Opettajien kokemuksia etätyön vaikutuksista työn imuun
Saarijärvi, Iina Sofia (2023-02-13)
Saarijärvi, Iina Sofia
13.02.2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021327078
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021327078
Tiivistelmä
Työelämän jatkuvasti muuttuessa etätyö on merkittävästi lisääntynyt ja myös koronapandemia on kiihdyttänyt etätyön kasvua entisestään. Vuoden 2020 keväällä se pakottikin opettajat ja oppilaat siirtymään etäopetukseen ja siirtymä tapahtui varsin nopealla aikataululla. On selvää, että etätyöllä oli vaikutuksia opettajien työn imun kokemuksiin, mitä tässä tutkimuksessa tutkitaan.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa teoriaa ohjaa vaatimusten ja voimavarojen malli eli JD-R malli. Tutkimusten tulosten perusteella etätyö on vaikuttanut monella eri tapaa opettajien työn imun kokemuksiin. Etätyö nosti tulosten perusteella esiin tekijöitä, jotka joko lisäsivät ja/tai vähensivät työn imun kokemuksia opettajilla. Suurimmalla osalla opettajista etätyö kuitenkin vähensi työn imun kokemuksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella opettajien työn imun kokemuksia etätyössä vähensi työn määrän huomattava kasvu ja työstä palautumisen vaikeudet. Lisäksi myös työn ja vapaa-ajan rajaamisen ongelmat nousivat esille työn imua vähentävänä tekijänä. Työn imun kokemuksia lisäsivät joustavuus työpäivän aikatauluissa sekä uusien digitaalisten opetusvälineiden mahdollistamat opetustavat. Toisaalta digitaaliset opetusvälineet koettiin myös työn imua vähentävänä tekijänä.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa teoriaa ohjaa vaatimusten ja voimavarojen malli eli JD-R malli. Tutkimusten tulosten perusteella etätyö on vaikuttanut monella eri tapaa opettajien työn imun kokemuksiin. Etätyö nosti tulosten perusteella esiin tekijöitä, jotka joko lisäsivät ja/tai vähensivät työn imun kokemuksia opettajilla. Suurimmalla osalla opettajista etätyö kuitenkin vähensi työn imun kokemuksia.
Tutkimuksen tulosten perusteella opettajien työn imun kokemuksia etätyössä vähensi työn määrän huomattava kasvu ja työstä palautumisen vaikeudet. Lisäksi myös työn ja vapaa-ajan rajaamisen ongelmat nousivat esille työn imua vähentävänä tekijänä. Työn imun kokemuksia lisäsivät joustavuus työpäivän aikatauluissa sekä uusien digitaalisten opetusvälineiden mahdollistamat opetustavat. Toisaalta digitaaliset opetusvälineet koettiin myös työn imua vähentävänä tekijänä.