Osaamisen strateginen arviointi ja osaamisstrategian luominen
Keski-Kasari, Hanna (2012)
Keski-Kasari, Hanna
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yrityksissä on yleisesti tunnistettu henkilöstön osaaminen tärkeäksi keinoksi varautua tulevaisuuteen ja varmistua kilpailukyvystä. Tunnistetusta tahtotilasta huolimatta, osaamiseen panostaminen voi jäädä tavoitetasolle eikä osaamisesta kilpailukyvyn lähteenä varmistuta sen kummemmin. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten strategialähtöinen osaamisstrategia rakennetaan käytännössä, minkä vaiheiden kautta strategia muodostuu ja mitä seikkoja osaamisstrategiaan liittyy. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu osaamisen johtamisen teoriasta. Teoriaosassa keskitytään tarkemmin ydinosaamisen käsitteeseen, osaamiseen liittyvien riskien tutkimukseen sekä strategian implementoinnin kirjallisuuteen. Tutkimuksen kohteena on teknologiateollisuuden asiantuntijaorganisaatio.
Tutkimus on tehty konstruktiivisella tutkimusotteella rakentaen yhdessä kohdeyksikön kanssa lähestymistapaa ja työkaluja yrityksen osaamistason strategiseen arviointiin. Tutkimustuloksena esitellään ehdotus, ratkaisukonstruktio, siitä, minkälaisten vaiheiden kautta osaamiskeskustelussa tulisi edetä. Lyhyesti kuvaten mallin lähtökohtana on liiketoimintastrategia, josta valittiin ne alueet, jotka tarvitsevat eniten panostuksia osaamiseen. Tämän jälkeen ydinosaamis- ja osaamisriskikartoituksen kautta arvioitiin, mitä osaamista yritys tarvitsee menestykseen ja mitä osaamista ilman, se ei menesty. Sekä tunnistetuista ydinosaamisista ja osaamisriskeistä arvioitiin nykytilat ja tavoitetasot, joita hyödyntäen luotiin kehitystoimenpiteiden listaus, jota priorisoitiin ja aikataulutettiin yhdessä. Esitetyn mallin pohjana oli teoreettinen aineisto, yksikössä toteutetut osaamistyöpajat sekä osallistujien haastattelut.
Osaamisen johtamisen tutkimusta osaamisriskikartoituksista sekä osaamisstrategioiden muodostamisen käytännönprosessista ja työkalujen käytöstä on suhteellisen vähän. Myös käytäntöä kuvaileva konstruktiivinen tutkimus on tieteenalalla vähäistä. Tutkimus voi olla mielenkiintoinen tahoille, jotka pohtivat liiketoimintalähtöistä osaamiskeskustelun aloittamista.
Tutkimus on tehty konstruktiivisella tutkimusotteella rakentaen yhdessä kohdeyksikön kanssa lähestymistapaa ja työkaluja yrityksen osaamistason strategiseen arviointiin. Tutkimustuloksena esitellään ehdotus, ratkaisukonstruktio, siitä, minkälaisten vaiheiden kautta osaamiskeskustelussa tulisi edetä. Lyhyesti kuvaten mallin lähtökohtana on liiketoimintastrategia, josta valittiin ne alueet, jotka tarvitsevat eniten panostuksia osaamiseen. Tämän jälkeen ydinosaamis- ja osaamisriskikartoituksen kautta arvioitiin, mitä osaamista yritys tarvitsee menestykseen ja mitä osaamista ilman, se ei menesty. Sekä tunnistetuista ydinosaamisista ja osaamisriskeistä arvioitiin nykytilat ja tavoitetasot, joita hyödyntäen luotiin kehitystoimenpiteiden listaus, jota priorisoitiin ja aikataulutettiin yhdessä. Esitetyn mallin pohjana oli teoreettinen aineisto, yksikössä toteutetut osaamistyöpajat sekä osallistujien haastattelut.
Osaamisen johtamisen tutkimusta osaamisriskikartoituksista sekä osaamisstrategioiden muodostamisen käytännönprosessista ja työkalujen käytöstä on suhteellisen vähän. Myös käytäntöä kuvaileva konstruktiivinen tutkimus on tieteenalalla vähäistä. Tutkimus voi olla mielenkiintoinen tahoille, jotka pohtivat liiketoimintalähtöistä osaamiskeskustelun aloittamista.