Sähköpostimarkkinointi elämyksellisen kuluttamisen tehostajana tapahtuma-alalla
Lapinleimu, Marika (2023-05-09)
Lapinleimu, Marika
09.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050942342
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023050942342
Tiivistelmä
Tapahtuma-ala koki kovan kolauksen vuoden 2020 pandemian johdosta, ja on sen johdosta tällä hetkellä tiukan kilpailutilanteen äärellä. Elämyksellinen kuluttaminen tuottaa ihmisille
erityislaatuisia kokemuksia ja onnellisuutta, mutta tapahtumajärjestäjät kokevat silti haasteita
potentiaalisten tapahtumaosallistujien tavoittamisessa. Sähköpostimarkkinoinnin käyttö
elämysten markkinoinnissa on jäänyt vähäiselle huomiolle, vaikka siinä piilee suuri potentiaali
niin tehokkuuden kuin tuottavuuden näkökulmasta. Sähköpostimarkkinoinnin avulla voidaan
tavoittaa myös tarkasti tiettyjä tarkasti valikoituja kohderyhmiä, joten se sopii käytettäväksi
tapahtumamarkkinoinnin kentälle. Tapahtumilla ja live-elämyksillä on tällä hetkellä suuri rooli
yhteiskunnassa, ja niiden tarkastelu markkinoinnin näkökulmasta on ajankohtaista.
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia sitä, miten sähköpostimarkkinoinnilla voidaan tukea
tapahtumien markkinoinnin elämyksellisyyttä. Tutkimuksen ensimmäinen tavoite keskittyy
siihen, miten sähköpostimarkkinointia voidaan hyödyntää elämyksien markkinoinnissa. Toinen
tavoite puolestaan tarkastelee sitä, miten kuluttajat näkevät sähköpostimarkkinoinnin ja
elämyksellisen kuluttamisen yhdistyvän. Kolmannen tavoitteen kohdalla pyritään rakentamaan
liikkeenjohdollisia ehdotuksia sähköpostimarkkinoinnin elämyksellisyyden tehostamiseksi. Tätä
tavoitetta lähdetään ratkaisemaan tunnistamalla sähköpostimarkkinoinnin vahvuuksia ja
heikkouksia Ticketmaster Suomen kohdalla.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena ryhmähaastatteluiden kautta.
Haastateltavia kuluttajia oli yhteensä 20, ja heidät oli jaoteltu ryhmiin sen perusteella, minkä
tyyppisiin tapahtumiin he mielellään osallistuvat. Haastattelut toteutettiin maalis-huhtikuussa
etäyhteyksien välillä. Haastatteluiden pääteemat olivat elämyksellinen kuluttaminen,
sähköpostimarkkinointi ja tapahtumien markkinointi. Lopuksi haastattelussa näytettiin
Ticketmaster Suomen markkinointisähköposteja eri tapahtumista.
Merkittävämmät tulokset keskittyivät elämyksellisen kuluttamisen suhteen siihen, miten
sosiaaliset aspektit ja kuluttajan identiteetti ovat mukana kulutuspäätöksissä, ja elämyksellinen
kuluttaminen voi olla hyvinkin impulsiivista. Elämyksen viihteellisyys nousi keskeisimmäksi
tekijäksi elämyksen kategorioiden suhteen, ja sitä tulisi korostaa elämysten markkinoinnissa.
Sähköpostimarkkinoinnin kannalta keskeiseksi nousi tarkempi personointi, eksklusiivisuuden
tunne sekä elämyksellisempi sisältö. Tapahtumien markkinoinnissa yleensä tarvitaan lisää
tunnelmaa nostattavaa markkinointiviestintää ja nopeammin löydettävissä olevaa
informaatiota, joka tavoittaa kuluttajat oikeaan aikaan ja saa heidät innostumaan tapahtumasta.
Sähköpostimarkkinointi on mahdollista yhdistää tapahtuman elinkaareen jokaiseen vaiheeseen
omalla tavallaan elämyksellisen kuluttamisen tehostajana.
erityislaatuisia kokemuksia ja onnellisuutta, mutta tapahtumajärjestäjät kokevat silti haasteita
potentiaalisten tapahtumaosallistujien tavoittamisessa. Sähköpostimarkkinoinnin käyttö
elämysten markkinoinnissa on jäänyt vähäiselle huomiolle, vaikka siinä piilee suuri potentiaali
niin tehokkuuden kuin tuottavuuden näkökulmasta. Sähköpostimarkkinoinnin avulla voidaan
tavoittaa myös tarkasti tiettyjä tarkasti valikoituja kohderyhmiä, joten se sopii käytettäväksi
tapahtumamarkkinoinnin kentälle. Tapahtumilla ja live-elämyksillä on tällä hetkellä suuri rooli
yhteiskunnassa, ja niiden tarkastelu markkinoinnin näkökulmasta on ajankohtaista.
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia sitä, miten sähköpostimarkkinoinnilla voidaan tukea
tapahtumien markkinoinnin elämyksellisyyttä. Tutkimuksen ensimmäinen tavoite keskittyy
siihen, miten sähköpostimarkkinointia voidaan hyödyntää elämyksien markkinoinnissa. Toinen
tavoite puolestaan tarkastelee sitä, miten kuluttajat näkevät sähköpostimarkkinoinnin ja
elämyksellisen kuluttamisen yhdistyvän. Kolmannen tavoitteen kohdalla pyritään rakentamaan
liikkeenjohdollisia ehdotuksia sähköpostimarkkinoinnin elämyksellisyyden tehostamiseksi. Tätä
tavoitetta lähdetään ratkaisemaan tunnistamalla sähköpostimarkkinoinnin vahvuuksia ja
heikkouksia Ticketmaster Suomen kohdalla.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena ryhmähaastatteluiden kautta.
Haastateltavia kuluttajia oli yhteensä 20, ja heidät oli jaoteltu ryhmiin sen perusteella, minkä
tyyppisiin tapahtumiin he mielellään osallistuvat. Haastattelut toteutettiin maalis-huhtikuussa
etäyhteyksien välillä. Haastatteluiden pääteemat olivat elämyksellinen kuluttaminen,
sähköpostimarkkinointi ja tapahtumien markkinointi. Lopuksi haastattelussa näytettiin
Ticketmaster Suomen markkinointisähköposteja eri tapahtumista.
Merkittävämmät tulokset keskittyivät elämyksellisen kuluttamisen suhteen siihen, miten
sosiaaliset aspektit ja kuluttajan identiteetti ovat mukana kulutuspäätöksissä, ja elämyksellinen
kuluttaminen voi olla hyvinkin impulsiivista. Elämyksen viihteellisyys nousi keskeisimmäksi
tekijäksi elämyksen kategorioiden suhteen, ja sitä tulisi korostaa elämysten markkinoinnissa.
Sähköpostimarkkinoinnin kannalta keskeiseksi nousi tarkempi personointi, eksklusiivisuuden
tunne sekä elämyksellisempi sisältö. Tapahtumien markkinoinnissa yleensä tarvitaan lisää
tunnelmaa nostattavaa markkinointiviestintää ja nopeammin löydettävissä olevaa
informaatiota, joka tavoittaa kuluttajat oikeaan aikaan ja saa heidät innostumaan tapahtumasta.
Sähköpostimarkkinointi on mahdollista yhdistää tapahtuman elinkaareen jokaiseen vaiheeseen
omalla tavallaan elämyksellisen kuluttamisen tehostajana.