Osakemarkkinatuottojen vaikutus kuluttajaluottamukseen ja sosioekonomisiin ryhmiin : Aikasarja-analyysi Suomen osakemarkkinoiden ja kuluttajaluottamuksen välillä
Saurén, Topias (2023-03-28)
Saurén, Topias
28.03.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032833468
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032833468
Tiivistelmä
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia kuluttajaluottamuksen yhteyttä
osakemarkkinoihin. Ensisijainen tavoite on selvittää kuluttajaluottamuksen ja sosioekonomisten
ryhmien kuluttajaluottamusten ennustettavuutta osakemarkkinatuottojen avulla. Aiemmissa
tutkimuksissa on todettu osakemarkkinoiden kehityksen ennustavan kuluttajaluottamusta
Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Lisäksi demografisten tekijöiden vaikutuksia
kuluttajaluottamukseen on todettu ainakin Yhdysvalloissa. Kyseisten vaikutusten tutkiminen on
tärkeää myös Suomessa. Kuluttajaluottamus kartoittaa kuluttajien näkemyksiä taloudesta ja sen
sanotaan korreloivan monien kansantalouden osien, kuten yksityiskulutuksen kanssa.
Tutkimuksessa käytetään aineistoina Helsingin pörssin painorajoitettua osakeindeksiä sekä
Tilastokeskuksen kuluttajaluottamusindikaattoreita ajalta 2019–2022, joka on poikkeuksellinen
aikaväli taloudessa mm. koronapandemian takia. Kuluttajaluottamuksen vaihtelu vuodesta 2019
lähtien on pitkän aikavälin keskiarvoa suurempaa ja sen historian negatiivisin pistelukema on
vuodelta 2022.
Aikasarjat muodostetaan kuluttajaluottamusten sekä osakemarkkinatuottojen aineistoista.
Tutkimusmenetelminä käytetään Grangerin kausaalisuus- ja korrelaatiotestejä. Korrelaation
avulla tutkitaan aikasarjojen yhteisvaihtelua ja Grangerin-kausaalisuustestin avulla selvitetään
kuluttajaluottamuksen ennustettavuutta osakemarkkinatuottojen avulla. Grangerin kausaalisuustesti on kahdensuuntainen testi, joten tavoitteena on myös selvittää, voidaanko
kuluttajaluottamuksen avulla ennustaa osakemarkkinoiden tuottoja.
Saadut tutkimustulokset kertovat osakemarkkinatuottojen ja kuluttajaluottamuksen välisestä
positiivisesta korrelaatiosta. Myös Suomessa osakemarkkinatuottojen havaitaan ennustavan
kuluttajaluottamusta, mutta kuluttajaluottamus ei ennusta osaketuottoja eli tuloksena on
yhdensuuntainen Granger-kausaalisuus. Sosioekonomisten ryhmien kuluttajaluottamukset
vaihtelevat toisistaan suuresti ja eroja on paljon niin korrelaation kuin Granger-kausaalisuuden
osalta. Sosioekonomisten ryhmien luottamuseroja löytyi tekijöistä kuten kuinka pitkällä viiveellä
osaketuotot vaikuttivat luottamukseen, kuinka vahva vaikutus oli ja löytyikö tuottojen kanssa
positiivista vai negatiivista korrelaatiota. Tulokset kertovat, että osakemarkkinoilta saatavaa
informaatiota hyödynnetään talouden arvioinnissa. Sosioekonomiset ryhmät hyödyntävät
saatavaa informaatiota eri tavoin sekä eripituisin viivein.
osakemarkkinoihin. Ensisijainen tavoite on selvittää kuluttajaluottamuksen ja sosioekonomisten
ryhmien kuluttajaluottamusten ennustettavuutta osakemarkkinatuottojen avulla. Aiemmissa
tutkimuksissa on todettu osakemarkkinoiden kehityksen ennustavan kuluttajaluottamusta
Yhdysvalloissa ja Euroopassa. Lisäksi demografisten tekijöiden vaikutuksia
kuluttajaluottamukseen on todettu ainakin Yhdysvalloissa. Kyseisten vaikutusten tutkiminen on
tärkeää myös Suomessa. Kuluttajaluottamus kartoittaa kuluttajien näkemyksiä taloudesta ja sen
sanotaan korreloivan monien kansantalouden osien, kuten yksityiskulutuksen kanssa.
Tutkimuksessa käytetään aineistoina Helsingin pörssin painorajoitettua osakeindeksiä sekä
Tilastokeskuksen kuluttajaluottamusindikaattoreita ajalta 2019–2022, joka on poikkeuksellinen
aikaväli taloudessa mm. koronapandemian takia. Kuluttajaluottamuksen vaihtelu vuodesta 2019
lähtien on pitkän aikavälin keskiarvoa suurempaa ja sen historian negatiivisin pistelukema on
vuodelta 2022.
Aikasarjat muodostetaan kuluttajaluottamusten sekä osakemarkkinatuottojen aineistoista.
Tutkimusmenetelminä käytetään Grangerin kausaalisuus- ja korrelaatiotestejä. Korrelaation
avulla tutkitaan aikasarjojen yhteisvaihtelua ja Grangerin-kausaalisuustestin avulla selvitetään
kuluttajaluottamuksen ennustettavuutta osakemarkkinatuottojen avulla. Grangerin kausaalisuustesti on kahdensuuntainen testi, joten tavoitteena on myös selvittää, voidaanko
kuluttajaluottamuksen avulla ennustaa osakemarkkinoiden tuottoja.
Saadut tutkimustulokset kertovat osakemarkkinatuottojen ja kuluttajaluottamuksen välisestä
positiivisesta korrelaatiosta. Myös Suomessa osakemarkkinatuottojen havaitaan ennustavan
kuluttajaluottamusta, mutta kuluttajaluottamus ei ennusta osaketuottoja eli tuloksena on
yhdensuuntainen Granger-kausaalisuus. Sosioekonomisten ryhmien kuluttajaluottamukset
vaihtelevat toisistaan suuresti ja eroja on paljon niin korrelaation kuin Granger-kausaalisuuden
osalta. Sosioekonomisten ryhmien luottamuseroja löytyi tekijöistä kuten kuinka pitkällä viiveellä
osaketuotot vaikuttivat luottamukseen, kuinka vahva vaikutus oli ja löytyikö tuottojen kanssa
positiivista vai negatiivista korrelaatiota. Tulokset kertovat, että osakemarkkinoilta saatavaa
informaatiota hyödynnetään talouden arvioinnissa. Sosioekonomiset ryhmät hyödyntävät
saatavaa informaatiota eri tavoin sekä eripituisin viivein.