Paikallisuus ei korvaa laatua : Paikallislehtien lukijat kaipaavat syvällisempää journalismia
Marva, Topias Bernhard Alarik (2023-05-31)
Marva, Topias Bernhard Alarik
31.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053151020
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023053151020
Tiivistelmä
Paikallisuutta voidaan määritellä monella eri tavalla. Historia, traditiot ja erityisesti ihmiset luovat itse sen, mikä on paikallista. Käsitys siitä, mikä on paikallista määrittyy aitouden, tapojen, uskomusten ja muun muassa perinteiden kautta. Vastavoimana paikallisuudelle ovat epäaitous ja globaalit ilmiöt, kuten vaikka mcdonaldismi tai Suomen verrokki tälle, abc-asemalismi. Näiden ilmiöiden avulla alueista yritetään luoda samankaltaisia, mutta paikallisuus on se keino, jolla alueet pidetään tunnistettavina.
Paikallisuutta on tärkeää tutkia erityisesti paikallismedioiden näkökulmasta, koska monille pienemmille mediataloille paikallisuus on elinehto ja paikallismediat ovat tällä hetkellä jatkuvassa muutoksessa, kun otetaan huomioon digitalisaatio ja media-alan taloudellinen tilanne. On huomioitavaa, että jatkuva digitalisaatio ja ihmisten omatoiminen uutistenvälitys esimerkiksi Facebookin puskaradioissa on ajanut paikalliset uutistoimitukset tilanteeseen, jossa pelkkä tapahtuneista asioista ilmoittaminen ei riitä. Tarvitaan aitoa journalismia, koska se mitä on tapahtunut, on jo jossain sosiaalisen median kanavassa yleensä kerrottu.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten lukijat kokevat paikallismedian tarpeen ja tarjonnan. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten ihmiset kokevat paikallisuuden, minkälaiset paikallissisällöt kiinnostavat ja minkä kanavien kautta paikallismediat tavoittavat lukijoitaan. Paikallisuuden määrittelyssä tärkeänä osana on ollut saada selville, kokevatko eri ikäryhmät paikalisuutta eri tavoin. Paikallismedioiden suurin lukijakunta vanhenee jatkuvasti, siksi onkin hyvä selvittää, mitkä asiat kiinnostavat niitä, jotka ovat tulevaisuuden tilaajat. Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty kyselytutkimuksella, johon vastasi 306 lukijaa eri puolilta Suomea.
Vastaajat kokivat paikallisiksi asioiksi joko kotikunnan tai lähikunnan tapahtumat. Maakunnan rajojen sisällä tapahtuvia asioitakin pidettiin vielä paikallisina osan mielestä, mutta valtakunnalliset asiat olivat jo suurimman osan mielestä pois paikallisuuden piiristä. Paikallisista sisällöistä monet asiat kiinnostavat tasapuolisesti niin nuoria kuin vanhojakin, mutta erojakin löytyy; nuoria kiinnostaa urheilu ja rikosuutiset, vanhempia ikäryhmiä politiikka ja kunnalliset asiat.
Nuoret käyttävät sosiaalista mediaa ja digitaalisia palveluita enemmän kuin muut, se näkyy myös kanavissa ja alustoissa, joiden kautta paikallismediat tavoittavat lukijoita. Nuoret seuraavat uutisia eniten sosiaalisen median eri palveluiden kautta, vanhemmat ihmiset luottavat perinteisempiin tapoihin, kuten paperiseen sanomalehteen ja radioon.
Paikallismedialla on tärkeä rooli siinä, miten paikallisuus tavoittaa ihmiset. Paikallisuutisointi on tärkeä osa paikallisuutta ja paikallismediat ovat tärkein yksittäinen tekijä, jonka avulla ihmiset vastaanottavat uutisia paikallisista tapahtumista.
Paikallisuutta on tärkeää tutkia erityisesti paikallismedioiden näkökulmasta, koska monille pienemmille mediataloille paikallisuus on elinehto ja paikallismediat ovat tällä hetkellä jatkuvassa muutoksessa, kun otetaan huomioon digitalisaatio ja media-alan taloudellinen tilanne. On huomioitavaa, että jatkuva digitalisaatio ja ihmisten omatoiminen uutistenvälitys esimerkiksi Facebookin puskaradioissa on ajanut paikalliset uutistoimitukset tilanteeseen, jossa pelkkä tapahtuneista asioista ilmoittaminen ei riitä. Tarvitaan aitoa journalismia, koska se mitä on tapahtunut, on jo jossain sosiaalisen median kanavassa yleensä kerrottu.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten lukijat kokevat paikallismedian tarpeen ja tarjonnan. Tutkimuksessa selvitetään myös, miten ihmiset kokevat paikallisuuden, minkälaiset paikallissisällöt kiinnostavat ja minkä kanavien kautta paikallismediat tavoittavat lukijoitaan. Paikallisuuden määrittelyssä tärkeänä osana on ollut saada selville, kokevatko eri ikäryhmät paikalisuutta eri tavoin. Paikallismedioiden suurin lukijakunta vanhenee jatkuvasti, siksi onkin hyvä selvittää, mitkä asiat kiinnostavat niitä, jotka ovat tulevaisuuden tilaajat. Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty kyselytutkimuksella, johon vastasi 306 lukijaa eri puolilta Suomea.
Vastaajat kokivat paikallisiksi asioiksi joko kotikunnan tai lähikunnan tapahtumat. Maakunnan rajojen sisällä tapahtuvia asioitakin pidettiin vielä paikallisina osan mielestä, mutta valtakunnalliset asiat olivat jo suurimman osan mielestä pois paikallisuuden piiristä. Paikallisista sisällöistä monet asiat kiinnostavat tasapuolisesti niin nuoria kuin vanhojakin, mutta erojakin löytyy; nuoria kiinnostaa urheilu ja rikosuutiset, vanhempia ikäryhmiä politiikka ja kunnalliset asiat.
Nuoret käyttävät sosiaalista mediaa ja digitaalisia palveluita enemmän kuin muut, se näkyy myös kanavissa ja alustoissa, joiden kautta paikallismediat tavoittavat lukijoita. Nuoret seuraavat uutisia eniten sosiaalisen median eri palveluiden kautta, vanhemmat ihmiset luottavat perinteisempiin tapoihin, kuten paperiseen sanomalehteen ja radioon.
Paikallismedialla on tärkeä rooli siinä, miten paikallisuus tavoittaa ihmiset. Paikallisuutisointi on tärkeä osa paikallisuutta ja paikallismediat ovat tärkein yksittäinen tekijä, jonka avulla ihmiset vastaanottavat uutisia paikallisista tapahtumista.