"Jollakin meidän pitää mitata sitä laatua." : Tiedolla johtamisen menetelmät laatujohtamisessa ja johtamisoppien välinen yhteys ikääntyneiden sosiaalihuoltolain mukaisissa asumispalveluissa
Ranta-Ylitalo, Talvikki (2023)
Ranta-Ylitalo, Talvikki
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042538778
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042538778
Tiivistelmä
Ikääntyneiden asumispalveluiden laatu on ollut jo pidempään esillä yhteiskuntamme uutisoinnissa ja politiikassa. Sosiaalipalveluiden laatuun on kansallisesti pyritty vaikuttamaan esimerkiksi laaturekisterityöllä ja henkilöstömitoituksen siirtämisellä lakiin. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta ja sosiaali- ja terveyspalveluista säätää useassa eri kohdassa, että iäkkäille tarjottavien sosiaalipalveluiden täytyy olla laadukkaita, ja myös sosiaalihuoltolaki korostaa palveluiden laatua. Yksityisten ikääntyneiden asumispalveluita tuottavan organisaation laatua säätelee sosiaalihuoltolain lisäksi myös laki yksityisistä sosiaalipalveluista.
Tässä pro gradu -tutkielmassa ollaan kiinnostuneita, minkälaisia tiedolla johtamisen menetelmiä hyödynnetään ikääntyneiden asumispalveluiden (pääosin ympärivuorokautinen palveluasuminen) johtamisessa yksityisellä sektorilla, ja tavoitteena on muodostaa ymmärrystä laatujohtamisesta ja laadun käsitteestä. Tiedolla johtamisen ja laatujohtamisen välisen yhteyden selvittäminen on myös yksi tavoitteista. Tutkielmassa pyritään vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Minkälaisia tiedolla johtamisen menetelmiä laatujohtamisessa on ikääntyneiden asumispalveluissa? 2. Minkälaista on laatujohtaminen ja miten laatu ymmärretään ikääntyneiden asumispalveluissa? 3. Minkälainen on tiedolla johtamisen ja laatujohtamisen välinen yhteys?
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu tiedon, tiedolla johtamisen ja laatujohtamisen käsitemäärittelystä sekä aiemmasta tutkimustiedosta. Lisäksi avataan ikääntyneiden asumispalveluiden toimintaympäristöä lainsäädännön ja valvonnan näkökulmasta. Tutkimusmenetelmä tässä tutkielmassa on laadullinen haastattelututkimus. Haastattelut toteutettiin alkuvuonna 2023 puolistrukturoituina teemahaastattelun piirteitä sivuavina haastatteluina. Haastatteluita kertyi lopulta kahdeksan (n = 8), ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimusaineistosta nousi esille, että tiedolla johtamisen menetelmiä on laajalti käytössä ikääntyneiden asumispalveluiden laatujohtamisessa. Erilaisia tunnuslukuja seurataan paljon, tietoa kerätään erilaisilla menetelmillä ja tiedon käsittelyyn on pääosin selkeät, strukturoidut prosessit. Tietojärjestelmiä käytetään paljon laatujohtamisen tukena, vaikka ajoittain puuttuvat rajapinnat aiheuttavatkin haasteita. Laatujohtaminen perustuu tietoon ja tulevaisuudessa sen odotetaan perustuvan tietoon vielä enemmän. Henkilöstö on merkittävässä roolissa laatujohtamisessa ja laatua pyritään kehittämään jatkuvasti. Laatua ikääntyneiden asumispalveluissa on asiakaslähtöiset palvelut, aktiivinen ja mielekäs arki sekä tyytyväisyys. Laatuun liittyy olennaisesti myös laadukas henkilöstö, hyvä taloudellinen tilanne ja kohtaaminen. Haasteena laatuun liittyen koetaan yhteisten laadun kriteerien puuttuminen ja laadun merkityksen riippuminen tarkastelevasta tahosta. Tiedolla johtamisen ja laatujohtamisen välinen yhteys on vahva, vaikka joskin systematisaation tasoltaan vaihteleva, eikä aina ymmärretä toteutettavan tiedolla johtamista.
Tässä pro gradu -tutkielmassa ollaan kiinnostuneita, minkälaisia tiedolla johtamisen menetelmiä hyödynnetään ikääntyneiden asumispalveluiden (pääosin ympärivuorokautinen palveluasuminen) johtamisessa yksityisellä sektorilla, ja tavoitteena on muodostaa ymmärrystä laatujohtamisesta ja laadun käsitteestä. Tiedolla johtamisen ja laatujohtamisen välisen yhteyden selvittäminen on myös yksi tavoitteista. Tutkielmassa pyritään vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin: 1. Minkälaisia tiedolla johtamisen menetelmiä laatujohtamisessa on ikääntyneiden asumispalveluissa? 2. Minkälaista on laatujohtaminen ja miten laatu ymmärretään ikääntyneiden asumispalveluissa? 3. Minkälainen on tiedolla johtamisen ja laatujohtamisen välinen yhteys?
Tutkielman teoreettinen viitekehys muodostuu tiedon, tiedolla johtamisen ja laatujohtamisen käsitemäärittelystä sekä aiemmasta tutkimustiedosta. Lisäksi avataan ikääntyneiden asumispalveluiden toimintaympäristöä lainsäädännön ja valvonnan näkökulmasta. Tutkimusmenetelmä tässä tutkielmassa on laadullinen haastattelututkimus. Haastattelut toteutettiin alkuvuonna 2023 puolistrukturoituina teemahaastattelun piirteitä sivuavina haastatteluina. Haastatteluita kertyi lopulta kahdeksan (n = 8), ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimusaineistosta nousi esille, että tiedolla johtamisen menetelmiä on laajalti käytössä ikääntyneiden asumispalveluiden laatujohtamisessa. Erilaisia tunnuslukuja seurataan paljon, tietoa kerätään erilaisilla menetelmillä ja tiedon käsittelyyn on pääosin selkeät, strukturoidut prosessit. Tietojärjestelmiä käytetään paljon laatujohtamisen tukena, vaikka ajoittain puuttuvat rajapinnat aiheuttavatkin haasteita. Laatujohtaminen perustuu tietoon ja tulevaisuudessa sen odotetaan perustuvan tietoon vielä enemmän. Henkilöstö on merkittävässä roolissa laatujohtamisessa ja laatua pyritään kehittämään jatkuvasti. Laatua ikääntyneiden asumispalveluissa on asiakaslähtöiset palvelut, aktiivinen ja mielekäs arki sekä tyytyväisyys. Laatuun liittyy olennaisesti myös laadukas henkilöstö, hyvä taloudellinen tilanne ja kohtaaminen. Haasteena laatuun liittyen koetaan yhteisten laadun kriteerien puuttuminen ja laadun merkityksen riippuminen tarkastelevasta tahosta. Tiedolla johtamisen ja laatujohtamisen välinen yhteys on vahva, vaikka joskin systematisaation tasoltaan vaihteleva, eikä aina ymmärretä toteutettavan tiedolla johtamista.