Ilmastoystävällisen asumisen diskursiiviset mielikuvat asumisen medioissa
Herrala, Henna (2023-04-13)
Herrala, Henna
13.04.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041336300
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041336300
Tiivistelmä
Asuminen on suomalaisten suurin hiilipäästöjen lähde. Yksi keino muuttaa kuluttajien
asumistapoja on vaikuttaa heidän luomiinsa mielikuviin ilmastoystävällisestä asumisesta.
Mediaa voidaan pitää vahvana mielikuvien rakentajana ja lisäksi se on suuressa roolissa
ilmastonmuutoksen torjunnassa.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on saada selville, millaisia mielikuvia
ilmastoystävällisestä asumisesta luodaan diskursiivisesti mediassa ja mikä on median rooli
niiden luomisessa. Tarkoituksen saavuttamiseksi on asetettu kolme tavoitetta. Ensimmäisenä
tavoitteena on rakentaa teoreettinen viitekehys, jonka tarkoituksena on syventää tietoa siitä,
millainen rooli medialla on ilmastoystävällisten mielikuvien rakentamisessa ja sitä kautta
kuluttajien päätöksenteossa. Toisena tavoitteena on perehtyä mielikuviin ja siihen, millaisia
diskursseja asumisen mediat muodostavat tutkimalla verkkoportaalin artikkeleita
ilmastoystävällisestä asumisesta. Kolmantena tavoitteena on selvittää, mikä on asumisen
median rooli mielikuvien rakentajana vertailemalla verkkoportaalin eri asumisen medioiden
muodostamia diskursseja keskenään.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee mediaa ilmastoystävällisyysmielikuvien rakentajana.
Ilmastoystävällistä kuluttajaa käsitellään ilmastoystävällisiin valintoihin ohjaavien tekijöiden
sekä ilmastoystävällisen asumisen kautta. Mielikuvia käydään läpi niiden rakentumisen sekä
mielikuvamarkkinoinnin kautta. Lisäksi tarkastellaan median roolia ilmastoviestinnässä sekä
miten visuaalisuutta voi käyttää osana sitä. Teoriaosuudesta muodostetaan tutkimuksen
teoreettinen viitekehys.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka empiirisessä osassa
tarkastellaan Meillä Kotona- verkkoportaalin artikkeleita liittyen ilmastoystävälliseen
asumiseen. Tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty diskurssianalyysia ja sen avulla on
pyritty löytämään verkkoportaalin artikkeleista teemoja ja puhetapoja, tulkitsemalla kieltä sekä
kielen piirteitä ja merkityksiä. Aineistosta on löydetty diskurssianalyysin avulla neljä diskurssia,
jotka on nimetty samaistuttavuusdiskurssiksi, syyllistämisdiskurssiksi, mahdollisuusdiskurssiksi
sekä valveuttamisdiskurssiksi.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että ilmastoystävällisen asumisen mielikuvat eivät ole vain
positiivisia. Useammassa löydetyssä diskurssissa on havaittavissa negatiivisia tekijöitä, joilla voi
olla vaikutuksia kuluttajan tekemiin päätöksiin. Etenkin syyllistämisdiskurssi sekä
valveuttamisdiskurssi korostavat voimakkaita tunteita, jotka voivat saada kuluttajan tekemään
ilmastoystävällisempiä päätöksiä tai vaihtoehtoisesti asenne ilmastotekoja kohtaan voi muuttua
negatiiviseksi.
asumistapoja on vaikuttaa heidän luomiinsa mielikuviin ilmastoystävällisestä asumisesta.
Mediaa voidaan pitää vahvana mielikuvien rakentajana ja lisäksi se on suuressa roolissa
ilmastonmuutoksen torjunnassa.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on saada selville, millaisia mielikuvia
ilmastoystävällisestä asumisesta luodaan diskursiivisesti mediassa ja mikä on median rooli
niiden luomisessa. Tarkoituksen saavuttamiseksi on asetettu kolme tavoitetta. Ensimmäisenä
tavoitteena on rakentaa teoreettinen viitekehys, jonka tarkoituksena on syventää tietoa siitä,
millainen rooli medialla on ilmastoystävällisten mielikuvien rakentamisessa ja sitä kautta
kuluttajien päätöksenteossa. Toisena tavoitteena on perehtyä mielikuviin ja siihen, millaisia
diskursseja asumisen mediat muodostavat tutkimalla verkkoportaalin artikkeleita
ilmastoystävällisestä asumisesta. Kolmantena tavoitteena on selvittää, mikä on asumisen
median rooli mielikuvien rakentajana vertailemalla verkkoportaalin eri asumisen medioiden
muodostamia diskursseja keskenään.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee mediaa ilmastoystävällisyysmielikuvien rakentajana.
Ilmastoystävällistä kuluttajaa käsitellään ilmastoystävällisiin valintoihin ohjaavien tekijöiden
sekä ilmastoystävällisen asumisen kautta. Mielikuvia käydään läpi niiden rakentumisen sekä
mielikuvamarkkinoinnin kautta. Lisäksi tarkastellaan median roolia ilmastoviestinnässä sekä
miten visuaalisuutta voi käyttää osana sitä. Teoriaosuudesta muodostetaan tutkimuksen
teoreettinen viitekehys.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka empiirisessä osassa
tarkastellaan Meillä Kotona- verkkoportaalin artikkeleita liittyen ilmastoystävälliseen
asumiseen. Tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty diskurssianalyysia ja sen avulla on
pyritty löytämään verkkoportaalin artikkeleista teemoja ja puhetapoja, tulkitsemalla kieltä sekä
kielen piirteitä ja merkityksiä. Aineistosta on löydetty diskurssianalyysin avulla neljä diskurssia,
jotka on nimetty samaistuttavuusdiskurssiksi, syyllistämisdiskurssiksi, mahdollisuusdiskurssiksi
sekä valveuttamisdiskurssiksi.
Tutkimuksen perusteella havaittiin, että ilmastoystävällisen asumisen mielikuvat eivät ole vain
positiivisia. Useammassa löydetyssä diskurssissa on havaittavissa negatiivisia tekijöitä, joilla voi
olla vaikutuksia kuluttajan tekemiin päätöksiin. Etenkin syyllistämisdiskurssi sekä
valveuttamisdiskurssi korostavat voimakkaita tunteita, jotka voivat saada kuluttajan tekemään
ilmastoystävällisempiä päätöksiä tai vaihtoehtoisesti asenne ilmastotekoja kohtaan voi muuttua
negatiiviseksi.