Milleniaalien palkitseminen Suomessa
Kivi, Rebekka Henrietta (2023-04-18)
Kivi, Rebekka Henrietta
18.04.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041837345
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023041837345
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten suomalaiset milleniaalit kokevat palkitsemisen eri muotojen tärkeyttä. Milleniaaleilla tarkoitetaan tässä työssä vuosien 1980 ja 1995 välisenä ajankohtana syntyneitä henkilöitä. Milleniaaleja kutsutaan tässä työssä myös Y-sukupolveksi.
Palkitsemisella tarkoitetaan aineellista sekä aineetonta palkitsemista. Aineellisella palkitsemisella tarkoitetaan rahallista palkitsemista ja aineettomalla palkitsemisella niitä palkitsemisen keinoja, jotka ovat ei-rahallisia. Aineellisen palkitsemisen voi jakaa lakisääteisiin ja vapaaehtoisiin palkitsemisen tapoihin. Tutkimuksessa keskitymme näistä vapaaehtoisiin palkitsemisen keinoihin.
Pro gradun tavoitteena on selventää lukijalle sukupolvien keskeiset eroavaisuudet, eri tavat palkita sekä ennen kaikkea lisätä ymmärrystä milleniaalien palkitsemista kohtaan. Aiheen ymmärrys on erityisen tärkeää, sillä muutaman vuoden sisällä milleniaaleja on arviolta 75% työväestöstä globaalilla tasolla. Aiheen tärkeyttä korostaa myös se, miten palkitsemisen onnistumista tukee henkilöstön ymmärtäminen ja arvostuksen kohteiden tunteminen.
Tutkimuksen aineistona käytetään kyselytutkimuksen tuottamaa aineistoa. Tutkimuksen tuloksien mukaan milleniaalit arvostavat aineellisen palkitsemisen tavoista eniten palkan suuruutta kun taas aineettoman palkitsemisen osalta eniten arvostusta keräsi työn mielekkyys. Tutkimukseen osallistuvat miehet arvostivat enemmän aineellista palkitsemisesta, kun taas naiset arvostivat enemmän aineetonta palkitsemista. Osa vastaajista mainitsi kuitenkin pitävänsä näitä kahta tapaa lähes yhtä tärkeinä. Tutkimuksen havainnot on hyvä tiedostaa ja niistä voi saada tukea palkitsemisen johtamisen eri prosessin vaiheissa. Näitä tuloksia ei kuitenkaan voi suoril- taan yhdistää täysin syntymävuoteen eikä yleistää yhdistämään koko suomalaista milleniaalien sukupolvea, vaan ajatuksiin ja mieltymyksiin vaikuttaa moni muu asia, kuten esimerkiksi tausta, luonne, työympäristö ja elämäntilanne.
Palkitsemisella tarkoitetaan aineellista sekä aineetonta palkitsemista. Aineellisella palkitsemisella tarkoitetaan rahallista palkitsemista ja aineettomalla palkitsemisella niitä palkitsemisen keinoja, jotka ovat ei-rahallisia. Aineellisen palkitsemisen voi jakaa lakisääteisiin ja vapaaehtoisiin palkitsemisen tapoihin. Tutkimuksessa keskitymme näistä vapaaehtoisiin palkitsemisen keinoihin.
Pro gradun tavoitteena on selventää lukijalle sukupolvien keskeiset eroavaisuudet, eri tavat palkita sekä ennen kaikkea lisätä ymmärrystä milleniaalien palkitsemista kohtaan. Aiheen ymmärrys on erityisen tärkeää, sillä muutaman vuoden sisällä milleniaaleja on arviolta 75% työväestöstä globaalilla tasolla. Aiheen tärkeyttä korostaa myös se, miten palkitsemisen onnistumista tukee henkilöstön ymmärtäminen ja arvostuksen kohteiden tunteminen.
Tutkimuksen aineistona käytetään kyselytutkimuksen tuottamaa aineistoa. Tutkimuksen tuloksien mukaan milleniaalit arvostavat aineellisen palkitsemisen tavoista eniten palkan suuruutta kun taas aineettoman palkitsemisen osalta eniten arvostusta keräsi työn mielekkyys. Tutkimukseen osallistuvat miehet arvostivat enemmän aineellista palkitsemisesta, kun taas naiset arvostivat enemmän aineetonta palkitsemista. Osa vastaajista mainitsi kuitenkin pitävänsä näitä kahta tapaa lähes yhtä tärkeinä. Tutkimuksen havainnot on hyvä tiedostaa ja niistä voi saada tukea palkitsemisen johtamisen eri prosessin vaiheissa. Näitä tuloksia ei kuitenkaan voi suoril- taan yhdistää täysin syntymävuoteen eikä yleistää yhdistämään koko suomalaista milleniaalien sukupolvea, vaan ajatuksiin ja mieltymyksiin vaikuttaa moni muu asia, kuten esimerkiksi tausta, luonne, työympäristö ja elämäntilanne.