Organisaatioon sitoutuminen sekä siihen vaikuttavat tekijät : Z-sukupolvisten näkemyksiä
Jompa, Aino (2023-05-12)
Jompa, Aino
12.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051243932
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023051243932
Tiivistelmä
Tämän pro gradu- työn päätarkoituksena on tutkia z-sukupolven organisaatioon sitoutumista. Tavoitteena on erityisesti selvittää, miten z-sukupolvi kokee olevansa sitoutunut organisaatioon, ja millaisina he näkevät siihen vaikuttavat tekijät. Z-sukupolvella viitataan tässä työssä henkilöihin, jotka ovat syntyneet 1990-luvun puolivälin jälkeen. Tässä työssä organisaatioon sitoutumisella pyritään kuvaamaan työntekijöiden halua pysyä ja jatkaa työskentelyä organisaatiossaan. Organisaation menestymisen kannalta on tärkeää, että sen työntekijät kokevat olevansa siihen sitoutuneita. Sitoutuneet työntekijät omaavan korkeamman työmotivaation, joka vaikuttaa organisaation tehokkuuteen ja liiketoiminnan kannattavuuteen. Sitoutunut työvoima vähentää myös kalliiden rekrytointien tarvetta ja pitää osaavat työntekijät organisaatiossa. Työtekijöiden sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä on löydetty useita, mutta työnkuvan tärkeys, työyhteisön rooli, palkitseminen sekä etenemismahdollisuudet korostuvat.
Henkilöstöjohtamisen tärkeimpänä tehtävänä voi pitää työntekijöiden sitoutumisen edistämistä. Koska eri sukupolvien näkemykset ja kokemukset eroavat toisistaa, on tärkeää ymmärtää ja nähdä niiden väliset erot. Tutkimuksen tarkoitus on tarjota tietoa organisaatioille ja henkilöstöjohdolle siitä, miten heidän kannattaa omaa toimintaansa muovata z-sukupolven edustajien kohdalla.
Tutkimus on toteutettu käyttämällä kvalitatiivista, eli laadullista, menetelmää. Aineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluiden teemat on muodostettu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tutkimusjoukko koostui kymmenestä henkilöstä, jotka kaikki edustivat z-sukupolvea. Tutkimuksessa haluttiin keskittyä ikään rajaavana tekijänä, jolloin haastateltavat pyrittiin valitsemaan siten, että he edustavat erilaisia työtaustoja sekä koulutuspolkuja.
Haastattelut järjestettiin videopuheluina yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä ja teoriaohjaavaa analyysiä.
Yleisesti tutkimustuloksia tarkasteltaessa voi sanoa, että z-sukupolven edustajat ovat organisaatioonsa sitoutuneita. Organisaatioon sitoutumisen rinnalla nähtiin kuitenkin myös työhön sitoutumisen sekä työyhteisöön sitoutumisen merkityksellisyys. Tutkimuksen tulokset heijastelivat paljon teoreettisessa viitekehyksessä esiin tulleita havaintoja. Erityisesti havaintojen samankaltaisuus sovelletun teorian kanssa näkyi arvioitaessa henkilöiden sitoutumisen taustalla
olevia tekijöitä. Z-sukupolven edustajille työn mielekkyys, merkityksellisyys sekä haastavuus nähtiin tärkeimpänä asiana organisaatioon sitoutumiselle. Tämän lisäksi myös työyhteisön ja palkan rooli korostui. Tuloksia verrattiin myös työn teoreettiseen viitekehykseen, jolloin esimerkiksi Meyerin ja Allenin kolmijako-opisto korostui erityisesti tunnepitoinen sitoutuminen. Tarkasteltaessa aihetta taas transaktionaalisen ja relationaaliset sitoutumisen pohjalta oli löydettävissä molempiin perustuvia työsuhteita.
Henkilöstöjohtamisen tärkeimpänä tehtävänä voi pitää työntekijöiden sitoutumisen edistämistä. Koska eri sukupolvien näkemykset ja kokemukset eroavat toisistaa, on tärkeää ymmärtää ja nähdä niiden väliset erot. Tutkimuksen tarkoitus on tarjota tietoa organisaatioille ja henkilöstöjohdolle siitä, miten heidän kannattaa omaa toimintaansa muovata z-sukupolven edustajien kohdalla.
Tutkimus on toteutettu käyttämällä kvalitatiivista, eli laadullista, menetelmää. Aineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluiden teemat on muodostettu teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Tutkimusjoukko koostui kymmenestä henkilöstä, jotka kaikki edustivat z-sukupolvea. Tutkimuksessa haluttiin keskittyä ikään rajaavana tekijänä, jolloin haastateltavat pyrittiin valitsemaan siten, että he edustavat erilaisia työtaustoja sekä koulutuspolkuja.
Haastattelut järjestettiin videopuheluina yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä ja teoriaohjaavaa analyysiä.
Yleisesti tutkimustuloksia tarkasteltaessa voi sanoa, että z-sukupolven edustajat ovat organisaatioonsa sitoutuneita. Organisaatioon sitoutumisen rinnalla nähtiin kuitenkin myös työhön sitoutumisen sekä työyhteisöön sitoutumisen merkityksellisyys. Tutkimuksen tulokset heijastelivat paljon teoreettisessa viitekehyksessä esiin tulleita havaintoja. Erityisesti havaintojen samankaltaisuus sovelletun teorian kanssa näkyi arvioitaessa henkilöiden sitoutumisen taustalla
olevia tekijöitä. Z-sukupolven edustajille työn mielekkyys, merkityksellisyys sekä haastavuus nähtiin tärkeimpänä asiana organisaatioon sitoutumiselle. Tämän lisäksi myös työyhteisön ja palkan rooli korostui. Tuloksia verrattiin myös työn teoreettiseen viitekehykseen, jolloin esimerkiksi Meyerin ja Allenin kolmijako-opisto korostui erityisesti tunnepitoinen sitoutuminen. Tarkasteltaessa aihetta taas transaktionaalisen ja relationaaliset sitoutumisen pohjalta oli löydettävissä molempiin perustuvia työsuhteita.