Liikenneköyhyyden ilmeneminen Suomessa : Tarkastelu liikennejärjestelmäsuunnittelun näkökulmasta
Sipura, Inka (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042739244
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023042739244
Tiivistelmä
Liikkuminen on ihmisten arkipäiväisen elämän mahdollistava tekijä ja sen rajoittumisella voi olla haitallisia vaikutuksia yksilöille ja yhteiskunnalle erityisesti sen luomien sosiaalisen syrjäytymisen ongelmien kautta. Liikkumisen haasteet ovat myös sosiaalisen kestävyyden ongelma ja niiden tutkiminen on tärkeää tasapainoisen yhteiskunnallisen toiminnan turvaamiseksi. Kestävän kehityksen periaate ohjaa nykyaikana vahvasti yhteiskunnallista toimintaa, mutta tasa-arvoisuutta kuvaava sosiaalinen ulottuvuus on jäänyt vähemmälle huomiolle. Liikenneköyhyyden ilmiö kuvaa liikkumisen epätasa-arvoisuutta ja haasteita, joiden seurauksena ihmiset eivät voi kohtuullisessa ajassa ja kohtuullisella vaivalla liikkua niihin paikkoihin, jotka ovat heidän arkipäiväisen toimintansa kannalta välttämättömiä. Liikkumisen kohtuuhintaisuus, liikkumisköyhyys, saavutettavuusköyhyys ja liikenteen ulkoisvaikutukset ovat liikenneköyhyyden muotoja. Tässä tutkimuksessa tutkitaan liikenneköyhyyden ilmenemistä Suomessa tarkastelemalla sitä, miten se on havaittavissa liikennejärjestelmäsuunnitelmissa.
Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena teoriaohjaavana dokumenttianalyysina tarkastelemalla Etelä-Suomen maakuntien liikennejärjestelmäsuunnittelua. Tutkimusotteena hyödynnetään tapaustutkimusta, jonka avulla yhtä tapausta tarkastelemalla pyritään tuottamaan tietoa liikenneköyhyydestä ilmiönä ja selkeyttämään sen sisältöä. Aineistona tutkimuksessa hyödynnetään Etelä-Suomen maakuntien liikennejärjestelmäsuunnitelmia, jotka ovat osa Suomen liikennejärjestelmäsuunnittelun kokonaisuutta. Dokumenttianalyysi toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa hyödynnetään sisällönanalyysia ja teorian pohjalta rakennettua analyysikehikkoa, jonka avulla liikennejärjestelmäsuunnitelmista kerätään tutkimukselle oleellinen tieto ja muotoillaan tutkimusaineistoa. Analyysin toisessa vaiheessa temaattisen analyysin avulla tutkimusaineistosta muodostetaan teemoja, jotka kuvaavat liikenneköyhyyden ilmenemismuotoja. Tulokset rakentuvat näiden teemojen varaan.
Liikenneköyhyys on havaittavissa liikennejärjestelmäsuunnitelmissa tutkimuksen perusteella liikenneolosuhteiden, saavutettavuustekijöiden, yhdyskuntarakenteen ja sen muutoksien, kohtuuhintaisen kestävän liikenteen, vähäosaisten ryhmien ja auton omistamisen välttämättömyyden kautta. Näiden pääteemojen alle sijoittuu tarkempia ilmenemiä, jotka kuvaavat liikenneköyhyyden esiintymistä käytännössä. Sosiaalinen kestävyys tuloksissa näkyy liikkumisen haasteiden huomioimisena. Tutkimustulokset selventävät liikenneköyhyyden ilmenemistapoja Suomessa ja vahvistavat aiempia tutkimustuloksia siitä, miten liikenneköyhyys Suomessa esiintyy. Liikenneköyhyyden neljä muotoa ovat havaittavissa tutkimuksessa, mutta niiden painotus poikkeaa aiemmin tutkitusta. Tulevaisuuden tutkimuksessa suositellaan kohtuullisuuden tarkempaa määrittelemistä, koetun liikenneköyhyyden tuomista osaksi tarkastelua ja liikkumisen tarkastelun ulottamista laajemmin yhteiskunnan eri osa-alueille.
Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisena teoriaohjaavana dokumenttianalyysina tarkastelemalla Etelä-Suomen maakuntien liikennejärjestelmäsuunnittelua. Tutkimusotteena hyödynnetään tapaustutkimusta, jonka avulla yhtä tapausta tarkastelemalla pyritään tuottamaan tietoa liikenneköyhyydestä ilmiönä ja selkeyttämään sen sisältöä. Aineistona tutkimuksessa hyödynnetään Etelä-Suomen maakuntien liikennejärjestelmäsuunnitelmia, jotka ovat osa Suomen liikennejärjestelmäsuunnittelun kokonaisuutta. Dokumenttianalyysi toteutetaan kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa hyödynnetään sisällönanalyysia ja teorian pohjalta rakennettua analyysikehikkoa, jonka avulla liikennejärjestelmäsuunnitelmista kerätään tutkimukselle oleellinen tieto ja muotoillaan tutkimusaineistoa. Analyysin toisessa vaiheessa temaattisen analyysin avulla tutkimusaineistosta muodostetaan teemoja, jotka kuvaavat liikenneköyhyyden ilmenemismuotoja. Tulokset rakentuvat näiden teemojen varaan.
Liikenneköyhyys on havaittavissa liikennejärjestelmäsuunnitelmissa tutkimuksen perusteella liikenneolosuhteiden, saavutettavuustekijöiden, yhdyskuntarakenteen ja sen muutoksien, kohtuuhintaisen kestävän liikenteen, vähäosaisten ryhmien ja auton omistamisen välttämättömyyden kautta. Näiden pääteemojen alle sijoittuu tarkempia ilmenemiä, jotka kuvaavat liikenneköyhyyden esiintymistä käytännössä. Sosiaalinen kestävyys tuloksissa näkyy liikkumisen haasteiden huomioimisena. Tutkimustulokset selventävät liikenneköyhyyden ilmenemistapoja Suomessa ja vahvistavat aiempia tutkimustuloksia siitä, miten liikenneköyhyys Suomessa esiintyy. Liikenneköyhyyden neljä muotoa ovat havaittavissa tutkimuksessa, mutta niiden painotus poikkeaa aiemmin tutkitusta. Tulevaisuuden tutkimuksessa suositellaan kohtuullisuuden tarkempaa määrittelemistä, koetun liikenneköyhyyden tuomista osaksi tarkastelua ja liikkumisen tarkastelun ulottamista laajemmin yhteiskunnan eri osa-alueille.