Vähittäiskauppa murroksessa: Omnikanavaisuus elinehtona?
Kulmala, Viveka Kristiina (2023-04-29)
Kulmala, Viveka Kristiina
29.04.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050239907
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050239907
Tiivistelmä
Vähittäiskaupan liiketoiminta on elänyt murrosta viimeiset vuosikymmenet, ja murrosta
on kirittänyt niin teknologia kuin kaupunkilaistuminen. Viimeisin vähittäiskaupan
muutosajuri oli pandemia, joka muutti kuluttajakäyttäytymistä suuresti kuluttajien
siirtyessä entistä vahvemmin kanavariippumattomaan omnikanavaiseen
kuluttajakäyttäytymiseen. Miten yrityksen tulisi vastata muuttuneisiin
kuluttajatarpeisiin? Miten muutosta tulisi johtaa ja hallita? Miten muutoksen keskellä
elävä henkilöstö tulisi huomioida?
Tutkittava ilmiö on omnikanavaisuuden murros vähittäiskaupan kontekstissa. Pro gradu
-tutkielman tavoitteena on kuvata omnikanavaisuuden piirteitä vähittäiskaupan
murroksessa, tunnistaa mitkä ovat kriittisiä tekijöitä muutoksen hallitsemisessa ja löytää
ratkaisuja organisaation sitouttamiseen ja motivointiin jatkuvassa muutoksessa.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin ja aineistonkeruumenetelmä on
puolistrukturoidut haastattelut. Tutkimuksen filosofinen suuntaus on hermeneuttinen.
Tutkimuksen teoria ja empiiriset tulokset osoittavat vähittäiskaupan murroksen
menevän kohti asiakaskeskeisyyttä, kanavariippumattomuutta, asiakasarvon tuottoa ja
dataohjautuvuutta. Asiakkaan tulisi voida valita itse missä kanavissa hän haluaa asioida
ja missä järjestyksessä. Asiakasdatan tulisi seurata asiakasta eri kanavien välillä
saumattomasti, jotta henkilöstö pystyy palvelemaan asiakasta parhaalla mahdollisella
tavalla. Omnikanavaisuus nähtiin kriittisenä toimintatapana kilpailukykyisen
liiketoiminnan ja kilpailuedun saavuttamiseksi. Tutkimuksessa tunnistettiin kriittisiä
tekijöitä muutoksen hallitsemiseen, kuten muutoksenhallinnan työkalu ADKAR, jota
voidaan hyödyntää niin liiketoimintalähtöisiin tavoitteisiin kuin henkilöstön tukemiseen
muutosprosessissa. Henkilöstön muutokseen osallistaminen nähtiin edistävän
työtyytyväisyyttä ja muutoksen integrointia yrityksen arkeen ja toimintatapoihin.
Murros on jatkuvaa, minkä vuoksi yksilön resilienssi nousi keskeiseksi taidoksi jatkuvan
muutoksen keskellä selviämiseksi. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa
omnikanavaisuuden olevan vähittäiskaupan kilpailukyvyn elinehto.
on kirittänyt niin teknologia kuin kaupunkilaistuminen. Viimeisin vähittäiskaupan
muutosajuri oli pandemia, joka muutti kuluttajakäyttäytymistä suuresti kuluttajien
siirtyessä entistä vahvemmin kanavariippumattomaan omnikanavaiseen
kuluttajakäyttäytymiseen. Miten yrityksen tulisi vastata muuttuneisiin
kuluttajatarpeisiin? Miten muutosta tulisi johtaa ja hallita? Miten muutoksen keskellä
elävä henkilöstö tulisi huomioida?
Tutkittava ilmiö on omnikanavaisuuden murros vähittäiskaupan kontekstissa. Pro gradu
-tutkielman tavoitteena on kuvata omnikanavaisuuden piirteitä vähittäiskaupan
murroksessa, tunnistaa mitkä ovat kriittisiä tekijöitä muutoksen hallitsemisessa ja löytää
ratkaisuja organisaation sitouttamiseen ja motivointiin jatkuvassa muutoksessa.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisin menetelmin ja aineistonkeruumenetelmä on
puolistrukturoidut haastattelut. Tutkimuksen filosofinen suuntaus on hermeneuttinen.
Tutkimuksen teoria ja empiiriset tulokset osoittavat vähittäiskaupan murroksen
menevän kohti asiakaskeskeisyyttä, kanavariippumattomuutta, asiakasarvon tuottoa ja
dataohjautuvuutta. Asiakkaan tulisi voida valita itse missä kanavissa hän haluaa asioida
ja missä järjestyksessä. Asiakasdatan tulisi seurata asiakasta eri kanavien välillä
saumattomasti, jotta henkilöstö pystyy palvelemaan asiakasta parhaalla mahdollisella
tavalla. Omnikanavaisuus nähtiin kriittisenä toimintatapana kilpailukykyisen
liiketoiminnan ja kilpailuedun saavuttamiseksi. Tutkimuksessa tunnistettiin kriittisiä
tekijöitä muutoksen hallitsemiseen, kuten muutoksenhallinnan työkalu ADKAR, jota
voidaan hyödyntää niin liiketoimintalähtöisiin tavoitteisiin kuin henkilöstön tukemiseen
muutosprosessissa. Henkilöstön muutokseen osallistaminen nähtiin edistävän
työtyytyväisyyttä ja muutoksen integrointia yrityksen arkeen ja toimintatapoihin.
Murros on jatkuvaa, minkä vuoksi yksilön resilienssi nousi keskeiseksi taidoksi jatkuvan
muutoksen keskellä selviämiseksi. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa
omnikanavaisuuden olevan vähittäiskaupan kilpailukyvyn elinehto.