Value Created by Environmental Sustainability: Finnish Consumers' Views on Eco-Friendliness and Corporate Governance of Environmental Matters
Fontell, Lauri (2023-04-18)
Fontell, Lauri
18.04.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041837510
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041837510
Tiivistelmä
Ympäristötietoisuus on kasvanut ympäri maailman. Äärimmäiset sääolosuhteet ja myrskyt ovat yhä enenevissä määrin osa arkipäivää aiheuttaen sekasortoa, nälänhätää ja terveysongelmia. Tämän vuoksi ympäristökestävyys korostuu myös yritystoiminnassa. Yritysten on tärkeää ryhtyä toimiin minimoidakseen toimintansa ympäristövaikutukset ja samalla varmistaa elinkelpoinen planeetta myös tuleville sukupolville. Ympäristöstä ja planeetasta huolehtiminen on myös tärkeää yrityksille, sillä samalla ne myös suojelevat omaa toimintaympäristöään. Ympäristöasioiden huomioiminen voi hyödyttää yrityksiä myös taloudellisesti, sillä sen avulla voidaan parantaa asiakkaiden ja muiden sidosryhmien tyytyväisyyttä yrityksen toimintaan, sekä erilaiset kestävät toimintatavat ja -mallit, kuten uusiutuvan energian käyttäminen, kierrättäminen ja uudelleenkäyttäminen ovat avainasemassa yrityksen kustannuksia karsittaessa. Strategisella suunnitelulla ja oikeilla johtamismenetelmillä on tärkeä merkitys, jotta yritykset voivat onnistuneesti ottaa käyttöön erilaisia menetelmiä ja toimintatapoja ympäristövaikutusten minimoimiseksi.
Tämän tutkimuksen avulla pyritään muodostamaan yleisellä tasolla ymmärrys kestävyydestä yritystoiminnasta, mistä se koostuu ja corporate governancen roolista ympäristöasioiden huomioimisessa. Tutkimuksen empiirisen tutkimuksen avulla pyritään selvittämään suoma-laisten kuluttajien näkemyksiä siitä, onko ympäristöasioiden huomioiminen omiaan luomaan arvoa yritykselle ja sen sidosryhmille, sekä kuinka kuluttajat näkevät ja kehittäisivät yritysten corporate governancea ympäristöasioihin liittyen. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin kyselyllä, jossa vastaajat vastasivat erilaisiin monivalintakysymyksiin. Kyselyn tulokset analysoidaan ja esitetään erilaisten kuvaajien ja numeeristen arvojen avulla, jotta niiden pohjalta voidaan tehdä johtopäätöksiä.
Tutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat ovat melko hyvin tietoisia ympäristöasioista. Useimmat heistä myös ainakin satunnaisesti etsivät ja valitsevat ympäristöystävällisiä vaihto-ehtoja niille tuotteille, joita yleensä ostavat. Kuitenkin vain pieni osa kuluttajista on valmis maksamaan huomattavasti enemmän ympäristöystävällisistä tuotteista tai palveluista. Kuluttajat eivät myöskään ole kovin kiinnostuneita ja paneutuneita käyttämiensä yritysten ympäristötekoihin ja -tavoitteisiin, mutta ovat vahvasti kuitenkin sitä mieltä, että erillisen ympäristöstrategian ja tavoitteiden olemassaolo on tärkeää. Yleisesti ottaen ympäristöasioiden huomioiminen nähdään positiivisena asiana. Kuluttajat kokevat siis ympäristöasioiden huomioimisen yleisesti tärkeänä ja odottavat tähän liittyviä toimenpiteitä ja päätöksenteon läpinäkyvyyttä myös yrityksiltä. Environmental concerns have risen among individuals globally. Extreme weather conditions and storms are becoming more and more everyday causing disruption, hunger, and health problems. Therefore, sustainability has become a significantly important topic also in business. Companies must take action to reduce the impact their operations have on the environment and this way ensure a viable planet Earth for future generations as well. Also, preserving the environment is important for companies to ensure the perpetuity of their business operations. Taking environmental matters into account can also financially benefit companies, since it is likely to increase customer and stakeholder satisfaction and sustainable practices such as renewable energy choices, recycling and reusing can bring manufacturing-related costs, such as material and energy costs down. Corporate governance also plays an important role in improving environmental sustainability since sustainability matters are tightly tied to the company’s system of rules and practices by which the company is managed. Strategic planning, goal setting and adapting adequate managerial practices are important contributors to the successful implementation of environmentally sustainable practices.
