Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • OSUVA
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vastuullinen ylellisyyskuluttaminen nuorten aikuisten keskuudessa

Kuurna, Kasperiina (2023)

 
Katso/Avaa
Pro_gradu_-tutkielma_Kuurma_Kasperiina.pdf (757.9Kb)
Lataukset: 


Kuurna, Kasperiina
2023
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023061354377
Tiivistelmä
Nykyhetken ympäristöliitännäiset kysymykset vaikuttavat ihmisten arvomaailmoihin kokonaisvaltaisesti. Tähän pohjautuen on todettu, että vastuullisuudesta on muodostunut yksi merkittävimmistä markkinoiden suuntaa muokkaavista tekijöistä. Vastuullisuuden ja kuluttamisen välinen ristiriitakysymys muodostaa varsin mielenkiintoisen tutkimusasetelman ja näiden kahden välisissä risteymäkohdissa yhdeksi merkittäväksi muutoksen ajuriksi on noussut y-sukupolven nuoret aikuiset eli milleniaalit. Vastuullisuuden elementtien tullessa osaksi milleniaalien kulutustottumuksia, voidaan todeta myös, että luksuskuluttamisen konteksti on uuden sukupolven myötä eräänlaisessa murrosvaiheessa. Nuoret sukupolvet käsitteellistävät luksuksen hyvin erilailla, kuin mitä perinteinen luksuskäsitys on meille aikaisemmin opettanut.

Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia vastuullisuuden ja luksuskulutuksen merkitysten yhtymäkohtia milleniaalien keskuudessa. Teoriaosuuden pyrkimys on rakentaa viitekehystä siitä,
miten teoria ja aikaisemmat tutkimukset määrittelevät luksuskuluttamisen sekä vastuullisuuden.
Empiirisessä osassa lähestytään luksuskuluttamisen sekä vastuullisuuden risteymäkohtia
survey-tutkimuksen keinoin ja kvalitatiivisen sekä kvantitatiivisen tarkastelun perusteella pyritään tunnistamaan ne elementit, jotka selkeimmin selittävät vastuullisuuden ja luksuskuluttamisen kontekstien yhtymäkohtia kohderyhmän keskuudessa.

Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla, johon vastasi yhteensä 96 kohderyhmään
kuuluvaa kuluttajaa. Kyselylomake lähetettiin sähköpostitse Vaasan Yliopiston sekä Haaga-Helia
ammattikorkeakoulun Liiketoiminnan palveluratkaisujen ja kielten koulutusohjelman opiskelijoille. Tutkimustulosten analyysin perusteella todetaan, että vastuullisuuden merkitys nuorten
aikuisten ylellisyyskuluttamisessa on selkeä. Kyselyyn vastanneiden milleniaalien keskuudessa
selkeimpiä vastuullisuuden elementtejä ovat kuluttamisen vaikutusten tiedostaminen, vastuullisen kuluttamisen pääpiirteiden noudattaminen tai niihin pyrkiminen, tuotteen laadun ja kestävyyden arvostaminen ja tavoittelu, tuotteen alkuperän merkityksen tiedostaminen sekä kriittinen näkökanta luksuskuluttamiseen yleensäkin. Vahvistusta saa myös olettama, että luksustuotteen merkitys on murroksessa ja, että milleniaalien mielestä vastuullisuus ja ylellisyys eivät automaattisesti kulje käsi kädessä. Luksustuotteen korkea hinta ei ole vastuullisuuden tae. Kyselyyn vastanneet nuoret aikuiset ovat valmiita maksamaan enemmän vastuullisista tuotteista ja tekevätkin ostopäätöksiä selkeästi ympäristötietoisemmin kuin ennen. Nämä tulokset saavat
puoltavaa vahvistusta tutkielman teoriaosuudessa esiin nostetusta tieteellisestä kirjallisuudesta.

Tutkielmassa nousseita tuloksia voidaan hyödyntää ylellisyystuotteisiin profiloituneen yrityksen
markkinoinnissa ja strategiatyöskentelyssä. Tulevaisuudessa ostovoiman suhteen merkittävässä
asemassa olevan kuluttajaryhmän asenteiden ja arvostusten tunteminen on ensiarvoisen tärkeää
yrityksen menestymisen ja toimintakyvyn säilymisen kannalta arvioituna.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat ja diplomityöt [7617]
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

TekijäNimekeAsiasanaYksikkö / TiedekuntaOppiaineJulkaisuaikaKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
https://osuva.uwasa.fi
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste