Kokoonpanoajan määrittäminen Teamcenter ympäristössä
Ala-Fossi, Valtteri (2022-11-24)
Ala-Fossi, Valtteri
24.11.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112466840
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022112466840
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ :
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, pystyykö Teamcenteriä käyttämään Wärtsilän työntutkimuksen työvälineenä, ja siten osana prosessinohjausta sekä kehitystä. Työn toisena tavoitteena oli havainnollistaa, miten Teamcenter ympäristöä voidaan käyttää ja kuinka työn-tutkimuksen kirjaus ja havainnointi voidaan toteuttaa. Lisäksi verrattiin työkalun käytettä-vyyttä aikaisemmin käytettyyn Microsoft Exceliin.
Työn teoriaosassa on käytetty useita kirjallisuuslähteitä ja teemahaastattelut on toteutettu teorian ja Teamcenter ohjelmistoympäristöön tehdyn havainnollistavan työn pohjalta. Tut-kimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista menetelmää analysoimalla teemahaastattelun tuloksia ja muodostamalla siitä johtopäätökset tutkimuskysymyksiin. Haastateltavat henkilöt olivat työntutkimuksen, prosessien tai työmenetelmien kehityksen tai muutoin Teamcenterin kanssa työskenteleviä Wärtsilän työntekijöitä.
Diplomityön tuloksena voidaan todeta, että Teamcenter soveltuu Wärtsilän tarpeisiin, mutta toimiakseen tehokkaasti ja luotettavasti vaati se myös laadukasta ja jatkuvasti päivittyvää työntutkimusta. Sovellus toimii hyvänä alustana kirjata työnmittauksen tuloksia, jolloin asi-anmukaisella luokittelulla pystytään arvioimaan tuotteiden läpimenoaikoja luotettavasti, työntutkimuksen yleisiin periaatteisiin pohjautuen. Työkalu mahdollistaa myös erilaisten prosesseihin ja menetelmiin liittyvien epäkohtien havaitsemisen ja sitä kautta mahdollistaa työn tehokkaamman kehittämisen. ABSTRACT :
Goal of this thesis was to find out, if Teamcenter can be used as a tool for Wärtsilä’s Workstudy, and as part of process control and development. Second goal was figure out how Teamcenter can be used for recording and visualization of workstudy measurements and results. Lastly Teamcenter was compared to the Microsoft Excel which has been used for recording workstudy measurements before.
In the theory there have been used multiple literature sources and the theme interview has been implemented based on theory and example measurement recordings made on Teamcenter. Qualitative methods have been used as a research method, by analysing results based on theme interviews. The interviewed were Wärtsilä’s workers who worked with workstudy, process and method development or otherwise with Teamcenter.
The result of this master’s thesis is that Teamcenter is adaptable for the needs of Wärtsilä, but to work efficiently and reliably it needs quality and constantly updated workstudy. Soft-ware acts as a good platform to collect the time study measurements, and with reasonable categorisation and based on basic workstudy principles, the lead times of the products can be estimated reliably. Teamcenter also enables to discover disturbances of the process and methods and by so enables more efficient development of the work.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, pystyykö Teamcenteriä käyttämään Wärtsilän työntutkimuksen työvälineenä, ja siten osana prosessinohjausta sekä kehitystä. Työn toisena tavoitteena oli havainnollistaa, miten Teamcenter ympäristöä voidaan käyttää ja kuinka työn-tutkimuksen kirjaus ja havainnointi voidaan toteuttaa. Lisäksi verrattiin työkalun käytettä-vyyttä aikaisemmin käytettyyn Microsoft Exceliin.
Työn teoriaosassa on käytetty useita kirjallisuuslähteitä ja teemahaastattelut on toteutettu teorian ja Teamcenter ohjelmistoympäristöön tehdyn havainnollistavan työn pohjalta. Tut-kimusmenetelmänä on käytetty kvalitatiivista menetelmää analysoimalla teemahaastattelun tuloksia ja muodostamalla siitä johtopäätökset tutkimuskysymyksiin. Haastateltavat henkilöt olivat työntutkimuksen, prosessien tai työmenetelmien kehityksen tai muutoin Teamcenterin kanssa työskenteleviä Wärtsilän työntekijöitä.
Diplomityön tuloksena voidaan todeta, että Teamcenter soveltuu Wärtsilän tarpeisiin, mutta toimiakseen tehokkaasti ja luotettavasti vaati se myös laadukasta ja jatkuvasti päivittyvää työntutkimusta. Sovellus toimii hyvänä alustana kirjata työnmittauksen tuloksia, jolloin asi-anmukaisella luokittelulla pystytään arvioimaan tuotteiden läpimenoaikoja luotettavasti, työntutkimuksen yleisiin periaatteisiin pohjautuen. Työkalu mahdollistaa myös erilaisten prosesseihin ja menetelmiin liittyvien epäkohtien havaitsemisen ja sitä kautta mahdollistaa työn tehokkaamman kehittämisen.
Goal of this thesis was to find out, if Teamcenter can be used as a tool for Wärtsilä’s Workstudy, and as part of process control and development. Second goal was figure out how Teamcenter can be used for recording and visualization of workstudy measurements and results. Lastly Teamcenter was compared to the Microsoft Excel which has been used for recording workstudy measurements before.
In the theory there have been used multiple literature sources and the theme interview has been implemented based on theory and example measurement recordings made on Teamcenter. Qualitative methods have been used as a research method, by analysing results based on theme interviews. The interviewed were Wärtsilä’s workers who worked with workstudy, process and method development or otherwise with Teamcenter.
The result of this master’s thesis is that Teamcenter is adaptable for the needs of Wärtsilä, but to work efficiently and reliably it needs quality and constantly updated workstudy. Soft-ware acts as a good platform to collect the time study measurements, and with reasonable categorisation and based on basic workstudy principles, the lead times of the products can be estimated reliably. Teamcenter also enables to discover disturbances of the process and methods and by so enables more efficient development of the work.