Yrityksen markkinointiprosessien tekoälyllistäminen
Sirkiä, Iida (2023-09-22)
Sirkiä, Iida
22.09.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230922136162
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230922136162
Tiivistelmä
Viimeisten vuosien aikana tekoälyn
vaikutus organisaation kokonaisarvoon on herättänyt
huomattavaa kiinnostusta. Tekoälyn potentiaali on tunnistettu jo useassa yrityksessä, mutta
tulevaisuudessa entisestään kasvavan merkityksen myötä keskeiseksi kysymykseksi on
muotoutunut, miten markkinointi voi hyötyä tekoälystä markkinointitoiminnon muuttamiseksi
ja tuottavuuden lisäämiseksi. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, mitä lisäarvoa
markkinointiprosessien tekoälyllistämisellä voidaan saavuttaa.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin laadullista tapaustutkimusta, joka tarjosi
mahdollisuuden syvälliseen ymmärrykseen tekoälyn vaikutuksista markkinointistrategiaan.
Laadullinen tapaustutkimus pyrkii ymmärtämään ilmiöitä syvällisesti tutkimalla useampia
tapauksia ja niitä yhdistäviä ominaisuuksia ja käytänteitä. Tavoitteena oli aiemman teorian
validoiminen ja täydentäminen havaitun perusteella. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin
puolistrukturoitua haastattelua, joka toteutettiin perustellen valituille y rityksille.
Tapausyrityksiksi valikoitui liiketoiminnan johtajia neljästä markkinoinnin
asiantuntijaorganisaatiosta. Tutkimusaineisto analysoitiin kategorisoivaa aineistolähtöistä
sisällönanalyysiä hyödyntäen. Kategorisointi perustui teoreettiseen viitekeh ykseen pohjaavaan
deduktiiviseen päättelyyn.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tekoälyllä on kiistatta potentiaalia tuoda merkittävää lisäarvoa markkinoinnin prosesseihin, mutta tämän potentiaalin hyödyntäminen vaatii rohkeutta ja kykyä ylittää eteen tulevia haasteita. Yritysten tulee olla avoimia ja valmiita kokeilemaan tekoälyä, arvioimaan sen vaikutusta ja jatkuvasti kehittämään sen hyödyntämistä
vaikutus organisaation kokonaisarvoon on herättänyt
huomattavaa kiinnostusta. Tekoälyn potentiaali on tunnistettu jo useassa yrityksessä, mutta
tulevaisuudessa entisestään kasvavan merkityksen myötä keskeiseksi kysymykseksi on
muotoutunut, miten markkinointi voi hyötyä tekoälystä markkinointitoiminnon muuttamiseksi
ja tuottavuuden lisäämiseksi. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli selvittää, mitä lisäarvoa
markkinointiprosessien tekoälyllistämisellä voidaan saavuttaa.
Tutkimuksen lähestymistapana käytettiin laadullista tapaustutkimusta, joka tarjosi
mahdollisuuden syvälliseen ymmärrykseen tekoälyn vaikutuksista markkinointistrategiaan.
Laadullinen tapaustutkimus pyrkii ymmärtämään ilmiöitä syvällisesti tutkimalla useampia
tapauksia ja niitä yhdistäviä ominaisuuksia ja käytänteitä. Tavoitteena oli aiemman teorian
validoiminen ja täydentäminen havaitun perusteella. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin
puolistrukturoitua haastattelua, joka toteutettiin perustellen valituille y rityksille.
Tapausyrityksiksi valikoitui liiketoiminnan johtajia neljästä markkinoinnin
asiantuntijaorganisaatiosta. Tutkimusaineisto analysoitiin kategorisoivaa aineistolähtöistä
sisällönanalyysiä hyödyntäen. Kategorisointi perustui teoreettiseen viitekeh ykseen pohjaavaan
deduktiiviseen päättelyyn.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tekoälyllä on kiistatta potentiaalia tuoda merkittävää lisäarvoa markkinoinnin prosesseihin, mutta tämän potentiaalin hyödyntäminen vaatii rohkeutta ja kykyä ylittää eteen tulevia haasteita. Yritysten tulee olla avoimia ja valmiita kokeilemaan tekoälyä, arvioimaan sen vaikutusta ja jatkuvasti kehittämään sen hyödyntämistä