Monialaisen verkoston johtaminen : Case Vaasan kaupungin työllisyyden ekosysteemin monialainen verkosto
Mäkinen, Oscar (2023-09-01)
Mäkinen, Oscar
01.09.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230901115134
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20230901115134
Tiivistelmä
Työllisyyden merkitys yksilön elämässä on suuri. Työllisyyden lisäämistä ja työttömyyden
poistamista toteutetaan eri toimielimissä Vaasan kaupungin alueella. Asiakkaan yhteisen polun
luomiseen ja pompottelun välttämiseksi palveluiden välillä Vaasan kaupungin alueella on
syntynyt verkostoja, joiden avulla pyritään parantamaan asiakkaan tilannetta. Pyritään poistaa
asiakkaan pompottelu ja löytämään asiakkaalle oikea-aikaista ja oikeaa palvelua. Vaasan
työllisyyden ekosysteemin alla työskentelee useita eri organisaatioita, julkiselta-, yksityiseltä- ja
kolmannelta sektorilta. Vaasan työllisyyden ekosysteemi parantaa asiakkaiden asemaa ja luoden
lisäarvoa heidän elämiinsä ja saada heidät takaisin palveluiden piiriin ja lopulta takaisin
työelämään.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee Vaasan työllisyyden ekosysteemin monialaista verkostoa
ja etsii keinoja, miten verkostotoimintaa voidaan kehittää parhaiten ja miten sitä tulisi johtaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan verkostoja ja erilaisia verkoston piirteitä.
Tutkimuskirjallisuudessa käydään myös läpi erilaisia verkoston johtamiseen liittyviä teemoja,
miten verkostoja tulisi johtaa ja mitä asioita on tärkeä huomioida. Tutkimuksessa toteutettiin
kysely sekä haastattelu, eli tutkimuksessa hyödynnettiin määrällisiä ja laadullisia
tutkimusmenetelmiä. Monimenetelmätutkimuksen lisäksi saatuja tuloksia vertailtiin Keski Uudellamaalla toteutettuun kyselyyn, jonka avulla saataisiin selville alueellisia eroavaisuuksia.
Tutkimuksessa järjestettyyn kyselyyn vastasi 32 henkilöä, haastatteluihin osallistui 15 henkilöä
ja vertailuaineiston kyselyyn oli vastannut 22 henkilöä.
Tutkimustuloksien perusteella tutkija kasasi verkostotoiminnan tukipilarit, jotka esittävät
aineiston ja tutkimusmateriaalin perusteella keskeiset huomiot verkoston kehittämisen ja
johtamisen kannalta. Tutkimuksen tulosten perusteella roolien selkeys, osallistava johtaminen
ja yhteinen halu tehdä töitä ovat keskeisiä asioita, miten verkostoa voisi kehittää ja johtaa
parhaiten. Tuloksista nousi esille myös vahva asiakaslähtöisyys kaikessa tekemisessä.
Verkostolla on vahva sisäinen konsensus siitä, että asiakas on toiminnan keskiössä ja vastaa
siihen kysymykseen miksi verkostotoimintaa tehdään. Johtopäätöksenä tutkimuksessa todetaan
Vaasan työllisyyden ekosysteemillä olevan yhteinen halu kehittää verkostotoimintaa ja parantaa
verkoston johtamista, jossa asiakas on keskiössä. Tutkimuksessa kasattuja verkostotoiminnan
tukipilareita voidaan hyödyntää verkoston kehittämisessä ja johtamisen parantamisessa.
poistamista toteutetaan eri toimielimissä Vaasan kaupungin alueella. Asiakkaan yhteisen polun
luomiseen ja pompottelun välttämiseksi palveluiden välillä Vaasan kaupungin alueella on
syntynyt verkostoja, joiden avulla pyritään parantamaan asiakkaan tilannetta. Pyritään poistaa
asiakkaan pompottelu ja löytämään asiakkaalle oikea-aikaista ja oikeaa palvelua. Vaasan
työllisyyden ekosysteemin alla työskentelee useita eri organisaatioita, julkiselta-, yksityiseltä- ja
kolmannelta sektorilta. Vaasan työllisyyden ekosysteemi parantaa asiakkaiden asemaa ja luoden
lisäarvoa heidän elämiinsä ja saada heidät takaisin palveluiden piiriin ja lopulta takaisin
työelämään.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee Vaasan työllisyyden ekosysteemin monialaista verkostoa
ja etsii keinoja, miten verkostotoimintaa voidaan kehittää parhaiten ja miten sitä tulisi johtaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan verkostoja ja erilaisia verkoston piirteitä.
Tutkimuskirjallisuudessa käydään myös läpi erilaisia verkoston johtamiseen liittyviä teemoja,
miten verkostoja tulisi johtaa ja mitä asioita on tärkeä huomioida. Tutkimuksessa toteutettiin
kysely sekä haastattelu, eli tutkimuksessa hyödynnettiin määrällisiä ja laadullisia
tutkimusmenetelmiä. Monimenetelmätutkimuksen lisäksi saatuja tuloksia vertailtiin Keski Uudellamaalla toteutettuun kyselyyn, jonka avulla saataisiin selville alueellisia eroavaisuuksia.
Tutkimuksessa järjestettyyn kyselyyn vastasi 32 henkilöä, haastatteluihin osallistui 15 henkilöä
ja vertailuaineiston kyselyyn oli vastannut 22 henkilöä.
Tutkimustuloksien perusteella tutkija kasasi verkostotoiminnan tukipilarit, jotka esittävät
aineiston ja tutkimusmateriaalin perusteella keskeiset huomiot verkoston kehittämisen ja
johtamisen kannalta. Tutkimuksen tulosten perusteella roolien selkeys, osallistava johtaminen
ja yhteinen halu tehdä töitä ovat keskeisiä asioita, miten verkostoa voisi kehittää ja johtaa
parhaiten. Tuloksista nousi esille myös vahva asiakaslähtöisyys kaikessa tekemisessä.
Verkostolla on vahva sisäinen konsensus siitä, että asiakas on toiminnan keskiössä ja vastaa
siihen kysymykseen miksi verkostotoimintaa tehdään. Johtopäätöksenä tutkimuksessa todetaan
Vaasan työllisyyden ekosysteemillä olevan yhteinen halu kehittää verkostotoimintaa ja parantaa
verkoston johtamista, jossa asiakas on keskiössä. Tutkimuksessa kasattuja verkostotoiminnan
tukipilareita voidaan hyödyntää verkoston kehittämisessä ja johtamisen parantamisessa.