamisen kehittäminen liitettiin vahvasti pankkien tekemään vastuullisuustyöhön, ja tätä kautta pankkien liiketoimintaan ja strategiaan.