Vastuullisen kuluttajan identiteetit lifestyleblogeissa
Koskenniemi, Niina (2023-04-12)
Koskenniemi, Niina
12.04.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041236172
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041236172
Tiivistelmä
Vastuullinen kuluttaminen on noussut yhdeksi suosituimmaksi kuluttamisen trendiksi, ja
kuluttajat ovat enemmän tietoisempia vastuullisuuskysymyksistä kuin koskaan aiemmin.
Ekologisuus, kestävä kehitys ja vastuullisuus liittyvät vahvasti kuluttajan identiteettiin ja
identiteetin rakentumiseen. Vastuullisuus kuluttamisessa ilmenee kuluttajien elämässä monin
eri tavoin, ja syitä vastuulliselle kuluttamiselle on useita. Tässä pro gradu -tutkielmassa
tarkastellaan erilaisia kuluttajan identiteettejä vastuullisen kuluttamisen näkökulmasta.
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena on muodostaa teoreettinen viitekehys vastuullisen
kuluttajan identiteeteistä. Toisena tavoitteena on tunnistaa tekijöitä, jotka osallistuvat
vastuullisen kuluttajan identiteetin rakentumiseen. Kolmas tavoite on löytää erilaisia
vastuullisen kuluttajan identiteettejä lifestyleblogeissa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään vastuullista kuluttamista ja
kuluttajaidentiteetin rakentumista. Vastuullista kuluttamista käsitellään vastuullisen
kuluttamisen osa-alueiden ja näkökulmien kautta. Lisäksi tutkitaan vastuullisen kuluttajan
kulutustapoja ja arvojen merkityksiä vastuulliseen kuluttamiseen. Kuluttajaidentiteetin
rakentumista käydään läpi henkilökohtaisen identiteetin, sosiaalisen identiteetin, omistamisen
ja minän jatkeiden sekä digitaalisen identiteetin kautta. Myös verkkoyhteisön roolia identiteetin
rakentumisessa on tarkasteltu tutkimuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen tieteenfilosofisena
suuntauksena toimii fenomenologinen lähestymistapa. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui
hakusanayhdistelmien avulla valikoiduista blogipostauksista, jotka keskittyivät vastuulliseen
kuluttamiseen. Ainestoa analysoitiin sisällönanalyysin, teemoittelun sekä tyypittelyn avulla.
Aineistosta löydettiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla neljä tekijää, joilla oli suurin
vaikutus vastuulliseen kuluttamiseen, ja jotka osallistuivat vastuullisen kuluttajan identiteetin
rakentumiseen. Nämä neljä löydettyä tekijää olivat ekologisuus, taloudelliset tekijät,
yhteiskunnallinen vaikutus sekä arvot. Tyypittelyn avulla puolestaan löydettiin neljä
identiteettityyppiä, jotka nousivat esille aineistosta. Nämä neljä erilaista vastuullisen kuluttajan
identiteettiä olivat Essi Ekologinen, Salli Säästeliäs, Raisa Radikaali ja Milla
Mukavuudenhaluinen.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että vastuullisen kuluttajan identiteettejä on erilaisia. Lisäksi
vastuulliseen kuluttamiseen on kuluttajilla erilaisia motiiveja ja tekijöitä, jotka vaikuttavat
vastuullisen kuluttajaidentiteetin rakentumiseen. Tutkimuksen identiteettityypeissä oli
havaittavissa paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös eroavaisuuksia pystyttiin tunnistamaan.
kuluttajat ovat enemmän tietoisempia vastuullisuuskysymyksistä kuin koskaan aiemmin.
Ekologisuus, kestävä kehitys ja vastuullisuus liittyvät vahvasti kuluttajan identiteettiin ja
identiteetin rakentumiseen. Vastuullisuus kuluttamisessa ilmenee kuluttajien elämässä monin
eri tavoin, ja syitä vastuulliselle kuluttamiselle on useita. Tässä pro gradu -tutkielmassa
tarkastellaan erilaisia kuluttajan identiteettejä vastuullisen kuluttamisen näkökulmasta.
Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena on muodostaa teoreettinen viitekehys vastuullisen
kuluttajan identiteeteistä. Toisena tavoitteena on tunnistaa tekijöitä, jotka osallistuvat
vastuullisen kuluttajan identiteetin rakentumiseen. Kolmas tavoite on löytää erilaisia
vastuullisen kuluttajan identiteettejä lifestyleblogeissa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään vastuullista kuluttamista ja
kuluttajaidentiteetin rakentumista. Vastuullista kuluttamista käsitellään vastuullisen
kuluttamisen osa-alueiden ja näkökulmien kautta. Lisäksi tutkitaan vastuullisen kuluttajan
kulutustapoja ja arvojen merkityksiä vastuulliseen kuluttamiseen. Kuluttajaidentiteetin
rakentumista käydään läpi henkilökohtaisen identiteetin, sosiaalisen identiteetin, omistamisen
ja minän jatkeiden sekä digitaalisen identiteetin kautta. Myös verkkoyhteisön roolia identiteetin
rakentumisessa on tarkasteltu tutkimuksessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksen tieteenfilosofisena
suuntauksena toimii fenomenologinen lähestymistapa. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui
hakusanayhdistelmien avulla valikoiduista blogipostauksista, jotka keskittyivät vastuulliseen
kuluttamiseen. Ainestoa analysoitiin sisällönanalyysin, teemoittelun sekä tyypittelyn avulla.
Aineistosta löydettiin sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla neljä tekijää, joilla oli suurin
vaikutus vastuulliseen kuluttamiseen, ja jotka osallistuivat vastuullisen kuluttajan identiteetin
rakentumiseen. Nämä neljä löydettyä tekijää olivat ekologisuus, taloudelliset tekijät,
yhteiskunnallinen vaikutus sekä arvot. Tyypittelyn avulla puolestaan löydettiin neljä
identiteettityyppiä, jotka nousivat esille aineistosta. Nämä neljä erilaista vastuullisen kuluttajan
identiteettiä olivat Essi Ekologinen, Salli Säästeliäs, Raisa Radikaali ja Milla
Mukavuudenhaluinen.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että vastuullisen kuluttajan identiteettejä on erilaisia. Lisäksi
vastuulliseen kuluttamiseen on kuluttajilla erilaisia motiiveja ja tekijöitä, jotka vaikuttavat
vastuullisen kuluttajaidentiteetin rakentumiseen. Tutkimuksen identiteettityypeissä oli
havaittavissa paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös eroavaisuuksia pystyttiin tunnistamaan.