Tavoitteiden asettaminen ja suoriutumisen johtaminen asiantuntijatyössä : Asiantuntijoiden näkökulma
Hotti, Sini (2023-05-24)
Hotti, Sini
24.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447797
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023052447797
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tarkastella asiantuntijatyötä tekevien kokemuksia
tavoitteiden asettamisesta ja suoriutumisen johtamisesta suoriutumisen ja motivaation
näkökulmista. Olennaisena osana tutkittavaan kokonaisuuteen liittyvät myös esihenkilön rooli
ja työpaikan hyödynnettävissä olevat henkilöstöjohtamisen käytänteet, joita täten myös
tarkastellaan tutkimuksessa. Tarkoituksena on, että tutkimuksen lopputuloksena muodostuisi
päätelmiä tavoitteiden tärkeydestä työntekijöiden näkökulmasta, joita esihenkilö ja
organisaatio voisivat hyödyntää asiantuntija- ja tietotyötä tekevän työntekijän johtamisessa,
työntekijän motivaatiota ja suoriutumista edistäen.
Tutkimus koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, jossa tarkastellaan motivaatioteorioita sekä
aikaisempaa tutkimustietoa suoriutumisesta ja sen johtamisesta, sekä tässä tutkimustyössä
toteutetusta laadullisesta tutkimuksesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastatteluilla, jonka
jälkeen se analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tämän pohjalta syntyneet
tulokset ja johtopäätökset muodostavat tutkimuksen viimeisen osan.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiantuntija- ja tietotyötä tekevien motivaatiota ja
suoriutumista tukivat laajalti erilaiset yksilöön, työhön tai organisaatioon liittyvät tekijät.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että suoriutumisten tukemisessa kyse on
enemmänkin kokonaisuuksista kuin yksittäisistä toiminnoista. Vaikka tavoitteiden vaikutuksia
kokonaisuuteen ei kokemusten perusteella laajalti tunnistettu, niiden voitiin tulosten pohjalta
nähdä kuitenkin kietoutuvan usean eri suoriutumisen johtamiseen liittyvän teeman ympärille.
Tulosten perusteella voitiin huomata, että selkeyden ja suunnitelmallisuuden puuttuminen
vaikutti asiantuntijoiden kokemukseen motivaation heikentymisestä jonkin verran. Tulosten
pohjalta todettiin myös, että asiantuntijoiden tavoitteita oli usein hankala määritellä, ja
erityisesti henkilökohtaisia tavoitteita oli hankalampi tunnistaa kuin koko tiimin, tulosalueen tai
organisaation yhteisiä. Näihin epäselvyyksiin ja haasteisiin voitaisiin esihenkilön osalta vastata
selkeillä tavoitteilla ja työn tarkoituksen viestimisellä. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että
suoraviivaisia yhteyksiä tavoitteiden ja palkitsemisen välillä ei juuri tunnistettu. Asiantuntija- ja
tietotyöstä palkitsemiseen haasteensa lisää tavoitteiden ja suoriutumisen mitattavuuden
haastavuus, joten suoriutumisen ja palkitsemisen välistä yhteyttä tulisi selkeyttää muilla tavoin
– sekä organisaation yhteisen että henkilökohtaisen palkitsemisen kohdalla. Tulosten
perusteella voitiin huomata, että usein aineettomat keinot koettiin palkitsevaksi ja
tärkeämmäksi motivaation ja suoriutumisen kannalta kuin rahalliset keinot. Täten esihenkilön
roolissa voitaisiin panostaa aktiivisesti palautteeseen, kiitokseen ja arvostukseen, ja luoda
suoriutumista tukeva ilmapiiri, yhteistyössä muun organisaation kanssa.
tavoitteiden asettamisesta ja suoriutumisen johtamisesta suoriutumisen ja motivaation
näkökulmista. Olennaisena osana tutkittavaan kokonaisuuteen liittyvät myös esihenkilön rooli
ja työpaikan hyödynnettävissä olevat henkilöstöjohtamisen käytänteet, joita täten myös
tarkastellaan tutkimuksessa. Tarkoituksena on, että tutkimuksen lopputuloksena muodostuisi
päätelmiä tavoitteiden tärkeydestä työntekijöiden näkökulmasta, joita esihenkilö ja
organisaatio voisivat hyödyntää asiantuntija- ja tietotyötä tekevän työntekijän johtamisessa,
työntekijän motivaatiota ja suoriutumista edistäen.
Tutkimus koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, jossa tarkastellaan motivaatioteorioita sekä
aikaisempaa tutkimustietoa suoriutumisesta ja sen johtamisesta, sekä tässä tutkimustyössä
toteutetusta laadullisesta tutkimuksesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastatteluilla, jonka
jälkeen se analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tämän pohjalta syntyneet
tulokset ja johtopäätökset muodostavat tutkimuksen viimeisen osan.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiantuntija- ja tietotyötä tekevien motivaatiota ja
suoriutumista tukivat laajalti erilaiset yksilöön, työhön tai organisaatioon liittyvät tekijät.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että suoriutumisten tukemisessa kyse on
enemmänkin kokonaisuuksista kuin yksittäisistä toiminnoista. Vaikka tavoitteiden vaikutuksia
kokonaisuuteen ei kokemusten perusteella laajalti tunnistettu, niiden voitiin tulosten pohjalta
nähdä kuitenkin kietoutuvan usean eri suoriutumisen johtamiseen liittyvän teeman ympärille.
Tulosten perusteella voitiin huomata, että selkeyden ja suunnitelmallisuuden puuttuminen
vaikutti asiantuntijoiden kokemukseen motivaation heikentymisestä jonkin verran. Tulosten
pohjalta todettiin myös, että asiantuntijoiden tavoitteita oli usein hankala määritellä, ja
erityisesti henkilökohtaisia tavoitteita oli hankalampi tunnistaa kuin koko tiimin, tulosalueen tai
organisaation yhteisiä. Näihin epäselvyyksiin ja haasteisiin voitaisiin esihenkilön osalta vastata
selkeillä tavoitteilla ja työn tarkoituksen viestimisellä. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että
suoraviivaisia yhteyksiä tavoitteiden ja palkitsemisen välillä ei juuri tunnistettu. Asiantuntija- ja
tietotyöstä palkitsemiseen haasteensa lisää tavoitteiden ja suoriutumisen mitattavuuden
haastavuus, joten suoriutumisen ja palkitsemisen välistä yhteyttä tulisi selkeyttää muilla tavoin
– sekä organisaation yhteisen että henkilökohtaisen palkitsemisen kohdalla. Tulosten
perusteella voitiin huomata, että usein aineettomat keinot koettiin palkitsevaksi ja
tärkeämmäksi motivaation ja suoriutumisen kannalta kuin rahalliset keinot. Täten esihenkilön
roolissa voitaisiin panostaa aktiivisesti palautteeseen, kiitokseen ja arvostukseen, ja luoda
suoriutumista tukeva ilmapiiri, yhteistyössä muun organisaation kanssa.