Hajautetun tiimin johtaminen ja työelämän haastavat tilanteet
Huovinen, Johanna (2023-04-21)
Huovinen, Johanna
21.04.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042138046
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042138046
Tiivistelmä
Yhä enenevässä määrin ihmiset työskentelevät hajautuneesti eri puolilla maata tai maailmaa. Etä- ja hybridityöskentely ovat yleistyneet Covid-19 pandemian myötä. Hajautetut tiimit muodostavat toiminnan perustan, ja tiimin kohtaamiset tapahtuvat digitaalisessa ympäristössä. Työelämän muutokset ja entistä kovemmat vaatimukset näkyvät myös kasvavina paineina sekä yksilö- että työyhteisötasolla. Tutkimusten mukaan hajautettu työyhteisö heikentää esihenkilön ja työntekijän välistä viestintää. Työpaikoilla onkin havaittu entistä enemmän ilmapiiriongelmia, ristiriitoja, jännitteitä ja jopa konflikteja. Konfliktit ja erilaiset ristiriidat ovat siis osa tämän päivän työelämää.
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia, miten haastavia ongelmatilanteita havaitaan ja tunnistetaan, kun työskennellään etäällä toisista. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin, miten ongelmatilanteita ratkaistaan etänä ja miten erilaisiin ongelmatilanteisiin voidaan varautua jo ennalta.
Tutkimusmenetelmäksi tutkimukseen valikoitui laadullinen tutkimusmenetelmä. Puolistrukturoidun haastattelun avulla tutkittiin esihenkilöiden kokemuksia ja näkemyksiä haastavien tilanteiden etäjohtamisesta, niiden havainnoimisesta ja ennakoimisesta. Haastateltavat johtivat erilaisia hajautettuja tiimejä. He työskentelivät eri yrityksissä ja eri toimialoilla.
Tyypillisiä työelämän haastavia tilanteita aiheuttavat epäselvät toimenkuvat, muutokset ja erilaiset tiimien väliset ristiriidat. Ristiriita syntyy, kun osapuolet törmäävät arvostusten, näkemysten, vakaumusten, tekojen, päämäärien tai kiinnostuksen kohteiden osalta. Myös henkilökohtaisessa elämässä tapahtuvat ongelmat usein heijastuvat työntekoon ja työpaikalle. Puutteellinen viestintä ja vuorovaikutus sekä kulttuurierot loivat tämän tutkimuksen mukaan myös haastavia tilanteita hajautettuihin työyhteisöihin.
Tämän tutkimuksen perusteella ongelmat ilmenevät yleensä työn kautta, työssä suoriutumisessa, käytöksessä tai viestinnässä. Ongelmatilanteiden havaitseminen etäältä vaatii esihenkilöltä kuitenkin enemmän aikaa ja vaivaa. Ongelmien havaitsemisessa auttavat työyhteisön avoin ilmapiiri, säännöllinen yhteydenpito, esihenkilön kokemus ja hyvä ihmistuntemus. Konfliktien ratkaisemisessa tarvitaan hyviä viestinnällisiä taitoja. Haastaviin tilanteisiin voidaan varautua yhteisillä pelisäännöillä ja toimintatavoilla, avoimella ja suoralla viestinnällä sekä rakentamalla ja ylläpitämällä luottamusta. Luottamus, joka on yhteistyön perusta, lähtee tutkimuksen tulosten perusteella rakentumaan kuitenkin helpommin ja nopeammin, kun on tavattu kasvokkain.
AVAINSANAT: hajautettu tiimi, etäjohtaminen, haastavat ongelmat, ristiriitatilanteet, konflikti, luottamus
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia, miten haastavia ongelmatilanteita havaitaan ja tunnistetaan, kun työskennellään etäällä toisista. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin, miten ongelmatilanteita ratkaistaan etänä ja miten erilaisiin ongelmatilanteisiin voidaan varautua jo ennalta.
Tutkimusmenetelmäksi tutkimukseen valikoitui laadullinen tutkimusmenetelmä. Puolistrukturoidun haastattelun avulla tutkittiin esihenkilöiden kokemuksia ja näkemyksiä haastavien tilanteiden etäjohtamisesta, niiden havainnoimisesta ja ennakoimisesta. Haastateltavat johtivat erilaisia hajautettuja tiimejä. He työskentelivät eri yrityksissä ja eri toimialoilla.
Tyypillisiä työelämän haastavia tilanteita aiheuttavat epäselvät toimenkuvat, muutokset ja erilaiset tiimien väliset ristiriidat. Ristiriita syntyy, kun osapuolet törmäävät arvostusten, näkemysten, vakaumusten, tekojen, päämäärien tai kiinnostuksen kohteiden osalta. Myös henkilökohtaisessa elämässä tapahtuvat ongelmat usein heijastuvat työntekoon ja työpaikalle. Puutteellinen viestintä ja vuorovaikutus sekä kulttuurierot loivat tämän tutkimuksen mukaan myös haastavia tilanteita hajautettuihin työyhteisöihin.
Tämän tutkimuksen perusteella ongelmat ilmenevät yleensä työn kautta, työssä suoriutumisessa, käytöksessä tai viestinnässä. Ongelmatilanteiden havaitseminen etäältä vaatii esihenkilöltä kuitenkin enemmän aikaa ja vaivaa. Ongelmien havaitsemisessa auttavat työyhteisön avoin ilmapiiri, säännöllinen yhteydenpito, esihenkilön kokemus ja hyvä ihmistuntemus. Konfliktien ratkaisemisessa tarvitaan hyviä viestinnällisiä taitoja. Haastaviin tilanteisiin voidaan varautua yhteisillä pelisäännöillä ja toimintatavoilla, avoimella ja suoralla viestinnällä sekä rakentamalla ja ylläpitämällä luottamusta. Luottamus, joka on yhteistyön perusta, lähtee tutkimuksen tulosten perusteella rakentumaan kuitenkin helpommin ja nopeammin, kun on tavattu kasvokkain.
AVAINSANAT: hajautettu tiimi, etäjohtaminen, haastavat ongelmat, ristiriitatilanteet, konflikti, luottamus