Arvon kokeminen ja kestävän kuluttamisen merkitys asumisen toiveissa
Partanen, Janita (2023-02-26)
Partanen, Janita
26.02.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022628668
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023022628668
Tiivistelmä
Asuminen ja koti koskettavat laajasti jokaisen elämää. Erityisesti pandemia kiinnitti huomion asumiseen, kun kotona vietettiin aiempaa enemmän aikaa. Samaan aikaan ilmastokriisi on tuonut ilmeiseksi, että nykyiset asumisen tavat ja kulutuksen määrät ovat kaukana kestävästä ympäristön kannalta. Lisäksi tiedetään, että asuminen on suurin yksittäinen päästöjen aiheuttaja. Näin ollen kuluttajien asumisen preferenssien, tulevaisuuden näkemysten ja arkisten käytäntöjen merkitys on suuri, kun etsitään kestävämpiä, ilmastoviisaita asumisen tapoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella suomalaisten kotiin liittyvien unelmien kytkeytymistä koetun arvon ja kulutustoiveiden kokemiseen kestävän kehityksen näkökulmasta. Tutkimus pyrkii ymmärtämään suomalaisia kuluttajia, heidän kokemuksiaan ja tulevaisuuden toiveitaan asumisesta sekä kestävyydestä asumisessa. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti. Tutkimus tuottaa kattavan kuvan tutkittavasta aiheesta hyödyntäen kahta aineistoa, kvantitatiivista kyselylomaketta yleiskuvan muodostamiseen ja kvalitatiivisia teemahaastatteluita tiedon syventämiseen. Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli syventää ymmärrystä koetusta arvosta, sen muodostumisesta, kulutustoiveista ja kestävästä kuluttamisesta asumisen kontekstissa. Tavoitteeseen vastattiin teorialuvussa muodostamalla tutkimuksen teoreettinen viitekehys asumisen toiveiden ympärille yhdistämällä kulutustoiveet ja koettu arvo, minkä lisäksi tunnistettiin yksilöllisten ja sosio-kulttuuristen tekijöiden merkitys yhtälössä. Tutkimuksen toisena tavoitteena oli tunnistaa ja analysoida toiveiden kautta mitkä tekijät luovat arvoa asumisessa ja tarkastella kestävyyden ilmenemistä. Kahden analyysin tuloksien pohjalta tunnistettiin asumisen keskeiset tekijät, sekä asumisen arvon kategoriat: tunteellinen, sosiaalinen, utilitaristinen, esteettinen ja ekologinen. Tutkimuksen kolmantena tavoitteena oli tunnistaa kuinka eri kuluttajatyypit kokevat arvoa asumisen toiveissa. Teemahaastatteluiden pohjalta muodostettiin neljä kuluttajatyyppiä, jotka ovat yhteisöllinen, nautiskelija, käytännönläheinen ja ilmastotietoinen. Asumisen kuluttajatyypit toivat esille erilaisia toiveita ja kokemuksia arvosta asumisessa, minkä lisäksi heillä oli vaihtelevia näkemyksiä kestävyydestä asumisen kontekstissa. Kun tuloksia tarkasteltiin kestävyyden näkökulmasta, osoitettiin tarve kestävyyden edistämiselle asumisen kuluttamisessa. Aineistojen tulokset olivat kohtuullisen yhteneväisiä koettujen arvon kategorioiden osalta. Useimmiten asumisen toiveet liittyivät sijaintiin sekä asunnon fyysisiin ominaisuuksiin ja niihin liitettiin utilitaristista ja tunteellista arvoa. Lisäksi kestävyyden osalta kuluttajat toivovat ilmastoystävällisiä ratkaisuja niin asumisen käytäntöjen, asunnon rakentamisen kuin energian kulutuksenkin osalta.