Vetovoimainen työnantaja – lunastatko lupaukset? : Ulkoisen työnantajamielikuvan ja työntekijäkokemuksen kohtaaminen asiantuntijaorganisaatiossa uusien työntekijöiden näkökulmasta.
Pakaste, Petra (2023-12-01)
Pakaste, Petra
01.12.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204151007
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231204151007
Tiivistelmä
Tavoitteet:
Työmarkkinoilla vallitseva voimakas kilpailu osaavista ja ammattitaitoisista työntekijöistä on asettanut organisaatiot tilanteeseen, jossa niiden on kilpailtava omalla vetovoimaisuudellaan toimia työnantajana. Tämä on tuonut esiin kasvaneen tarpeen kehittää työpaikan sekä ulkoista että sisäistä vetovoimaa. Toisin sanoen tarve keskittyä työnantajabrändin ja työntekijäkokemuksen parantamiseen on olennaista. Työnantajabrändäyksellä eli työantajamielikuvien luomisella pyritään korostamaan yrityksen ainutlaatuista ja erityistä työntekijäkokemusta. Työnantajabrändäyksen tavoitteena on houkutella ja sitouttaa osaavaa työvoimaa organisaation palvelukseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yrityksen ulkoisen työnantajamielikuvan nykytilaa ja sen yhteyttä varsinaiseen työntekijäkokemukseen. Erityisesti tarkastelun kohteena oli ulkoisen työnantajamielikuvan ja sen kautta muodostuneiden odotusten yhteneväisyys todellisen työntekijäkokemuksen kanssa.
Tutkimusaineisto ja menetelmät:
Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut toteutettiin kaksivaiheisena: ensimmäinen haastattelukierros ennen työsuhteen alkua ja toinen työsuhteen alkamisen jälkeen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja haastatteluiden kohteena olivat yrityksen uudet työntekijät, jotka eivät olleet aikaisemmin työskennelleet kyseisen työnantajan palveluksessa. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysin menetelmin ja siihen sovellettiin teoriaohjaavaa analyysimuotoa.
Tulokset:
Tutkimustulokset osoittivat, että haastateltavien ulkoiset työnantajamielikuvat kohdistuivat organisaation tunnettuun yhteishenkeen, tekemisen meininkiin sekä työntekijöistä huolehtimiseen. Ulkoisten työnantajamielikuvien pohjalta työnantaja nähtiin ammattimaisena yrityksenä, jossa töitä tehdään asianmukaisella, mutta samalla rennolla energialla. Lisäksi haastateltavilla oli positiivisia odotuksia työtä ja työyhteisöä kohtaan. Erityisesti haastateltavat odottivat työnantajan täyttävän odotukset sujuvasta kommunikoinnista, hyvästä palautekulttuurista sekä mahdollisuudesta kehittyä ammatillisesti ja tehdä haastavia työtehtäviä. Toisen haastattelukierroksen aikana haastateltavat kertoivat, että heidän kokemuksensa työnantajasta olivat pääosin myönteisiä sekä heidän odotuksensa olivat suurelta osin täyttyneet. Tulosten perusteella työntekijäkokemuksen voidaan sanoa vastanneen niitä mielikuvia ja odotuksia, joita haastateltavilla oli etukäteen ollut työnantajaa kohtaan.
Työmarkkinoilla vallitseva voimakas kilpailu osaavista ja ammattitaitoisista työntekijöistä on asettanut organisaatiot tilanteeseen, jossa niiden on kilpailtava omalla vetovoimaisuudellaan toimia työnantajana. Tämä on tuonut esiin kasvaneen tarpeen kehittää työpaikan sekä ulkoista että sisäistä vetovoimaa. Toisin sanoen tarve keskittyä työnantajabrändin ja työntekijäkokemuksen parantamiseen on olennaista. Työnantajabrändäyksellä eli työantajamielikuvien luomisella pyritään korostamaan yrityksen ainutlaatuista ja erityistä työntekijäkokemusta. Työnantajabrändäyksen tavoitteena on houkutella ja sitouttaa osaavaa työvoimaa organisaation palvelukseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yrityksen ulkoisen työnantajamielikuvan nykytilaa ja sen yhteyttä varsinaiseen työntekijäkokemukseen. Erityisesti tarkastelun kohteena oli ulkoisen työnantajamielikuvan ja sen kautta muodostuneiden odotusten yhteneväisyys todellisen työntekijäkokemuksen kanssa.
Tutkimusaineisto ja menetelmät:
Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden avulla. Haastattelut toteutettiin kaksivaiheisena: ensimmäinen haastattelukierros ennen työsuhteen alkua ja toinen työsuhteen alkamisen jälkeen. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja haastatteluiden kohteena olivat yrityksen uudet työntekijät, jotka eivät olleet aikaisemmin työskennelleet kyseisen työnantajan palveluksessa. Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysin menetelmin ja siihen sovellettiin teoriaohjaavaa analyysimuotoa.
Tulokset:
Tutkimustulokset osoittivat, että haastateltavien ulkoiset työnantajamielikuvat kohdistuivat organisaation tunnettuun yhteishenkeen, tekemisen meininkiin sekä työntekijöistä huolehtimiseen. Ulkoisten työnantajamielikuvien pohjalta työnantaja nähtiin ammattimaisena yrityksenä, jossa töitä tehdään asianmukaisella, mutta samalla rennolla energialla. Lisäksi haastateltavilla oli positiivisia odotuksia työtä ja työyhteisöä kohtaan. Erityisesti haastateltavat odottivat työnantajan täyttävän odotukset sujuvasta kommunikoinnista, hyvästä palautekulttuurista sekä mahdollisuudesta kehittyä ammatillisesti ja tehdä haastavia työtehtäviä. Toisen haastattelukierroksen aikana haastateltavat kertoivat, että heidän kokemuksensa työnantajasta olivat pääosin myönteisiä sekä heidän odotuksensa olivat suurelta osin täyttyneet. Tulosten perusteella työntekijäkokemuksen voidaan sanoa vastanneen niitä mielikuvia ja odotuksia, joita haastateltavilla oli etukäteen ollut työnantajaa kohtaan.