Lähijohtajan vaikutus hoitotyöntekijöiden työhyvinvointiin
Siekkinen, Anniina (2023)
Siekkinen, Anniina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031532012
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023031532012
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on lähijohtajan vaikutus työhyvinvointiin. Tavoitteena on selvittää millaiseksi hoitotyöntekijät kokevat lähijohtamisen tason tällä hetkellä, millaiseksi hoitotyöntekijät kokevat lähijohtajan merkityksen työntekijöiden työhyvinvointiin sekä mitkä tekijät lähijohtajan toiminnassa edistävät ja mitkä estävät työntekijöiden työhyvinvointia.
Nykypäivänä ihmiset vaativat työpaikalta enemmän, ja työhyvinvointi on tärkeä tekijä työpaikassa viihtymiseksi. Työelämä ja -kulttuuri ovat muutoksessa, ja muutoksen vuoksi johtamisen tueksi on saatava uutta ajantasaista tietoa. Lähijohtajan käytöksellä on yhteys työntekijöiden hyvinvointiin, ja työpaikoilla heitetään hukkaan hyviä resursseja huonon johtamisen vuoksi. Tämän vuoksi lähijohtaja on tärkeässä roolissa, kun luodaan hyvinvoivia työpaikkoja. On tärkeää tuoda esille lähijohtajan keinoja edistää ja tukea työntekijöiden työhyvinvointia.
Tutkimus toteutetaan kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja sitä täydennetään avoimella kysymyksellä. Aineisto kerätään verkossa toteutetulla strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake jaetaan hoitoalan työntekijöille suunnatussa sosiaalisen median -ryhmässä. Tutkimustulokset käydään läpi hyödyntäen sekä laadullista että määrällistä analyysia. Määrälliset vastaukset analysoidaan Google Forms -ohjelman luomien taulukoiden avulla, ja avoimen kysymyksen vastaukset analysoidaan sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista nousi esille lähijohtajan suuri rooli työntekijöiden työhyvinvoinnissa; yli puolet vastaajista kokevat lähijohtajan vaikuttavan heidän työhyvinvointiinsa erittäin paljon. Tällä hetkellä lähijohtaminen ei kuitenkaan ole tutkimuksen perusteella hyvällä tasolla. Melkein puolet vastaajista kokevat olevansa tyytymättömiä tämänhetkisen lähijohtajansa toimintaan. Tutkimuksen perusteella työhyvinvoinnin edistämistä ajatellen lähijohtajan tärkeimpiä ominaisuuksia ovat työntekijöiden arvostus, oikeudenmukaisuus, joustavuus työajoissa, molemminpuolinen luottamus sekä olla helposti lähestyttävä. Merkittävimmät työntekijöiden työhyvinvointia estävät lähijohtajan ominaisuudet taas ovat epäoikeudenmukaisuus, arvostuksen puute, töykeä käytös, luottamuksen puute sekä ettei pidä kiinni sovituista asioista.
Sote-alalla on pulaa työntekijöistä, ja pätevät työntekijät eivät pysy alalla. Yksi tehokkain työhyvinvoinnin lisäämisen keino on johtamisen laatuun panostaminen, ja tätä varten tarvitaan ajankohtaista tutkittua tietoa aiheesta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää lähijohtamista kehitettäessä sote-alan organisaatioissa. Tutkimus antaa tärkeää tietoa organisaatioille siitä, miten työntekijät kokevat lähijohtamisen vaikuttavan heidän työhyvinvointiinsa.
Nykypäivänä ihmiset vaativat työpaikalta enemmän, ja työhyvinvointi on tärkeä tekijä työpaikassa viihtymiseksi. Työelämä ja -kulttuuri ovat muutoksessa, ja muutoksen vuoksi johtamisen tueksi on saatava uutta ajantasaista tietoa. Lähijohtajan käytöksellä on yhteys työntekijöiden hyvinvointiin, ja työpaikoilla heitetään hukkaan hyviä resursseja huonon johtamisen vuoksi. Tämän vuoksi lähijohtaja on tärkeässä roolissa, kun luodaan hyvinvoivia työpaikkoja. On tärkeää tuoda esille lähijohtajan keinoja edistää ja tukea työntekijöiden työhyvinvointia.
Tutkimus toteutetaan kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja sitä täydennetään avoimella kysymyksellä. Aineisto kerätään verkossa toteutetulla strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake jaetaan hoitoalan työntekijöille suunnatussa sosiaalisen median -ryhmässä. Tutkimustulokset käydään läpi hyödyntäen sekä laadullista että määrällistä analyysia. Määrälliset vastaukset analysoidaan Google Forms -ohjelman luomien taulukoiden avulla, ja avoimen kysymyksen vastaukset analysoidaan sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista nousi esille lähijohtajan suuri rooli työntekijöiden työhyvinvoinnissa; yli puolet vastaajista kokevat lähijohtajan vaikuttavan heidän työhyvinvointiinsa erittäin paljon. Tällä hetkellä lähijohtaminen ei kuitenkaan ole tutkimuksen perusteella hyvällä tasolla. Melkein puolet vastaajista kokevat olevansa tyytymättömiä tämänhetkisen lähijohtajansa toimintaan. Tutkimuksen perusteella työhyvinvoinnin edistämistä ajatellen lähijohtajan tärkeimpiä ominaisuuksia ovat työntekijöiden arvostus, oikeudenmukaisuus, joustavuus työajoissa, molemminpuolinen luottamus sekä olla helposti lähestyttävä. Merkittävimmät työntekijöiden työhyvinvointia estävät lähijohtajan ominaisuudet taas ovat epäoikeudenmukaisuus, arvostuksen puute, töykeä käytös, luottamuksen puute sekä ettei pidä kiinni sovituista asioista.
Sote-alalla on pulaa työntekijöistä, ja pätevät työntekijät eivät pysy alalla. Yksi tehokkain työhyvinvoinnin lisäämisen keino on johtamisen laatuun panostaminen, ja tätä varten tarvitaan ajankohtaista tutkittua tietoa aiheesta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää lähijohtamista kehitettäessä sote-alan organisaatioissa. Tutkimus antaa tärkeää tietoa organisaatioille siitä, miten työntekijät kokevat lähijohtamisen vaikuttavan heidän työhyvinvointiinsa.