Autoalan tulevaisuus – Tutkimus autoalan murroksesta ja menestyvistä palveluratkaisuista
Hartikainen, Eemil (2023)
Hartikainen, Eemil
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052347205
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052347205
Tiivistelmä
Autoalalla on käynnissä suuri murros, jossa perinteiset palveluratkaisut ja liiketoimintamallit ovat muutoksessa. Alan liiketoimintakentälle on murroksessa jalkautunut runsaasti uusia toimijoita ja palveluita, sekä myös kokonaan uudenlaisia liiketoimintamalleja. Murrokseen vaikuttavat alaa muovaavat suuret trendit kuten digitalisaatio, sähköistyminen sekä palvelullistuminen. Nämä trendit muuttavat autoalaa perustavanlaatuisesti ja ovat tuoneet mukanaan haasteita alan toimijoille. Haasteiden lisäksi murros tarjoaa kuitenkin myös uudenlaisia mahdollisuuksia menestymiselle. Murrostila luo tilaisuuden tarkastella olemassa olevia toimintamalleja uudelleen, sekä myös mahdollistaa alalle mukaan tulemisen kokonaan uudenlaisilla ratkaisuilla.
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida, miten meneillään oleva murros näyttäytyy autoalan liiketoimintakentässä ja millaisilla palveluratkaisuilla voidaan menestyä murroksessa. Tutkimuksessa käsitellään myös autoalan yleistä tilaa, ja tutkitaan koko alaan vaikuttavia haasteita ja muutosvoimia. Työ keskittyy erityisesti analysoimaan Suomen autoalan liiketoimintakentän murrosta, mutta se sivuaa myös maailmanlaajuisia ilmiöitä murroksen koskettaessa koko toimialaa globaalilla tasolla.
Tutkimuksella on kolme tavoitetta. Ensimmäisenä tavoitteena on selvittää, mitä autoalan murros tarkoittaa ja analysoida miten se vaikuttaa autoalan markkinaan. Toisena tavoitteena on analysoida, millaisilla palveluratkaisuilla alan murroksessa voi menestyä, ja miten alan toimijat sekä sidosryhmät voivat tukea toisiaan murrostilan haasteissa. Kolmantena tavoitteena on analysoida, miten murros on koettu autoalan liiketoimintakentässä.
Keskeisinä tuloksina havaittiin autoalan murroksen olevan koko toimialan mittakaavassa poikkeuksellisen merkittävä muutos myös historiallisesti. Merkittävimmiksi muutosteemoiksi nousivat muun muassa digitalisaatio, palvelullistuminen, kuluttaja- ja ostokäyttäytymisen muutos, sähköistyminen sekä konsolidaatio. Lisäksi alan toimijakentän havaittiin muuttuvan ja uusia toimijoita tulevan mukaan kilpailuun. Alan osaamistarpeet ovat myös muutoksessa ja alalla on tarvetta uudelle kouluttautumiselle ja uusille osaajille. Vaikka murros on jo nyt vaikuttanut merkittävästi toimialaan, suurin murros kuitenkin nähdään olevan vasta edessä.
Tutkimuksessa on muodostettu murroksessa menestyvien palveluratkaisuiden kehittämisen malli, joka kuvastaa tarvittavia toimia palvelujen kehittämiseksi autoalan murroksessa. Malli koostuu murroksen ja trendien ymmärtämisestä sekä sopivien strategioiden ja mallien hyödyntämisestä murrokseen vastaamiseksi. Lopuksi tutkimus mallintaa ehdot murroksessa menestymiselle. Nämä ehdot muodostavat kolme murroksessa menestymisen peruspilaria, jotka ovat menestyvät palveluratkaisut, yrityksen ominaisuudet ja sidosryhmätyö.
Tutkimuksen tarkoituksena on analysoida, miten meneillään oleva murros näyttäytyy autoalan liiketoimintakentässä ja millaisilla palveluratkaisuilla voidaan menestyä murroksessa. Tutkimuksessa käsitellään myös autoalan yleistä tilaa, ja tutkitaan koko alaan vaikuttavia haasteita ja muutosvoimia. Työ keskittyy erityisesti analysoimaan Suomen autoalan liiketoimintakentän murrosta, mutta se sivuaa myös maailmanlaajuisia ilmiöitä murroksen koskettaessa koko toimialaa globaalilla tasolla.
Tutkimuksella on kolme tavoitetta. Ensimmäisenä tavoitteena on selvittää, mitä autoalan murros tarkoittaa ja analysoida miten se vaikuttaa autoalan markkinaan. Toisena tavoitteena on analysoida, millaisilla palveluratkaisuilla alan murroksessa voi menestyä, ja miten alan toimijat sekä sidosryhmät voivat tukea toisiaan murrostilan haasteissa. Kolmantena tavoitteena on analysoida, miten murros on koettu autoalan liiketoimintakentässä.
Keskeisinä tuloksina havaittiin autoalan murroksen olevan koko toimialan mittakaavassa poikkeuksellisen merkittävä muutos myös historiallisesti. Merkittävimmiksi muutosteemoiksi nousivat muun muassa digitalisaatio, palvelullistuminen, kuluttaja- ja ostokäyttäytymisen muutos, sähköistyminen sekä konsolidaatio. Lisäksi alan toimijakentän havaittiin muuttuvan ja uusia toimijoita tulevan mukaan kilpailuun. Alan osaamistarpeet ovat myös muutoksessa ja alalla on tarvetta uudelle kouluttautumiselle ja uusille osaajille. Vaikka murros on jo nyt vaikuttanut merkittävästi toimialaan, suurin murros kuitenkin nähdään olevan vasta edessä.
Tutkimuksessa on muodostettu murroksessa menestyvien palveluratkaisuiden kehittämisen malli, joka kuvastaa tarvittavia toimia palvelujen kehittämiseksi autoalan murroksessa. Malli koostuu murroksen ja trendien ymmärtämisestä sekä sopivien strategioiden ja mallien hyödyntämisestä murrokseen vastaamiseksi. Lopuksi tutkimus mallintaa ehdot murroksessa menestymiselle. Nämä ehdot muodostavat kolme murroksessa menestymisen peruspilaria, jotka ovat menestyvät palveluratkaisut, yrityksen ominaisuudet ja sidosryhmätyö.