Tehokkuus vuokratyöntekijöiden perehdyttämisen keskiössä
Kumpulainen, Jenni Karoliina (2023-11-13)
Kumpulainen, Jenni Karoliina
13.11.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231113146449
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231113146449
Tiivistelmä
Henkilöstövuokraaminen on yleistynyt viime vuosina voimakkaasti monilla eri aloilla, joten tästä syystä käyttäjäyritysten on suotavaa alkaa kiinnittää enemmän huomiota siihen, miten heillä työskentelevät vuokratyöntekijät perehdytetään. Tasokkaalla perehdytyksellä on paljon hyötyjä niin käyttäjäyrityksen kuin työntekijän näkökulmasta. Sillä voidaan vaikuttaa mm. henkilöstön vaihtuvuuteen, sitoutumiseen, työturvallisuuteen sekä työn tehostamiseen. Perehdytysprosessissa pitää huomioida monia eri asioita, mistä syystä suunnitelmallisuus ja oppimisnäkökulmasta huolehtiminen on tärkeää. Riittävän perehdytyksen tarjoaminen on myös määritelty työnantajaa velvoittavaksi asiaksi työsuojelulaissa, myös vuokratyöntekijöitä koskien. Tutkielman tarkoituksena on löytää onnistuneeseen vuokratyöntekijöiden perehdytykseen tarvittavat tekijät, ja muodostaa niistä käytännön tekemiseen soveltuva malli.
Laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin seitsemää vuokratyöntekijää ja kuutta perehdyttäjää, joiden välillä ei ollut keskinäistä perehdytyshistoriaa. Vuokratyöntekijöiden haastattelukysymyksissä painotettiin heidän kokemaansa perehdytystä ja siihen liittyviä tunnetiloja ja ajatuksia. Perehdyttäjiä haastatellessa puolestaan keskityttiin siihen, mitkä ovat heidän näkökulmastaan onnistuneen perehdytysprosessin elementit, ja mitä resursseja heillä pitäisi olla sen varmistamiseksi.
Tutkimuksen vastauksissa nousi esille useita tekijöitä, jotka vaikuttivat vuokratyöntekijöiden mielestä onnistuneeseen perehdytykseen. Näitä asioita olivat esimerkiksi perehdyttäjän ystävällisyys sekä konkreettisesti näyttämällä opettaminen. Perehdyttäjien vastauksissa hyvää perehdytysprosessia estävinä tekijöinä mainittiin useasti aikatauluongelmat sekä epäselvyys siitä, mitä vuokratyöntekijälle täytyy perehdyttää.
Haastattelujen pohjalta luotiin oppijaystävällinen ja kattava perehdytysmalli, joka mahdollistaa vuokratyöntekijän tehokkaan perehdytysprosessin kustannustehokkaasti käyttäjäyrityksen näkökulmasta. Perehdytysmallin aikajänne on muokattavissa riippuen myymälän koosta ja vuokratyöntekijän osaamisesta. Johtopäätöksissä käydään läpi myös kehitysehdotuksia vuokratyöfirman ja käyttäjäyrityksen välisen HR-kumppanuuden parantamiseen.
Laadullisessa tutkimuksessa haastateltiin seitsemää vuokratyöntekijää ja kuutta perehdyttäjää, joiden välillä ei ollut keskinäistä perehdytyshistoriaa. Vuokratyöntekijöiden haastattelukysymyksissä painotettiin heidän kokemaansa perehdytystä ja siihen liittyviä tunnetiloja ja ajatuksia. Perehdyttäjiä haastatellessa puolestaan keskityttiin siihen, mitkä ovat heidän näkökulmastaan onnistuneen perehdytysprosessin elementit, ja mitä resursseja heillä pitäisi olla sen varmistamiseksi.
Tutkimuksen vastauksissa nousi esille useita tekijöitä, jotka vaikuttivat vuokratyöntekijöiden mielestä onnistuneeseen perehdytykseen. Näitä asioita olivat esimerkiksi perehdyttäjän ystävällisyys sekä konkreettisesti näyttämällä opettaminen. Perehdyttäjien vastauksissa hyvää perehdytysprosessia estävinä tekijöinä mainittiin useasti aikatauluongelmat sekä epäselvyys siitä, mitä vuokratyöntekijälle täytyy perehdyttää.
Haastattelujen pohjalta luotiin oppijaystävällinen ja kattava perehdytysmalli, joka mahdollistaa vuokratyöntekijän tehokkaan perehdytysprosessin kustannustehokkaasti käyttäjäyrityksen näkökulmasta. Perehdytysmallin aikajänne on muokattavissa riippuen myymälän koosta ja vuokratyöntekijän osaamisesta. Johtopäätöksissä käydään läpi myös kehitysehdotuksia vuokratyöfirman ja käyttäjäyrityksen välisen HR-kumppanuuden parantamiseen.