Supply chain responsibility reporting in the retail industry
Niskanen, Maija Helena (2023-04-05)
Niskanen, Maija Helena
05.04.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023040535249
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023040535249
Tiivistelmä
Vastuullisen liiketoiminnan ja vastuullisuusraportoinnin merkitys on kasvanut nopeasti viime
vuosikymmeninä. Tämä korostuu erityisesti vähittäiskaupan toimialalla missä kuluttajan rooli
osana toimitusketjua on entistä tärkeämpi ja yhä useampi kuluttaja tekee valintansa tuotteen ja
palvelun tuottajan vastuullisuuden perusteella. Vastuullisuusraportointi on tapa jolla yritykset
viestivät vastuullisuudestaan.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, millainen kuva vähittäiskauppayritysten toimitusketjujen
vastuullisuudesta syntyy niiden julkaisemien vastuullisuusraporttien välityksellä. Tutkimus
toteutettiin tarkastelemalla viiden suomalaisen ja viiden ruotsalaisen vähittäiskaupan
toimialalla toimivan listatun yrityksen vastuullisuusraportteja vuosilta 2017 ja 2021.
Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten tutkielman teoriaosassa rakennetun teoreettisen,
vastuullisia toimitusketjuja kuvaavan mallin teemat ilmenevät yritysten
vastuullisuusraporteissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, käyttäen sisältöanalyysiä
tutkimusmenetelmänä. Empiirinen analyysi toteutettiin hyödyntämällä Leximancer ohjelmistoa. Kun sisältöanalyysin tuloksia vertailtiin vastuullista toimitusketjua kuvaavaan
teoreettiseen viitekehykseen, havaittiin että tärkeimmäksi konseptiksi nousi hankinta ja että
tähän liittyviä keskeisimpiä teemoja olivat raaka-aineet, tuotteen alkuperä ja työvoimaa
koskevat käytänteet. Toisaalta, tuotanto ja kiertotalous eivät nousseet merkittäviksi
konseptekisi vähittäiskaupan yritysten vastuullisuusraporteissa, vaikka ne muuten ovat
keskeinen osa vastuullista toimitusketjua.
Kun tuloksia tarkastellaan kokonaisuutena, vaikuttaa siltä että vähittäiskaupan yritysten
toimitusketjuja ei hallinnoida yhtenäisenä ketjuna. Sen sijaan joitain osa-alueita painotetaan
huomattavasti enemmän kuin toisia. Tämä on vastoin yleistä kirjallisuudessa esitettyä
näkemystä, jonka mukaan toimitusketjuja pitäisi optimoida kokonaisuutena. Tutkielman
tulosten perusteella voisikin suositella, että vähittäiskaupan alan yritykset painottaisivat
raporteissaan enemmän esimerkiksi kiertotalouden ja tuotannon vastuullisuuden tärkeyttä.
vuosikymmeninä. Tämä korostuu erityisesti vähittäiskaupan toimialalla missä kuluttajan rooli
osana toimitusketjua on entistä tärkeämpi ja yhä useampi kuluttaja tekee valintansa tuotteen ja
palvelun tuottajan vastuullisuuden perusteella. Vastuullisuusraportointi on tapa jolla yritykset
viestivät vastuullisuudestaan.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, millainen kuva vähittäiskauppayritysten toimitusketjujen
vastuullisuudesta syntyy niiden julkaisemien vastuullisuusraporttien välityksellä. Tutkimus
toteutettiin tarkastelemalla viiden suomalaisen ja viiden ruotsalaisen vähittäiskaupan
toimialalla toimivan listatun yrityksen vastuullisuusraportteja vuosilta 2017 ja 2021.
Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten tutkielman teoriaosassa rakennetun teoreettisen,
vastuullisia toimitusketjuja kuvaavan mallin teemat ilmenevät yritysten
vastuullisuusraporteissa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, käyttäen sisältöanalyysiä
tutkimusmenetelmänä. Empiirinen analyysi toteutettiin hyödyntämällä Leximancer ohjelmistoa. Kun sisältöanalyysin tuloksia vertailtiin vastuullista toimitusketjua kuvaavaan
teoreettiseen viitekehykseen, havaittiin että tärkeimmäksi konseptiksi nousi hankinta ja että
tähän liittyviä keskeisimpiä teemoja olivat raaka-aineet, tuotteen alkuperä ja työvoimaa
koskevat käytänteet. Toisaalta, tuotanto ja kiertotalous eivät nousseet merkittäviksi
konseptekisi vähittäiskaupan yritysten vastuullisuusraporteissa, vaikka ne muuten ovat
keskeinen osa vastuullista toimitusketjua.
Kun tuloksia tarkastellaan kokonaisuutena, vaikuttaa siltä että vähittäiskaupan yritysten
toimitusketjuja ei hallinnoida yhtenäisenä ketjuna. Sen sijaan joitain osa-alueita painotetaan
huomattavasti enemmän kuin toisia. Tämä on vastoin yleistä kirjallisuudessa esitettyä
näkemystä, jonka mukaan toimitusketjuja pitäisi optimoida kokonaisuutena. Tutkielman
tulosten perusteella voisikin suositella, että vähittäiskaupan alan yritykset painottaisivat
raporteissaan enemmän esimerkiksi kiertotalouden ja tuotannon vastuullisuuden tärkeyttä.