Implementing supplier evaluation process into new projects : Waterjet project in India
Orrainen, Sonja Katariina (2022-12-09)
Orrainen, Sonja Katariina
09.12.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121070440
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022121070440
Tiivistelmä
The global market economy poses various challenges for international companies to maintain a competitive advantage. Purchasing and sourcing have significantly impacted this through the supplier network. Issues related to supplier selection have been a topic of discussion for a long time. This study has been written as an assignment for a marine technology company for a project related to waterjets, associated with the Indian market, and supplier selection. The study’s literature review aims to become more familiar with purchasing functions and present different perspectives on supplier selection. The research section aims to find solutions for the research project on how to take the target country, India, into account in selecting suppliers and its criteria.
The research questions are widely based on whether the current criteria can be adapted to better meet the project’s needs and whether the Indian market can meet the case company’s values and targets in general. The study has been assisted by PESTLE and SWOT analysis to assess the macroeconomic environment, as well as the strengths and weaknesses of the Indian market. Seven people from the project team were interviewed, related to the project’s background, the selection criteria for the suppliers, and how those who are working at the project interface emphasise the different criteria.
The aim was to map the main criteria for selecting the suppliers, which were also found, and to find the order of priority for these criteria using the AHP survey. In addition to the previous, the macroeconomic environment in India was mapped by the mentioned PESTLE and SWOT analyses to get an idea of the specific factors that need to be considered when selecting suppliers. When defining the factors to be considered in the Indian market, there can also be suggested factors for the management to be considered when choosing new suppliers from similar or new market areas.
The supplier selection criteria for this project could be modified, for example, by prioritising the already defined criteria differently or by modifying the criteria set. With this research, a few different options for the criterion set were represented, with new perspectives and criteria and suggestions for prioritising the criteria.
Supplier selection is already widely researched, and the case company has developed its own tools for this topic. Due to extensive research and rapidly changing market conditions, it is challenging to bring new research results. Still, with the research, there were successful findings for new proposals and perspectives for supplier selection in the Indian market. No entirely new tool was developed in this research. Still, mainly suggestions for the management regarding what kind of factors should be considered in India to bring the case company’s strategic goals one step closer. Globaali markkinatalous asettaa kansainvälisille yrityksille moninaisia haasteita kilpailuedun säilyttämiseksi. Osto- ja hankintatoiminnalla on huomattu olevan tähän merkittävä vaikutus toimittajaverkon kautta. Toimittajavalintaan liittyvät kysymykset ovatkin jo olleet pitkään pinnalla oleva puheenaihe. Tutkimus on kirjoitettu toimeksiantona kansaiinväliselle meriteollisuus yritykselle, vesijetteihin liittyvään projektiin, liittyen Intian markkinoihin ja toimittajavalintaan. Tutkimuksen kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on perehtyä syvemmin ostofunktion toimintoihin, sekä esitellä eri näkökulmia toimittajavalintaan. Tutkimusosion tavoitteena on löytää tutkimusprojektille ratkaisuja, kuinka huomioida kohdemaa, Intia, toimittajavalinnassa ja sen kriteereissä.
Tutkimuskysymykset perustuvat pitkälti siihen voidaanko tämänhetkistä kriteeristöä muokata vastaamaan projektin tarpeita paremmin, sekä voiko Intian markkinat ylipäänsä tapausyrityksen arvoihin ja tavoitteisiin. Apuna tutkimuksessa on käytetty PESTLE- ja SWOT-analyysiä arvioimaan makrotaloudellista ympäristöä, sekä Intian markkinoiden vahvuuksia sekä heikkouksia. Projektitiimistä haastateltiin seitsemää henkilöä, liittyen projektin taustoihin, toimittajien valintakriteereihin, sekä kuinka projektin rajapinnassa toimivat painottavat eri kriteereitä.
Tavoitteena oli kartoittaa tärkeimmät kriteerit toimittajavalinnassa, jotka myös onnistuttiin löytämään ja toisena tavoitteena oli löytää prioriteettijärjestys näille kriteereille AHP-kyselyn avulla. Edellisten lisäksi Intian makrotaloudellista ympäristöä kartoitettiin mainituilla PESTLE- ja SWOT analyyseillä, jotta saadaan käsitys millaisiin erityisiin tekijöihin, tulee kiinnittää huomiota toimittajavalinnassa. Kun määritellään tekijöitä, joita tulee ottaa huomioon juuri Intian markkinoilla, voidaan myös ehdottaa tekijöitä, joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, kun valitaan toimittajia uusilta tai samankaltaisilta markkina-alueilta.
Toimittajavalinta kriteereitä tämän projektin osalta pystytään muokkaamaan esimerkiksi painottamalla jo määritettyjä kriteereitä eri tavalla tai muokkaamalla kriteeripatteristoa. Tämän tutkimuksen myötä esitettiin muutamia erilaisia vaihtoetoja kriteeri patteristolle, johon oli lisätty uutta näkökulmaa uusilla kriteereillä, sekä ehdotuksia prioriteettien suhteen.
