Yritysraportoinnin käytännöt ja käytettävyys energiayhtiöiden verkkosivustoilla
Liukko, Hanna (2023-09-26)
Liukko, Hanna
26.09.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230926137456
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230926137456
Tiivistelmä
Digitaalinen aikakausi ja odotukset läpinäkyvyydestä ovat muovanneet yritysraportointia. Yritykset ovat siirtyneet pelkkien pakollisten tilinpäätösten julkaisemisesta kohti vapaaehtoista tiedonantoa. Yritysraportoinnin muotoja on monia, mutta sidosryhmät ovat tavoitettavissa yhä useammin verkosta. Osa yrityksistä on siirtynyt PDF-raporteista verkkoraportteihin, jotka sitouttavat sidosryhmiä interaktiivisten ominaisuuksiensa takia tehokkaammin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää yritysraportoinnin käytäntöjä ja käytettävyyttä energiayhtiöiden verkkosivustoilla. Vaatimukset läpinäkyvyydestä ovat koskettaneet etenkin energiayhtiöitä alan ympäristövaikutusten vuoksi. Tästä syystä on kiinnostavaa tutkia, millaisia yritysraportoinnin käytäntöjä energia-alalla on Suomessa. Käytännöillä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa yritysraportoinnin muotoja ja arkistointikäytäntöjä verkkosivustoilla. Käytettävyyden osalta tutkimuksessa arvioidaan verkkoraporttien informaatioarkkitehtuurin käytettävyyttä. Tutkimuksen aineisto koostuu 136 energiayhtiön verkkosivuosioista ja yritysraporteista. Yritysraportoinnin käytäntöjä selvitetään luokittelemalla, järjestämällä ja kuvaamalla aineistossa esiintyviä luokkia numeraalisesti. Neljän verkkoraportin IA:n käytettävyyttä arvioidaan heuristisen arvioinnin avulla.
Tutkimus osoitti, että energia-alalla yleisin yritysraportoinnin muoto PDF-vuosikertomus. Erillisiä vastuullisuusraportteja yleisempää on, että yhtiö on omistanut osan verkkosivustostaan vastuullisuuskysymyksille. Vastuullisuusosioiden nimeämisissä havaittiin 16 eri variaatiota. Variaatiot viestivät yhtiön näkökulmasta vastuullisuuteen, mutta saattavat heikentää tiedon vertailtavuutta. Verkkokertomusten julkaiseminen on edelleen vähäistä. Arkistointikäytäntöjen osalta hajonta on suurta eri yhtiöiden välillä. Osa yhtiöistä säilyttää verkkosivustolla vain viimeisintä vuosikertomusta. Tämä voi heijastaa yrityksen halua pitää tiedot ajantasaisina, mutta samalla hankaloittaa yrityksen historiatietoihin pääsyä.
Verkkoraporttien informaatioarkkitehtuurin eli rakenteen, tunnisteiden sekä navigointi- ja hakujärjestelmien käytettävyydessä on kehitettävää etenkin hakujärjestelmissä. Keinoja niiden kehitystyöhön ovat sisältöjen otsikoiden ja kuvausten tarkentaminen, hakutulosten järjestäminen relevanssiin perustuvaksi, korjausten ja hakusanojen ehdottaminen käyttäjälle sekä suodattimien lisääminen. Navigoinnin käytettävyyttä voitaisiin kehittää viestimällä ulkoisista linkeistä selkeästi, lisäämällä verkkosivustolle murupolku sekä kehittämällä järjestelmän kontekstia siten, että verkkokertomusten sisällöt eivät veisi pois kertomuksesta. Tunnisteiden osalta käytettävyyttä edistäisi tunnisteiden olemassaolo, selkeys ja yksiselitteisyys.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää yritysraportoinnin käytäntöjä ja käytettävyyttä energiayhtiöiden verkkosivustoilla. Vaatimukset läpinäkyvyydestä ovat koskettaneet etenkin energiayhtiöitä alan ympäristövaikutusten vuoksi. Tästä syystä on kiinnostavaa tutkia, millaisia yritysraportoinnin käytäntöjä energia-alalla on Suomessa. Käytännöillä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa yritysraportoinnin muotoja ja arkistointikäytäntöjä verkkosivustoilla. Käytettävyyden osalta tutkimuksessa arvioidaan verkkoraporttien informaatioarkkitehtuurin käytettävyyttä. Tutkimuksen aineisto koostuu 136 energiayhtiön verkkosivuosioista ja yritysraporteista. Yritysraportoinnin käytäntöjä selvitetään luokittelemalla, järjestämällä ja kuvaamalla aineistossa esiintyviä luokkia numeraalisesti. Neljän verkkoraportin IA:n käytettävyyttä arvioidaan heuristisen arvioinnin avulla.
Tutkimus osoitti, että energia-alalla yleisin yritysraportoinnin muoto PDF-vuosikertomus. Erillisiä vastuullisuusraportteja yleisempää on, että yhtiö on omistanut osan verkkosivustostaan vastuullisuuskysymyksille. Vastuullisuusosioiden nimeämisissä havaittiin 16 eri variaatiota. Variaatiot viestivät yhtiön näkökulmasta vastuullisuuteen, mutta saattavat heikentää tiedon vertailtavuutta. Verkkokertomusten julkaiseminen on edelleen vähäistä. Arkistointikäytäntöjen osalta hajonta on suurta eri yhtiöiden välillä. Osa yhtiöistä säilyttää verkkosivustolla vain viimeisintä vuosikertomusta. Tämä voi heijastaa yrityksen halua pitää tiedot ajantasaisina, mutta samalla hankaloittaa yrityksen historiatietoihin pääsyä.
Verkkoraporttien informaatioarkkitehtuurin eli rakenteen, tunnisteiden sekä navigointi- ja hakujärjestelmien käytettävyydessä on kehitettävää etenkin hakujärjestelmissä. Keinoja niiden kehitystyöhön ovat sisältöjen otsikoiden ja kuvausten tarkentaminen, hakutulosten järjestäminen relevanssiin perustuvaksi, korjausten ja hakusanojen ehdottaminen käyttäjälle sekä suodattimien lisääminen. Navigoinnin käytettävyyttä voitaisiin kehittää viestimällä ulkoisista linkeistä selkeästi, lisäämällä verkkosivustolle murupolku sekä kehittämällä järjestelmän kontekstia siten, että verkkokertomusten sisällöt eivät veisi pois kertomuksesta. Tunnisteiden osalta käytettävyyttä edistäisi tunnisteiden olemassaolo, selkeys ja yksiselitteisyys.