Kunta yksityisenä : Kunnan yksityisoikeudellisten oikeustoimien julkisoikeudellisesta valvonnasta
Sarvilinna, Sami (2023-10-16)
Sarvilinna, Sami
Vaasan yliopisto
16.10.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-104-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-104-4
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Kunnalla on julkisoikeudellisesta perusluonteestaan huolimatta myös yksityisoikeudellinen identiteetti. Kunta voi sitoutua yksityisoikeudellisiin velvoitteisiin ja jopa joutua velvoitetuksi ilman omaa tahtoaan esimerkiksi vahingonkorvausasiassa. Kunnan on siksi muodostettava kantoja ja tehtävä päätöksiä asioissa, jotka ovat luonteeltaan yksityisoikeudellisia. Kunnan päätöksentekoa koskevat säännökset puolestaan ovat julkisoikeudellisia. Päätökset muun muassa ovat laajasti muutoksenhakukelpoisia.
Artikkeliväitöskirja koskee eräitä kunnan yksityisoikeudellisen toiminnan yleisiä ilmenemismuotoja eli vahingonkorvausta, työsopimusta, kiinteistönluovutusta ja takausta, samoin kuin kunnan näitä oikeussuhteita koskevaa päätöksentekoa ja erityisesti tähän päätöksentekoon kohdistuvaa oikeudellista valvontaa yhtäältä oikeudenalojen omien tavoitteiden ja toisaalta valvontajärjestelmän tavoitteiden kautta. Tarkastelu kohdistuu eritoten kuntalain mukaiseen kunnallisvalitukseen. Tarkastelun viitekehyksenä on ruotsalaisesta oikeustieteestä ja erityisesti P. O. Ekelöfin kirjoituksista peräisin oleva ns. tavoitesuuntautunut tulkinta. Sääntelyn tavoitteiden määrittelyn, niiden keskinäisten painoarvojen punninnan ja eri tulkintavaihtoehtojen seurausten arvioinnin kautta voidaan tehdä johtopäätös, että vallitsevassa oikeustilassa on joitakin muutostarpeita ja että niitä kaikkia ei voida toteuttaa pelkästään lain uuden tulkinnan kautta, vaan tarvitaan myös lainmuutoksia.
Muutostarpeet ovat näkyvimmillään sellaisissa yksityisoikeudellisissa oikeussuhteissa, jotka ovat luonteeltaan erityisen henkilösidonnaisia, kuten vahingonkorvausasioissa ja työsuhteissa. Tällaisissa asioissa kunnallinen muutoksenhakujärjestelmä voi nykyisellään aiheuttaa perusteetonta viivästystä tai haittaa oikeussuhteen syntymiselle ilman, että järjestelmä tuottaisi vastaavaa hyötyä asianosaisen oikeussuojan tai kunnan jäsenen valvontamahdollisuuden näkökulmasta. Ehdotankin tämän johdosta eräitä kuntalakiin tehtäviä valituskelpoisuutta ja oikaisuvaatimusoikeutta koskevia muutoksia. Sen sijaan kun kyse on yksityisoikeudellisesta oikeussuhteesta, joka ei ole luonteeltaan henkilösidonnainen, kuten kiinteistön kauppa tai kunnan antama takaus, muutostarve on vähäisempi. Kunnan asukkaiden oikeus osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan sekä valvoa kunnan taloudenpitoa edellyttävät, että oikeudellisen valvonnan välineet ovat tähän riittäviä.
Artikkeliväitöskirja koskee eräitä kunnan yksityisoikeudellisen toiminnan yleisiä ilmenemismuotoja eli vahingonkorvausta, työsopimusta, kiinteistönluovutusta ja takausta, samoin kuin kunnan näitä oikeussuhteita koskevaa päätöksentekoa ja erityisesti tähän päätöksentekoon kohdistuvaa oikeudellista valvontaa yhtäältä oikeudenalojen omien tavoitteiden ja toisaalta valvontajärjestelmän tavoitteiden kautta. Tarkastelu kohdistuu eritoten kuntalain mukaiseen kunnallisvalitukseen. Tarkastelun viitekehyksenä on ruotsalaisesta oikeustieteestä ja erityisesti P. O. Ekelöfin kirjoituksista peräisin oleva ns. tavoitesuuntautunut tulkinta. Sääntelyn tavoitteiden määrittelyn, niiden keskinäisten painoarvojen punninnan ja eri tulkintavaihtoehtojen seurausten arvioinnin kautta voidaan tehdä johtopäätös, että vallitsevassa oikeustilassa on joitakin muutostarpeita ja että niitä kaikkia ei voida toteuttaa pelkästään lain uuden tulkinnan kautta, vaan tarvitaan myös lainmuutoksia.
Muutostarpeet ovat näkyvimmillään sellaisissa yksityisoikeudellisissa oikeussuhteissa, jotka ovat luonteeltaan erityisen henkilösidonnaisia, kuten vahingonkorvausasioissa ja työsuhteissa. Tällaisissa asioissa kunnallinen muutoksenhakujärjestelmä voi nykyisellään aiheuttaa perusteetonta viivästystä tai haittaa oikeussuhteen syntymiselle ilman, että järjestelmä tuottaisi vastaavaa hyötyä asianosaisen oikeussuojan tai kunnan jäsenen valvontamahdollisuuden näkökulmasta. Ehdotankin tämän johdosta eräitä kuntalakiin tehtäviä valituskelpoisuutta ja oikaisuvaatimusoikeutta koskevia muutoksia. Sen sijaan kun kyse on yksityisoikeudellisesta oikeussuhteesta, joka ei ole luonteeltaan henkilösidonnainen, kuten kiinteistön kauppa tai kunnan antama takaus, muutostarve on vähäisempi. Kunnan asukkaiden oikeus osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan sekä valvoa kunnan taloudenpitoa edellyttävät, että oikeudellisen valvonnan välineet ovat tähän riittäviä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [514]