Formation of individual perception on strategic priorities: Impact on expectations on strategic consensus achievement
Rytkönen, Siiri (2023)
Rytkönen, Siiri
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050942529
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050942529
Tiivistelmä
Throughout the years, the implementation of the strategy has been seen as a crucial part of an organization’s success. Despite literature recognizing the importance of strategy execution, the focus has largely been on researching strategy formulation. Nevertheless, strategy implementation has gained more interest in the last few decades due to the dynamic business environment and constant strategic change. Strategic consensus has been one of the research paradigms that has been studied related to strategy execution. Strategic consensus is often seen as a shared understanding of strategic priorities and decisions. This phenomenon has been seen to impact strategy execution due to its unifying and aligning entities and thus, to be crucial for strategy execution. Although strategic consensus has been studied from multiple points of view, research gaps can be still found in themes such as how individual perception of strategic priorities is formed and what expectations individuals have for strategic consensus achievement.
This research studies how individuals perceive strategic priorities, how individual perceptions of strategic priorities are formed, and how individual perceptions of strategic priorities affect expectations of strategic consensus achievement. Data collection is done by interviewing individuals from the case company to gain in-depth insight into how individual perception of strategic consensus is formed and what impact this has on expectations of strategic consensus achievement.
The main finding of this research shows that understanding strategy and strategic priorities were seen as important for the organization. In contrast, individual perceptions of strategy and strategic priorities were not explicitly the same way. Findings indicated that organizational factors such as communication, leadership, culture, and organizational structure have an impact on how individual perception of strategic priorities is formed. Open and transparent communication, clear leadership roles in complex organizational structures, and a culture that promotes collaboration and trust were found to further alignment of perception between individuals. Moreover, findings showed that the same organizational factors repeated themselves in the expectations of strategic consensus achievement. Kautta aikojen, strategian toteuttaminen on koettu keskeisenä osana organisaation menestystä. Vaikka kirjallisuus tunnustaa strategian toteuttamisen merkityksen, painopiste on ollut paljolti strategian suunnittelun tutkimisessa. Siitä huolimatta kiinnostus strategian toteuttamista kohtaan on kasvanut viime vuosikymmenien aikana dynaamisen liiketoimintaympäristön ja jatkuvan muutoksen vuoksi. Strateginen konsensus on ollut yksi tutkimussuuntaus, jota on tutkittu strategian toteuttamiseen liittyvässä kirjallisuudessa. Strateginen konsensus on nähty yhteisenä ymmärryksenä strategisista painopisteistä ja päätöksistä. Tämä ilmiö on nähty vaikuttavan strategian toteuttamiseen sen yhtenäistävien ominaisuuksien vuoksi ja näin myös tärkeänä strategian toteuttamiselle. Vaikka strategista konsensusta onkin tutkittu useasta eri näkökulmasta, tutkimus aukko on löydettävissä teemoista kuten kuinka yksilöllinen näkemys strategisista painopisteistä muodostuu ja mitä odotuksia yksilöillä on strategisen konsensuksen saavuttamisesta.
Tämä tutkielma tutkii miten yksilöt näkevät strategiset painopisteet, miten yksilöllinen näkemys strategisista painopisteistä muodostuu ja miten yksilölliset näkemykset strategisista painopisteistä vaikuttavat odotuksiin strategisen konsensuksen saavuttamisesta. Materiaali on kerätty haastattelemalla yksilöitä valikoidusta yrityksestä, jotta tutkimukselle saataisiin syvällisempää näkemystä miten yksilöllinen näkemys strategisista painopisteistä, muodostuu ja mikä vaikutus tällä on odotuksiin strategisen konsensuksen saavuttamisesta.
Tutkimuksen päälöydökset osoittivat, että strategian ja strategisten painopisteiden ymmärtämistä pidettiin tärkeänä organisaatiolle. Siitä huolimatta yksilöiden näkemykset strategiasta ja strategisista painopisteistä eivät olleet yksinomaan samat. Löydökset viittasivat organisaatiollisten tekijöiden, kuten viestinnän, johtajuuden, kulttuurin ja organisaatio rakenteen vai-kuttavan kuinka yksilöllinen näkemys strategisista painopisteistä muodostuu. Avoin ja lä-pinäkyvä viestintä, selkeät roolit monimutkaisessa organisaatiorakenteessa ja kulttuuri, joka edistää yhdessä tekemistä ja luottamista nähtiin edistävinä tekijöinä yksilöllisten näkemyksien yhtenäistämisessä. Lisäksi löydökset osoittivat samojen organisaatiollisten tekijöiden toistuvan yksilöiden odotuksissa strategisen konsensuksen saavuttamisesta.
This research studies how individuals perceive strategic priorities, how individual perceptions of strategic priorities are formed, and how individual perceptions of strategic priorities affect expectations of strategic consensus achievement. Data collection is done by interviewing individuals from the case company to gain in-depth insight into how individual perception of strategic consensus is formed and what impact this has on expectations of strategic consensus achievement.
The main finding of this research shows that understanding strategy and strategic priorities were seen as important for the organization. In contrast, individual perceptions of strategy and strategic priorities were not explicitly the same way. Findings indicated that organizational factors such as communication, leadership, culture, and organizational structure have an impact on how individual perception of strategic priorities is formed. Open and transparent communication, clear leadership roles in complex organizational structures, and a culture that promotes collaboration and trust were found to further alignment of perception between individuals. Moreover, findings showed that the same organizational factors repeated themselves in the expectations of strategic consensus achievement.
Tämä tutkielma tutkii miten yksilöt näkevät strategiset painopisteet, miten yksilöllinen näkemys strategisista painopisteistä muodostuu ja miten yksilölliset näkemykset strategisista painopisteistä vaikuttavat odotuksiin strategisen konsensuksen saavuttamisesta. Materiaali on kerätty haastattelemalla yksilöitä valikoidusta yrityksestä, jotta tutkimukselle saataisiin syvällisempää näkemystä miten yksilöllinen näkemys strategisista painopisteistä, muodostuu ja mikä vaikutus tällä on odotuksiin strategisen konsensuksen saavuttamisesta.
Tutkimuksen päälöydökset osoittivat, että strategian ja strategisten painopisteiden ymmärtämistä pidettiin tärkeänä organisaatiolle. Siitä huolimatta yksilöiden näkemykset strategiasta ja strategisista painopisteistä eivät olleet yksinomaan samat. Löydökset viittasivat organisaatiollisten tekijöiden, kuten viestinnän, johtajuuden, kulttuurin ja organisaatio rakenteen vai-kuttavan kuinka yksilöllinen näkemys strategisista painopisteistä muodostuu. Avoin ja lä-pinäkyvä viestintä, selkeät roolit monimutkaisessa organisaatiorakenteessa ja kulttuuri, joka edistää yhdessä tekemistä ja luottamista nähtiin edistävinä tekijöinä yksilöllisten näkemyksien yhtenäistämisessä. Lisäksi löydökset osoittivat samojen organisaatiollisten tekijöiden toistuvan yksilöiden odotuksissa strategisen konsensuksen saavuttamisesta.