Käyttäjälähtöinen ohjelmistohankinta : Prosessimalli loppukäyttäjien osallistamiseen käytettävyyden parantamiseksi
Asikainen, Wille (2023-05-16)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051644740
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051644740
Tiivistelmä
Monet terveydenhuollon ammattilaiset ovat kokeneet uudet tai nykyiset potilastietojärjestelmät haastaviksi käyttää ja jopa haittaavan työskentelyä. Tutkimusten mukaan heidän kokemuksiaan tai kehitysehdotuksiaan ei oteta riittävällä tasolla huomioon. Aihetta on syytä tutkia tarkemmin hankinnan näkökulmasta, jotta terveydenhuollon hankintaprosessia ja ohjelmistonkehitystä saataisiin vietyä enemmän loppukäyttäjälähtöisen kehittämisen suuntaan. Tutkielma pyrkii vastaamaan kysymykseen, millä keinoilla loppukäyttäjä osallistetaan ohjelmiston hankintaprosessiin, jotta käytettävyysongelmat tietojärjestelmissä saadaan vähenemään? Tutkielma on rajattu julkiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon, koska alueelta löytyy paljon tutkimusta ohjelmistojen käytettävyydestä. Työn tavoitteena oli luoda prosessimalli hankinnoista vastaaville tahoille, mikä tukee loppukäyttäjälähtöistä ja käytettävyyskeskeistä ohjelmistohankintaa.
Tutkielma toteutettiin suunnittelutieteellisen tutkimuksen menetelmää hyödyntäen. Teoreettinen viitekehys muodostettiin käytettävyyttä, käyttäjälähtöisyyttä ja julkista hankintaprosessia käsittelevillä kirjallisuudella. Empiirinen aineisto prosessimallin kehittämiseen kerättiin loppukäyttäjiltä kyselyillä ja hankinnoista vastaavilta tahoilta teemahaastatteluilla. Loppukäyttäjiltä kerätyn aineiston pohjalta muodostettiin teemahaastattelun kysymykset. Aineistonkeruu rajattiin ohjelmistoprojekteissa mukana olleisiin sosiaali- ja terveysalan loppukäyttäjiin ja hankintavastaaviin.
Tutkielman tuloksena syntyi prosessimalli, joka antaa hankintavastaaville tukea loppukäyttäjien osallistamiseen tulevaisuuden ohjelmistohankintoihin julkisessa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tulokset osoittavat, että ohjelmistohankinnoissa tulee huomioida, ei ainoastaan hankintavaiheen loppukäyttäjien resursointi, vaan myös käyttöönottovaiheen ja tuotantovaiheen.
Tutkielma toteutettiin suunnittelutieteellisen tutkimuksen menetelmää hyödyntäen. Teoreettinen viitekehys muodostettiin käytettävyyttä, käyttäjälähtöisyyttä ja julkista hankintaprosessia käsittelevillä kirjallisuudella. Empiirinen aineisto prosessimallin kehittämiseen kerättiin loppukäyttäjiltä kyselyillä ja hankinnoista vastaavilta tahoilta teemahaastatteluilla. Loppukäyttäjiltä kerätyn aineiston pohjalta muodostettiin teemahaastattelun kysymykset. Aineistonkeruu rajattiin ohjelmistoprojekteissa mukana olleisiin sosiaali- ja terveysalan loppukäyttäjiin ja hankintavastaaviin.
Tutkielman tuloksena syntyi prosessimalli, joka antaa hankintavastaaville tukea loppukäyttäjien osallistamiseen tulevaisuuden ohjelmistohankintoihin julkisessa sosiaali- ja terveydenhuollossa. Tulokset osoittavat, että ohjelmistohankinnoissa tulee huomioida, ei ainoastaan hankintavaiheen loppukäyttäjien resursointi, vaan myös käyttöönottovaiheen ja tuotantovaiheen.