Työntekijän kokemus tiimityöstä osana virtuaalitiimiä : Perehdytys, yhteisöllisyys ja psykologinen turvallisuus virtuaalitiimissä
Klang, Iina (2023-03-24)
Klang, Iina
24.03.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032433142
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023032433142
Tiivistelmä
Työelämä on kokenut muutoksen viimeisimpien vuosikymmenien aikana. Työn virtuaali-suus on lisääntynyt teknologian ja globalisaation seurauksena. Virtuaalisuus on tuonut uu-sia mahdollisuuksia, kuten työn suorittamisen aika- ja paikka riippumattomasti, jolloin ka-nainvälinen yhteistyö on tullut entistä helpommaksi. Etätyö on lisääntynyt myös Koronavi-ruspandemian seurauksena. Uusien mahdollisuuksien lisäksi virtuaalisuus on tuonut myös uudenlaisia haasteita työelämään.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia työn virtuaalisuudella on työntekijöiden kokemuksiin työstä osana virtuaalitiimiä. Tutkielmassa aihetta tarkastel-laan kolmen pääteeman kautta, jotka ovat perehdytys, yhteisöllisyys ja tiimityö, sekä psy-kologinen turvallisuus. Perehdytyksen tavoitteena on opettaa uudelle työntekijälle organi-saation käytännöt ja tarvittavat taidot itse työn suorittamista varten. Näiden lisäksi pereh-dytyksen tavoitteena on tutustuttaa työtekijä organisaatiokulttuuriin ja saada hänet integ-roitua osaksi tiimiä. Yhteisöllisyyden vaaliminen virtuaalisesti saattaa tuottaa haasteita, sillä tiimin yhteisiä kohtaamisia on vähemmän. Kommunikaation ylläpitäminen on tärkeää, jotta tiimityöstä saadaan toimivaa ja kaikki tiimin jäsenet kokevat olevansa osa tiimiä. Psy-kologista turvallisuutta ja luottamusta voidaan pitää virtuaalitiimien menestyksen kulmaki-vinä, sillä ne mahdollistavat muun muassa jatkuvan kehityksen ja riskin oton. Psykologisesti turvallisessa ympäristössä virheistä pyritään oppimaan. Palautteen antaminen ja vastaanot-taminen on psykologisesti turvalliselle työyhteisölle luontaista. Psykologisesti turvallisessa työyhteisössä avun pyytäminen ja epävarmuuksien näyttäminen on mahdollista. Psykologi-sesti turvallisessa ympäristössä vallitsee jatkuva kehitys.
Kirjallisuuden lisäksi tutkielma pohjautuu haastatteluilla hankittuun aineistoon. Haastatel-tuihin vasasi 15 virtuaalitiimissä työskentelevää henkilöä. Haastateltavat työskentelivät pääosin etätyössä, mutta saattoivat välillä vierailla myös työpaikalla.
Tutkimustulokset osoittivat, että virtuaalityön suurimpina haasteina voidaan nähdä vuoro-vaikutukseen ja kommunikaatioon liittyvät ongelmat. Ongelmat kommunikaatiossa johtavat usein väärinymmärryksiin, joista aiheutuu tiimin välille kitkaa. Hyvällä vuorovaikutuksella pystytään vahvistamaan tiimin sisäistä luottamusta ja psykologista turvallisuutta, kun taas vuorovaikutuksen niukkuus ja negatiivinen kommunikaatio vaarantavat luottamuksen ja psykologisen turvallisuuden. Myös haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että virtu-aalitiimien jäsenet kaipaavat tiimin yhteisiä kohtaamisia, jota voidaan järjestää myös virtu-aalisesti. Esihenkilön tehtävänä on järjestää tiimille tällaisia tapaamisia.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia vaikutuksia työn virtuaalisuudella on työntekijöiden kokemuksiin työstä osana virtuaalitiimiä. Tutkielmassa aihetta tarkastel-laan kolmen pääteeman kautta, jotka ovat perehdytys, yhteisöllisyys ja tiimityö, sekä psy-kologinen turvallisuus. Perehdytyksen tavoitteena on opettaa uudelle työntekijälle organi-saation käytännöt ja tarvittavat taidot itse työn suorittamista varten. Näiden lisäksi pereh-dytyksen tavoitteena on tutustuttaa työtekijä organisaatiokulttuuriin ja saada hänet integ-roitua osaksi tiimiä. Yhteisöllisyyden vaaliminen virtuaalisesti saattaa tuottaa haasteita, sillä tiimin yhteisiä kohtaamisia on vähemmän. Kommunikaation ylläpitäminen on tärkeää, jotta tiimityöstä saadaan toimivaa ja kaikki tiimin jäsenet kokevat olevansa osa tiimiä. Psy-kologista turvallisuutta ja luottamusta voidaan pitää virtuaalitiimien menestyksen kulmaki-vinä, sillä ne mahdollistavat muun muassa jatkuvan kehityksen ja riskin oton. Psykologisesti turvallisessa ympäristössä virheistä pyritään oppimaan. Palautteen antaminen ja vastaanot-taminen on psykologisesti turvalliselle työyhteisölle luontaista. Psykologisesti turvallisessa työyhteisössä avun pyytäminen ja epävarmuuksien näyttäminen on mahdollista. Psykologi-sesti turvallisessa ympäristössä vallitsee jatkuva kehitys.
Kirjallisuuden lisäksi tutkielma pohjautuu haastatteluilla hankittuun aineistoon. Haastatel-tuihin vasasi 15 virtuaalitiimissä työskentelevää henkilöä. Haastateltavat työskentelivät pääosin etätyössä, mutta saattoivat välillä vierailla myös työpaikalla.
Tutkimustulokset osoittivat, että virtuaalityön suurimpina haasteina voidaan nähdä vuoro-vaikutukseen ja kommunikaatioon liittyvät ongelmat. Ongelmat kommunikaatiossa johtavat usein väärinymmärryksiin, joista aiheutuu tiimin välille kitkaa. Hyvällä vuorovaikutuksella pystytään vahvistamaan tiimin sisäistä luottamusta ja psykologista turvallisuutta, kun taas vuorovaikutuksen niukkuus ja negatiivinen kommunikaatio vaarantavat luottamuksen ja psykologisen turvallisuuden. Myös haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että virtu-aalitiimien jäsenet kaipaavat tiimin yhteisiä kohtaamisia, jota voidaan järjestää myös virtu-aalisesti. Esihenkilön tehtävänä on järjestää tiimille tällaisia tapaamisia.