Konfliktit ja vuorovaikutus osana etätyön johtamista
Ronni, Kerttu (2023-04-24)
Ronni, Kerttu
24.04.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042438463
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042438463
Tiivistelmä
Etätyö on lisääntynyt erittäin merkittävästi viimeisien vuosien aikana Suomessa ja kaikkialla
maailmassa. Etätyön johtamiseen eivät sovellu vanhat johtamiskäytännöt, sillä etätyön
ympäristö on hyvin erilainen lähityön johtamisen ympäristöstä. Vuorovaikutus ja sen merkitys
korostuu etätyön johtamisessa, kun vuorovaikutus tapahtuu pitkälti teknologian välityksellä, ja
kasvokkaiset kohtaamiset ovat suhteellisen harvassa tai kokonaan olemattomia.
Vuorovaikutuksen johtaminen perustuu luottamukseen ja avoimuuteen, jotka ovat myös
etätyön johtamisen perusrakenteita. Jotta vuorovaikutus tiimiläisen ja esihenkilön välillä olisi
mahdollisimman tehokasta ja arvoa luovaa, tulee tiimiläisen ja esihenkilön kahdenvälisen
suhteen olla mahdollisimman laadukas. Vuorovaikutus ja sen johtaminen on prosessi, joka vaatii
jatkuvaa vaivannäköä ja riittävästi aikaa sekä esihenkilön että tiimiläisen puolelta. Jos
vuorovaikutus on hyvin heikkoa tai jopa olematonta, voi tiimiläinen jäädä hyvin yksin omien
asioidensa kanssa ja siten kokea jopa vahvaa työtyytymättömyyttä, joka voi johtaa vaikkapa
työuupumukseen tai työpaikan vaihtoon.
Konfliktit voivat olla positiivisia tai negatiivisia ristiriitoja, joiden avulla voidaan luoda uutta ja
kehittää organisaatiota tai sen toimintatapoja, tai mahdollisesti tuhota työympäristöä. Usein
konfliktit nähdään ihmissuhteisiin liittyvinä ristiriitoina, mutta ne voivat liittyä myös esimerkiksi
prosesseihin, toimintatapoihin tai statukseen. Konfliktit tulisi käsitellä rakentavalla tavalla, jotta
ristiriidat voidaan selvittää, niistä voidaan oppia ja tehostaa toimintaa sitä kautta. Jos konflikteja
ei käsitellä, se voi aiheuttaa suurempia ongelmia työympäristössä, joka vaikuttaa negatiivisesti
työyhteisön ilmapiiriin, työtyytyväisyyteen ja motivaatioon.
Tässä laadullisessa tutkielmassa tutkitaan, miten etätyön ympäristössä konflikteja johdetaan
vuorovaikutuksen keinoin. Aineisto on kerätty Digi- ja väestötietoviraston asiantuntijoiden
kokemuksista ja näkökulmista käsin puolistrukturoituja teemahaastatteluja käyttäen.
Teoreettinen viitekehys on ohjannut aineiston analyysiä, sillä teorialähtöisessä aineiston
analyysissä ilmiön aiempi teoria ja käsitteiden määritelmät ohjaavat analyysin kulkua.
Analyysin kautta tultiin loppupäätelmään, että etätyö luo ympäristön, jossa vuorovaikutus voi
itsessään luoda konflikteja. Eri tavoin tulkittavat sähköpostit ja sähköiset viestit ovat omiaan
väärinymmärryksille ja ristiriidoille. Monet konfliktit jäävät myös esihenkilöiden
tietämättömyyteen, kun etätyössä useat asiat jäävät piiloon tiimiläisen kotiin, jos hän ei tuo niitä
esiin esihenkilölleen tai muille. Myös monet erilaiset negatiiviset tuntemukset, kuten
yksinäisyys, voivat jäädä täysin sanoittamatta, jos niitä ei avoimessa ja luottamuksellisessa
ympäristössä etätyössä tuoda esiin. Nämä ovat etätyön ympäristön luomia kompleksisia
haasteita, joiden kanssa esihenkilöt kamppailevat päivittäin.
