Suomessa ihmiskaupan uhrina vai rikoksen selvittäjänä? : Ihmiskaupan uhreille myönnettävät oleskeluluvat, käännyttäminen ja auttamistoimet Suomessa
Metsälä, Emma Maria (2023)
Metsälä, Emma Maria
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042739179
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042739179
Tiivistelmä
Ihmiskauppa on vakava ihmisoikeusloukkaus sekä -rikos. Se loukkaa merkittävästi yksilön ihmisoikeuksia. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään ihmiskaupan uhreille myönnettäviä oleskelulupia Suomessa ja tutkimaan sitä, voiko ihmiskaupan uhrin käännyttää Suomesta. Tarkoituksena on myös tarkastella sitä, miten ihmiskaupan uhreille tarjottavat palvelut eroavat muiden ulkomaalaisten palveluista Suomessa. Tutkimusmenetelmänä on lainoppi, eli oikeusdogmatiikka. Sen tutkimuskohteena on voimassa oleva oikeus. Tutkimuksessa pyritään lainopin keinoin selvittämään ihmiskaupan uhrien oleskeluun, käännyttämiseen ja auttamistoimiin liittyvien oikeussäädösten sisältöä ja systematisoinnin avulla esittämään niistä perusteltuja tulkintakannanottoja. Tutkimus sijoittuu ulkomaalaisoikeuden alle, mutta siinä on myös vahva ihmisoikeudellinen ote.
Ihmiskaupan uhreille voidaan myöntää Suomessa oleskelulupa tilapäisenä tai jatkuvana. Lisäksi ihmiskaupan uhrille voidaan myöntää oleskelulupa yksilöllisestä inhimillisestä syystä tai uhri voi hakea Suomesta kansainvälistä suojelua. Tilapäisen oleskeluluvan myöntämiseen liittyy vahva yhteys rikoksen selvittämiseen. Ihmiskaupan uhreilla on myös oikeus harkinta-aikaan, jonka aikana uhrit voivat tehdä lopullisen päätöksen siitä, haluavatko auttaa rikoksen selvittämisessä. Mikäli oleskelulupaa hakee ihmiskaupan uhriksi joutunut lapsi, myönnetään oleskelulupa usein toissijaisena suojeluna tai yksilöllisestä inhimillisestä syystä. Lapselta ei vaadita yhteistyötä viranomaisten kanssa.
Ihmiskaupan uhrin käännyttäminen Suomesta on mahdollista, mutta siihen liittyy erityisiä seikkoja. Ketään ei saa palauttaa alueelle, jossa on uhkana joutua epäinhimillisen kohtelun uhriksi. Jos ihmiskaupan uhri päädytään käännyttämään Suomesta, tulisi suomalaisten viranomaisten varmistua siitä, että uhri saa palatessaan kotimaahansa tarvittavat tuki- ja auttamistoimet. Ihmiskaupan uhreilla on Suomessa erityinen asema palvelujen saajana. Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän tarkoituksena on tarjota ihmiskaupan uhreille auttamistoimia, jolla tuetaan heidän selviytymistään. Mikäli uhrilla on Suomessa kotikunta, auttamistoimen järjestää hyvinvointialue. Muussa tapauksessa auttamistoimen järjestää Joutsenon vastaanottokeskus.
Tutkielman johtopäätöksenä todetaan, että Suomessa ihmiskaupan uhrien oikeudet toteutuvat pääsääntöisesti hyvin. Oleskelulupakäytännön osalta voidaan todeta, että jatkuvan oleskeluluvan saamisen kynnys on melko korkea ja vaatimus erityisen haavoittuvasta asemasta vaatii tulevaisuudessa tarkastelua. Koska tilapäisen oleskeluluvan saamiseen liittyy vahva yhteys rikosprosessiin, saattaa se johtaa siihen, ettei osa uhreista hae ollenkaan oleskelulupaa ja täten heille ei myöskään synny oikeutta auttamisjärjestelmän tarjoamaan apuun. Auttamistoimien osalta voidaan todeta, että alueelliset erot ovat huomattavia ja niitä tulisi tasoittaa esimerkiksi luomalla kansallinen uhrien tunnistamiskriteeristö.
Ihmiskaupan uhreille voidaan myöntää Suomessa oleskelulupa tilapäisenä tai jatkuvana. Lisäksi ihmiskaupan uhrille voidaan myöntää oleskelulupa yksilöllisestä inhimillisestä syystä tai uhri voi hakea Suomesta kansainvälistä suojelua. Tilapäisen oleskeluluvan myöntämiseen liittyy vahva yhteys rikoksen selvittämiseen. Ihmiskaupan uhreilla on myös oikeus harkinta-aikaan, jonka aikana uhrit voivat tehdä lopullisen päätöksen siitä, haluavatko auttaa rikoksen selvittämisessä. Mikäli oleskelulupaa hakee ihmiskaupan uhriksi joutunut lapsi, myönnetään oleskelulupa usein toissijaisena suojeluna tai yksilöllisestä inhimillisestä syystä. Lapselta ei vaadita yhteistyötä viranomaisten kanssa.
Ihmiskaupan uhrin käännyttäminen Suomesta on mahdollista, mutta siihen liittyy erityisiä seikkoja. Ketään ei saa palauttaa alueelle, jossa on uhkana joutua epäinhimillisen kohtelun uhriksi. Jos ihmiskaupan uhri päädytään käännyttämään Suomesta, tulisi suomalaisten viranomaisten varmistua siitä, että uhri saa palatessaan kotimaahansa tarvittavat tuki- ja auttamistoimet. Ihmiskaupan uhreilla on Suomessa erityinen asema palvelujen saajana. Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän tarkoituksena on tarjota ihmiskaupan uhreille auttamistoimia, jolla tuetaan heidän selviytymistään. Mikäli uhrilla on Suomessa kotikunta, auttamistoimen järjestää hyvinvointialue. Muussa tapauksessa auttamistoimen järjestää Joutsenon vastaanottokeskus.
Tutkielman johtopäätöksenä todetaan, että Suomessa ihmiskaupan uhrien oikeudet toteutuvat pääsääntöisesti hyvin. Oleskelulupakäytännön osalta voidaan todeta, että jatkuvan oleskeluluvan saamisen kynnys on melko korkea ja vaatimus erityisen haavoittuvasta asemasta vaatii tulevaisuudessa tarkastelua. Koska tilapäisen oleskeluluvan saamiseen liittyy vahva yhteys rikosprosessiin, saattaa se johtaa siihen, ettei osa uhreista hae ollenkaan oleskelulupaa ja täten heille ei myöskään synny oikeutta auttamisjärjestelmän tarjoamaan apuun. Auttamistoimien osalta voidaan todeta, että alueelliset erot ovat huomattavia ja niitä tulisi tasoittaa esimerkiksi luomalla kansallinen uhrien tunnistamiskriteeristö.