Opettajien valmiudet taloustiedon opettamiseen : Peruskoulun opettajien näkemyksiä talousopetuksen haasteisiin
Kääpä, Eeva Liisa Johanna (2023-07)
Kääpä, Eeva Liisa Johanna
07 / 2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023070585367
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023070585367
Tiivistelmä
Peruskoulu on tärkeä kanava talousosaamisen edistämiselle, sillä sen avulla voidaan tavoittaa kokonaisia ikäluokkia ja pyrkiä vaikuttamaan heidän taloudelliseen osaamiseensa. Heikko talousosaaminen voi esimerkiksi alentaa elämänlaatua tai johtaa taloudellisiin ongelmiin. Suomalaisten talousosaaminen on PISA-tutkimusten mukaan ollut melko hyvää, mutta huolenaiheita ovat suuret erot yksilöiden välillä, sekä kansallisella tasolla nuorten heikompi taloudellinen tietämys vanhempiin ikäluokkiin nähden. Taloustietoa opetetaan peruskoulussa opetussuunnitelman mukaisesti yhteiskuntaopin ja kotitalouden oppiaineissa, mutta keskustelua on käyty myös siitä, tulisiko taloustiedosta tehdä erillinen oppiaine.
Taloustieteen opetus sekä luokanopettajien että aineopettajien koulutuksessa on vähäistä, jolloin opettajien oma motivaatio ja kiinnostus talousosaamista kohtaan ovat merkittävässä roolissa talousopetuksen toteuttamisessa. Opettajien puutteellinen koulutus taloudesta ja talousosaamisesta voi muodostua ongelmaksi erityisesti siksi, että oppikirjoissa ja muissa oppimateriaaleissa on talousosaamisen suhteen parantamisen varaa.
Tämän tutkielman tutkimusosiossa on haastateltu ala- ja yläkoulun opettajia ja kartoitettu heidän näkemyksiään talousopetuksen toteuttamiseen. Opettajilta kysyttiin heidän omasta suhtautumisestaan taloustiedon opettamiseen, heidän koulutustaustastaan sekä koetusta pätevyydestään talousopetukseen, oppikirjoista ja peleistä sekä opettajien lisäkoulutuksen tarpeesta. Tutkimuksen tulosten tulkinnan kannalta on olennaista huomata, että kaikki haastatellut opettajat olivat jo osallistuneet talousopetukseen liittyvälle kurssille, jolloin otantaan kuului vain aiheesta valmiiksi kiinnostuneita opettajia.
Haastattelututkimus toteutettiin etähaastatteluilla yhtä opettajaa kerrallaan haastatellen. Haastatelluilla opettajilla oli yhteneviä mielipiteitä monista aihepiireistä, kuten taloustiedon muuttamisesta omaksi oppiaineekseen, mitä opettajat pääosin vastustivat. Yhdeksi suurimmista talousopetuksen ongelmista koettiin resurssien puute, ja useista opettajista tuntui, ettei talousopetukselle varattu aika riitä kaikkien tärkeiden talousaiheiden käsittelyyn. Huomattavan positiivisesti opettajat suhtautuivat talousopetuksen pelillistämiseen ja he toivoivat, että käytössä olisi enemmän talousaiheisia pelejä, joita voisi hyödyntää opetuksessa.
Taloustieteen opetus sekä luokanopettajien että aineopettajien koulutuksessa on vähäistä, jolloin opettajien oma motivaatio ja kiinnostus talousosaamista kohtaan ovat merkittävässä roolissa talousopetuksen toteuttamisessa. Opettajien puutteellinen koulutus taloudesta ja talousosaamisesta voi muodostua ongelmaksi erityisesti siksi, että oppikirjoissa ja muissa oppimateriaaleissa on talousosaamisen suhteen parantamisen varaa.
Tämän tutkielman tutkimusosiossa on haastateltu ala- ja yläkoulun opettajia ja kartoitettu heidän näkemyksiään talousopetuksen toteuttamiseen. Opettajilta kysyttiin heidän omasta suhtautumisestaan taloustiedon opettamiseen, heidän koulutustaustastaan sekä koetusta pätevyydestään talousopetukseen, oppikirjoista ja peleistä sekä opettajien lisäkoulutuksen tarpeesta. Tutkimuksen tulosten tulkinnan kannalta on olennaista huomata, että kaikki haastatellut opettajat olivat jo osallistuneet talousopetukseen liittyvälle kurssille, jolloin otantaan kuului vain aiheesta valmiiksi kiinnostuneita opettajia.
Haastattelututkimus toteutettiin etähaastatteluilla yhtä opettajaa kerrallaan haastatellen. Haastatelluilla opettajilla oli yhteneviä mielipiteitä monista aihepiireistä, kuten taloustiedon muuttamisesta omaksi oppiaineekseen, mitä opettajat pääosin vastustivat. Yhdeksi suurimmista talousopetuksen ongelmista koettiin resurssien puute, ja useista opettajista tuntui, ettei talousopetukselle varattu aika riitä kaikkien tärkeiden talousaiheiden käsittelyyn. Huomattavan positiivisesti opettajat suhtautuivat talousopetuksen pelillistämiseen ja he toivoivat, että käytössä olisi enemmän talousaiheisia pelejä, joita voisi hyödyntää opetuksessa.