maailmassa. Etätyön johtamiseen eivät sovellu vanhat johtamiskäytännöt, sillä etätyön
ympäristö on hyvin erilainen lähityön johtamisen ympäristöstä. Vuorovaikutus ja sen merkitys
korostuu etätyön johtamisessa, kun vuorovaikutus tapahtuu pitkälti teknologian välityksellä, ja
kasvokkaiset kohtaamiset ovat suhteellisen harvassa tai kokonaan olemattomia.
Vuorovaikutuksen johtaminen perustuu luottamukseen ja avoimuuteen, jotka ovat myös
etätyön johtamisen perusrakenteita. Jotta vuorovaikutus tiimiläisen ja esihenkilön välillä olisi
mahdollisimman tehokasta ja arvoa luovaa, tulee tiimiläisen ja esihenkilön kahdenvälisen
suhteen olla mahdollisimman laadukas. Vuorovaikutus ja sen johtaminen on prosessi, joka vaatii
jatkuvaa vaivannäköä ja riittävästi aikaa sekä esihenkilön että tiimiläisen puolelta. Jos
vuorovaikutus on hyvin heikkoa tai jopa olematonta, voi tiimiläinen jäädä hyvin yksin omien
asioidensa kanssa ja siten kokea jopa vahvaa työtyytymättömyyttä, joka voi johtaa vaikkapa
työuupumukseen tai työpaikan vaihtoon.
Konfliktit voivat olla positiivisia tai negatiivisia ristiriitoja, joiden avulla voidaan luoda uutta ja
kehittää organisaatiota tai sen toimintatapoja, tai mahdollisesti tuhota työympäristöä. Usein
konfliktit nähdään ihmissuhteisiin liittyvinä ristiriitoina, mutta ne voivat liittyä myös esimerkiksi
prosesseihin, toimintatapoihin tai statukseen. Konfliktit tulisi käsitellä rakentavalla tavalla, jotta
ristiriidat voidaan selvittää, niistä voidaan oppia ja tehostaa toimintaa sitä kautta. Jos konflikteja
ei käsitellä, se voi aiheuttaa suurempia ongelmia työympäristössä, joka vaikuttaa negatiivisesti
työyhteisön ilmapiiriin, työtyytyväisyyteen ja motivaatioon.
Tässä laadullisessa tutkielmassa tutkitaan, miten etätyön ympäristössä konflikteja johdetaan
vuorovaikutuksen keinoin. Aineisto on kerätty Digi- ja väestötietoviraston asiantuntijoiden
kokemuksista ja näkökulmista käsin puolistrukturoituja teemahaastatteluja käyttäen.
Teoreettinen viitekehys on ohjannut aineiston analyysiä, sillä teorialähtöisessä aineiston
analyysissä ilmiön aiempi teoria ja käsitteiden määritelmät ohjaavat analyysin kulkua.
Analyysin kautta tultiin loppupäätelmään, että etätyö luo ympäristön, jossa vuorovaikutus voi
itsessään luoda konflikteja. Eri tavoin tulkittavat sähköpostit ja sähköiset viestit ovat omiaan
väärinymmärryksille ja ristiriidoille. Monet konfliktit jäävät myös esihenkilöiden
tietämättömyyteen, kun etätyössä useat asiat jäävät piiloon tiimiläisen kotiin, jos hän ei tuo niitä
esiin esihenkilölleen tai muille. Myös monet erilaiset negatiiviset tuntemukset, kuten
yksinäisyys, voivat jäädä täysin sanoittamatta, jos niitä ei avoimessa ja luottamuksellisessa
ympäristössä etätyössä tuoda esiin. Nämä ovat etätyön ympäristön luomia kompleksisia
haasteita, joiden kanssa esihenkilöt kamppailevat päivittäin.