This study aims to form a general understanding of sustainability, its building blocks and corporate governance of environmental matters. Also, with the help of the empirical part, the opinions, and points of view of Finnish consumers are studied and analyzed since there has not been research on the topic limited to Finland. The goal is to make the conclusion that taking environmental sustainability into account in business creates additional value to companies’ stakeholders and how companies could improve their corporate governance of environmental matters, especially in terms of the parts that are visible to the consumers as well. Quantitative research was conducted by collecting answers to a survey that consisted of different multiple-choice questions regarding the topic. The data collected was analyzed and presented with different graphs and values to draw conclusions based on the survey results.
Overall, according to the research, consumers in Finland are aware of environmental matters when they are buying products and services. Most of them are also, at least sometimes, actively searching for environmentally friendly alternatives when shopping, but only a few of them are willing to pay a noticeably higher price for eco-friendly products. When it comes to the environmental actions and goals of the companies whose services the consumers use or whose products they buy, consumers are not considerably aware of them. However, most consumers still expect companies to take environmental concerns into account in their strategic planning and think it gives a positive picture of the company. Thus, in general consumers find noting the environmental aspect of business important and demand actions and transparency from companies regarding it.
Tämän tutkimuksen avulla pyritään muodostamaan yleisellä tasolla ymmärrys kestävyydestä yritystoiminnasta, mistä se koostuu ja corporate governancen roolista ympäristöasioiden huomioimisessa. Tutkimuksen empiirisen tutkimuksen avulla pyritään selvittämään suoma-laisten kuluttajien näkemyksiä siitä, onko ympäristöasioiden huomioiminen omiaan luomaan arvoa yritykselle ja sen sidosryhmille, sekä kuinka kuluttajat näkevät ja kehittäisivät yritysten corporate governancea ympäristöasioihin liittyen. Kvantitatiivinen tutkimus suoritettiin kyselyllä, jossa vastaajat vastasivat erilaisiin monivalintakysymyksiin. Kyselyn tulokset analysoidaan ja esitetään erilaisten kuvaajien ja numeeristen arvojen avulla, jotta niiden pohjalta voidaan tehdä johtopäätöksiä.
Tutkimuksen mukaan suomalaiset kuluttajat ovat melko hyvin tietoisia ympäristöasioista. Useimmat heistä myös ainakin satunnaisesti etsivät ja valitsevat ympäristöystävällisiä vaihto-ehtoja niille tuotteille, joita yleensä ostavat. Kuitenkin vain pieni osa kuluttajista on valmis maksamaan huomattavasti enemmän ympäristöystävällisistä tuotteista tai palveluista. Kuluttajat eivät myöskään ole kovin kiinnostuneita ja paneutuneita käyttämiensä yritysten ympäristötekoihin ja -tavoitteisiin, mutta ovat vahvasti kuitenkin sitä mieltä, että erillisen ympäristöstrategian ja tavoitteiden olemassaolo on tärkeää. Yleisesti ottaen ympäristöasioiden huomioiminen nähdään positiivisena asiana. Kuluttajat kokevat siis ympäristöasioiden huomioimisen yleisesti tärkeänä ja odottavat tähän liittyviä toimenpiteitä ja päätöksenteon läpinäkyvyyttä myös yrityksiltä.
This study aims to form a general understanding of sustainability, its building blocks and corporate governance of environmental matters. Also, with the help of the empirical part, the opinions, and points of view of Finnish consumers are studied and analyzed since there has not been research on the topic limited to Finland. The goal is to make the conclusion that taking environmental sustainability into account in business creates additional value to companies’ stakeholders and how companies could improve their corporate governance of environmental matters, especially in terms of the parts that are visible to the consumers as well. Quantitative research was conducted by collecting answers to a survey that consisted of different multiple-choice questions regarding the topic. The data collected was analyzed and presented with different graphs and values to draw conclusions based on the survey results.
Overall, according to the research, consumers in Finland are aware of environmental matters when they are buying products and services. Most of them are also, at least sometimes, actively searching for environmentally friendly alternatives when shopping, but only a few of them are willing to pay a noticeably higher price for eco-friendly products. When it comes to the environmental actions and goals of the companies whose services the consumers use or whose products they buy, consumers are not considerably aware of them. However, most consumers still expect companies to take environmental concerns into account in their strategic planning and think it gives a positive picture of the company. Thus, in general consumers find noting the environmental aspect of business important and demand actions and transparency from companies regarding it.