Toimittajavalinta on jo erittäin tutkittu aihe alue ja tapausyrityksen sisällä aiheeseen on kehitetty muun muassa omia työkaluja. Laajan tutkimuksen ja nopeasti muuttuvien markkinatilanteiden myötä on haastavaa tuoda uusia tutkimustuloksia, mutta tutkimuksen myötä onnistuttiin löytämään uusia ehdotuksia ja näkökulmia toimittajavalinnalle. Täysin uutta työkalua ei tässä työssä kehitetty, vaan lähinnä ehdotuksia johdolle, millaisia tekijöitä Intian ja uusien markkinoiden kohdalla tulisi huomioida, jotta tapausyrityksen strategiset tavoitteet olisivat askeleen lähempänä.
The research questions are widely based on whether the current criteria can be adapted to better meet the project’s needs and whether the Indian market can meet the case company’s values and targets in general. The study has been assisted by PESTLE and SWOT analysis to assess the macroeconomic environment, as well as the strengths and weaknesses of the Indian market. Seven people from the project team were interviewed, related to the project’s background, the selection criteria for the suppliers, and how those who are working at the project interface emphasise the different criteria.
The aim was to map the main criteria for selecting the suppliers, which were also found, and to find the order of priority for these criteria using the AHP survey. In addition to the previous, the macroeconomic environment in India was mapped by the mentioned PESTLE and SWOT analyses to get an idea of the specific factors that need to be considered when selecting suppliers. When defining the factors to be considered in the Indian market, there can also be suggested factors for the management to be considered when choosing new suppliers from similar or new market areas.
The supplier selection criteria for this project could be modified, for example, by prioritising the already defined criteria differently or by modifying the criteria set. With this research, a few different options for the criterion set were represented, with new perspectives and criteria and suggestions for prioritising the criteria.
Supplier selection is already widely researched, and the case company has developed its own tools for this topic. Due to extensive research and rapidly changing market conditions, it is challenging to bring new research results. Still, with the research, there were successful findings for new proposals and perspectives for supplier selection in the Indian market. No entirely new tool was developed in this research. Still, mainly suggestions for the management regarding what kind of factors should be considered in India to bring the case company’s strategic goals one step closer.
Tutkimuskysymykset perustuvat pitkälti siihen voidaanko tämänhetkistä kriteeristöä muokata vastaamaan projektin tarpeita paremmin, sekä voiko Intian markkinat ylipäänsä tapausyrityksen arvoihin ja tavoitteisiin. Apuna tutkimuksessa on käytetty PESTLE- ja SWOT-analyysiä arvioimaan makrotaloudellista ympäristöä, sekä Intian markkinoiden vahvuuksia sekä heikkouksia. Projektitiimistä haastateltiin seitsemää henkilöä, liittyen projektin taustoihin, toimittajien valintakriteereihin, sekä kuinka projektin rajapinnassa toimivat painottavat eri kriteereitä.
Tavoitteena oli kartoittaa tärkeimmät kriteerit toimittajavalinnassa, jotka myös onnistuttiin löytämään ja toisena tavoitteena oli löytää prioriteettijärjestys näille kriteereille AHP-kyselyn avulla. Edellisten lisäksi Intian makrotaloudellista ympäristöä kartoitettiin mainituilla PESTLE- ja SWOT analyyseillä, jotta saadaan käsitys millaisiin erityisiin tekijöihin, tulee kiinnittää huomiota toimittajavalinnassa. Kun määritellään tekijöitä, joita tulee ottaa huomioon juuri Intian markkinoilla, voidaan myös ehdottaa tekijöitä, joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, kun valitaan toimittajia uusilta tai samankaltaisilta markkina-alueilta.
Toimittajavalinta kriteereitä tämän projektin osalta pystytään muokkaamaan esimerkiksi painottamalla jo määritettyjä kriteereitä eri tavalla tai muokkaamalla kriteeripatteristoa. Tämän tutkimuksen myötä esitettiin muutamia erilaisia vaihtoetoja kriteeri patteristolle, johon oli lisätty uutta näkökulmaa uusilla kriteereillä, sekä ehdotuksia prioriteettien suhteen.
Toimittajavalinta on jo erittäin tutkittu aihe alue ja tapausyrityksen sisällä aiheeseen on kehitetty muun muassa omia työkaluja. Laajan tutkimuksen ja nopeasti muuttuvien markkinatilanteiden myötä on haastavaa tuoda uusia tutkimustuloksia, mutta tutkimuksen myötä onnistuttiin löytämään uusia ehdotuksia ja näkökulmia toimittajavalinnalle. Täysin uutta työkalua ei tässä työssä kehitetty, vaan lähinnä ehdotuksia johdolle, millaisia tekijöitä Intian ja uusien markkinoiden kohdalla tulisi huomioida, jotta tapausyrityksen strategiset tavoitteet olisivat askeleen lähempänä.