Digitalisoituva viestintä muuttuvassa maailmassa
Editori(t)
Waaramaa, Teija
Nissilä, Niina
Vaasan yliopisto
12.05.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-076-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-076-4
Kuvaus
vertaisarvioimaton
Julkaisu myös PDF-muodossa osoitteessa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-075-7
Julkaisu myös PDF-muodossa osoitteessa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-395-075-7
Tiivistelmä
Käsillä olevassa julkaisussa esitellään Vaasan yliopiston viestintätieteellisen tutkimuksen ja opetuksen sisältöjä. Julkaisu koostuu yhdeksästä artikkelista, joissa tarkastellaan viestinnän tutkimuksen eri osa-alueita, kehityskulkuja, nykyvirtauksia ja alan ammattiosaamiseen liittyviä vaatimuksia.
Julkaisun nimessä digitalisoituva viestintä viittaa siihen, että vaikka viestintä on jo pitkälle digitalisoitunutta, niin kuitenkaan kaikki viestintä ei ole sitä. Esimerkiksi vuorovaikutteinen kasvokkaisviestintä tapahtuu ilman teknisiä välineitä. Toisaalta, tekniset apuvälineet voivat myös mahdollistaa kasvokkaisen viestinnän esimerkiksi etäyhteyksien avulla. Tällöin kyse on medioidusta kasvokkaisviestinnästä. Digitalisoituva viestintä viittaa myös tulevaisuuteen: viestintä on kaiken aikaa muutosprosessissa, jossa tulevaisuuden mahdollisuudet ja myös uhat ovat vielä tuntemamme maailman ulottumattomissa. Tänään emme vielä kykene aavistamaan, mitä kaikkea esimerkiksi huomisen tekoäly tuo tullessaan. Viestinnällä on näiden maailmaa mullistavien muutosten vuoksi keskeinen merkitys, jossa ei saa unohtaa ihmisten välistä vuorovaikutusta ja kollektiivisuutta, joiden varaan maailmamme on rakentunut.
Muuttuva maailma ja digitalisoituva viestintä edellyttävät tekijöiltään sekä monipuolisuutta että erityisosaamista. Viestintäyhteisöt ja yleisöt ovat pirstaloituneet, ja niillä on erilaisia viestinnällisiä tarpeita ja toiveita. Tutkimuksen avulla voidaan tehdä näkyväksi ajankohtaisiin ilmiöihin liittyviä virtauksia ja säännönmukaisuuksia ja luoda näin tietopohjaa ammattimaisen viestinnän tueksi. Ajankohtaisia tutkimusaiheita ovat muun muassa organisaatioviestintä, sosiaalinen media, tekoälyn viestintälogiikka, kognitiivinen viestintä, pelit ja pelaaminen, poliittinen viestintä ja tekninen viestintä. Tutkimuksessa tarkastellaan vuorovaikutteisia ja monissa kanavissa yhtä aikaa toteutuvia viestintäilmiöitä, kuten erilaisia digitaalisia palveluja ja niiden käytön tapoja ja motiiveja. Tämän teoksen tavoitteena on haastaa myös lukijaa pohtimaan omaa toimintaansa viestijänä.
Julkaisun nimessä digitalisoituva viestintä viittaa siihen, että vaikka viestintä on jo pitkälle digitalisoitunutta, niin kuitenkaan kaikki viestintä ei ole sitä. Esimerkiksi vuorovaikutteinen kasvokkaisviestintä tapahtuu ilman teknisiä välineitä. Toisaalta, tekniset apuvälineet voivat myös mahdollistaa kasvokkaisen viestinnän esimerkiksi etäyhteyksien avulla. Tällöin kyse on medioidusta kasvokkaisviestinnästä. Digitalisoituva viestintä viittaa myös tulevaisuuteen: viestintä on kaiken aikaa muutosprosessissa, jossa tulevaisuuden mahdollisuudet ja myös uhat ovat vielä tuntemamme maailman ulottumattomissa. Tänään emme vielä kykene aavistamaan, mitä kaikkea esimerkiksi huomisen tekoäly tuo tullessaan. Viestinnällä on näiden maailmaa mullistavien muutosten vuoksi keskeinen merkitys, jossa ei saa unohtaa ihmisten välistä vuorovaikutusta ja kollektiivisuutta, joiden varaan maailmamme on rakentunut.
Muuttuva maailma ja digitalisoituva viestintä edellyttävät tekijöiltään sekä monipuolisuutta että erityisosaamista. Viestintäyhteisöt ja yleisöt ovat pirstaloituneet, ja niillä on erilaisia viestinnällisiä tarpeita ja toiveita. Tutkimuksen avulla voidaan tehdä näkyväksi ajankohtaisiin ilmiöihin liittyviä virtauksia ja säännönmukaisuuksia ja luoda näin tietopohjaa ammattimaisen viestinnän tueksi. Ajankohtaisia tutkimusaiheita ovat muun muassa organisaatioviestintä, sosiaalinen media, tekoälyn viestintälogiikka, kognitiivinen viestintä, pelit ja pelaaminen, poliittinen viestintä ja tekninen viestintä. Tutkimuksessa tarkastellaan vuorovaikutteisia ja monissa kanavissa yhtä aikaa toteutuvia viestintäilmiöitä, kuten erilaisia digitaalisia palveluja ja niiden käytön tapoja ja motiiveja. Tämän teoksen tavoitteena on haastaa myös lukijaa pohtimaan omaa toimintaansa viestijänä.