Urheiluseuran brändin oikeussuoja
Luoma, Niko (2023-05-09)
Luoma, Niko
09.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050942485
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050942485
Tiivistelmä
Tutkimuksessa pyritään selvittämään mistä urheiluseurojen brändit koostuvat, minkälaisia uhkia urheiluseurojen brändeihin kohdistuu ja mitkä ovat parhaat oikeudelliset suojautu-miskeinot näitä uhkia vastaan. Tutkimuksen perusteella urheiluseurojen brändit jaettiin kolmeen kategoriaan: rakenne-, sosiaaliseen- ja inhimilliseen pääomaan. Nämä kolme ka-tegoriaa sisältävät luonteeltaan erilaisia brändin ominaisuuksia, jonka vuoksi on käytännöl-listä tutkia niihin kohdistuvia uhkia sekä oikeussuojakeinoja tarkemmin. Ensimmäisenä tarkasteltavana tutkimuksessa ovat rakennepääomaan liittyvät uhkat ja niiltä suojautumi-nen. Suurimmat uhat urheiluseurojen brändien rakennepääomaan liittyvät immateriaalioi-keuksiin, erityisesti tavaramerkkeihin. Lisäksi liikesalaisuudet voivat sisältää eräänlaisia uhkia urheiluseurojen brändeille. Seuraavana tarkasteltava tutkimuksessa ovat sosiaalisen pääoman uhat, jotka kohdistuvat erityisesti urheiluseuran liiketoimintaan ja sopimusyh-teistyön kautta syntyviin uhkiin. Näihin uhkiin tutkimuksissa pyrittiin selvittämään oikeus-suojakeinoja erityisesti sopimusoikeuden ja markkinaoikeuden kautta. Viimeisenä käsitel-tävän olivat inhimilliset uhat. Inhimilliset uhat syntyvät urheiluseurojen sisältä, työnteki-jöiden virheiden takia. Tämänlaisiin uhkiin tutkimuksessa pyritään antamaan oikeussuoja keinoja ennakoinnin ja sopimusoikeudellisten muuttujien avulla.