Wellness-matkailutuotteen arviointi - Case Finnmatkat Wellness
Kauppila, Maria (2008)
Kauppila, Maria
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen kohdeilmiönä on wellness-matkailu, joka erilaisten palveluiden markkinoinnissa käytetyn wellness-termin yleistymisestä huolimatta on melko uusi osa-alue matkailussa. Työn tarkoituksena on arvioida wellness-matkatuotetta, jonka matkanjärjestäjä on rakentanut liittämällä perinteiseen matkapakettiinsa wellness-elementin. Tuotetta arvioidaan erityisesti valmismatkatuotteen arviointiin hyvin soveltuvan palvelukonseptiajattelun mukaisesti.
Tutkimuksen teoreettisina tavoitteina oli mallintaa wellness-matkailutuote palvelukonseptiajattelun näkökulmasta sekä tutkia, millaisia tarpeita wellness-matkailijoilla on ja millaisin wellness-komponentein niitä voidaan tyydyttää. Näiden tavoitteiden puitteissa rakennetun teoreettisen viitekehyksen pohjalta siirryttiin työn empiriaosuuteen, jonka tavoitteena oli selvittää, miten hyvin wellness-tuote vastaa asiakkaiden odotuksiin ja tulosten perusteella miettiä, mihin suuntaan tuotetta voitaisiin jatkossa kehittää.
Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä ensimmäisellä Finnmatkat Wellness-lomalla mukana ollutta matkailijaa sekä viittä henkilöä wellness-matkojen myynnin puolelta. Suurimmat ongelmat ilmenivät palveluprosesseissa ennen kaikkea informaatiokatkosten vuoksi. Toisaalta kyseenalaiseksi nousi se, voiko kyseistä tuotetta ylipäätään kutsua wellness-matkailutuotteeksi sen varsinaisessa merkityksessä. Tutkimuksen perusteella eniten wellness-matkalla kokivat olleensa ne, joiden matkalle lähtemisen motiiveissa näkyivät lajien intensiivinen harrastaminen ja niissä kehittyminen. Kaiken kaikkiaan tuotteeseen oltiin melko tyytyväisiä, mutta sitä voitaisiin kehittää kohti kokonaisvaltaisempaa wellness-tuotetta lisäämällä siihen monipuolisemmin wellness-komponentteja sekä vakioimalla elementit nykyistä tiiviimmäksi kokonaisuudeksi.
Tutkimuksen teoreettisina tavoitteina oli mallintaa wellness-matkailutuote palvelukonseptiajattelun näkökulmasta sekä tutkia, millaisia tarpeita wellness-matkailijoilla on ja millaisin wellness-komponentein niitä voidaan tyydyttää. Näiden tavoitteiden puitteissa rakennetun teoreettisen viitekehyksen pohjalta siirryttiin työn empiriaosuuteen, jonka tavoitteena oli selvittää, miten hyvin wellness-tuote vastaa asiakkaiden odotuksiin ja tulosten perusteella miettiä, mihin suuntaan tuotetta voitaisiin jatkossa kehittää.
Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä ensimmäisellä Finnmatkat Wellness-lomalla mukana ollutta matkailijaa sekä viittä henkilöä wellness-matkojen myynnin puolelta. Suurimmat ongelmat ilmenivät palveluprosesseissa ennen kaikkea informaatiokatkosten vuoksi. Toisaalta kyseenalaiseksi nousi se, voiko kyseistä tuotetta ylipäätään kutsua wellness-matkailutuotteeksi sen varsinaisessa merkityksessä. Tutkimuksen perusteella eniten wellness-matkalla kokivat olleensa ne, joiden matkalle lähtemisen motiiveissa näkyivät lajien intensiivinen harrastaminen ja niissä kehittyminen. Kaiken kaikkiaan tuotteeseen oltiin melko tyytyväisiä, mutta sitä voitaisiin kehittää kohti kokonaisvaltaisempaa wellness-tuotetta lisäämällä siihen monipuolisemmin wellness-komponentteja sekä vakioimalla elementit nykyistä tiiviimmäksi kokonaisuudeksi.