Kryptovarapalvelun tarjoajien velvollisuudet ja uudistuva sääntely
Turunen, Sofia (2022-12-05)
Turunen, Sofia
05.12.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120569518
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120569518
Tiivistelmä
Kryptovarat, kuten esimerkiksi bitcoin ovat saaneet viimeisten vuosien aikana runsaasti huomiota sekä maailmalla että Suomessa. Eräiden arvioiden mukaan tulevina vuosina kryptovarojen merkitys tulee kasvamaan rahoitusmarkkinoilla entisestään. Marraskuussa 2022 uutisoitiin suuren kryptovarapörssi FTX:n romahduksesta. Romahdus on ollut kryptovaramarkkinoille suuri kolaus ja asiantuntijoiden mukaan kryptovarakupla on puhjennut.
Tässä tutkielmassa tutkitaan lainopin menetelmin kryptovarapalvelun tarjoajien velvoitteita kryptovaramarkkinoilla toimimiseksi. Tarkastelua tehdään sekä EU:n asettamien säädösten kautta että kansallisella tasolla. Suomen laki ja Finanssivalvonnan ohjeet perustuvat EU-tason säädöksiin, mutta niissä on myös eroja. EU:n osittain jo hyväksytty sääntelykehys MiCA eli Markets in Crypto-Assets Finance sisältää muun muassa asetusehdotuksen koskien kryptovaramarkkinoita. Siinä kyptovarapalvelun tarjoajien tulee ottaa käyttönsä uusia toimintatapoja ja valvontatoimia. Tutkielman loppuosassa MiCA pääsee tarkastelun kohteeksi.
Kryptovarojen tarjoajien valvonnassa on huomattu samankaltaisia ominaisuuksia kuin maksulaitosten valvonnassa. Tällä hetkellä suurin osa kryptovaroista jää rahoituspalveluja koskevan Euroopan unionin lainsäädännön ulkopuolelle lukuun ottamatta rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunnasta annettua EU:n lainsäädäntöä. Usea EU-jäsenvaltio on kuitenkin antanut uutta lainsäädäntöä liittyen kryptovaroihin. Tämä on johtanut markkinoiden pirstaloitumiseen. Kun palveluiden tai tuotteiden tarjoajien täytyy tutustua useaan eri jäsenvaltion lainsäädäntöön, jopa hankkia kansallisia lupia ja/tai rekisteröintejä ja noudatettava toisistaan poikkeavia eri maiden kansallisia lakeja ja jopa mukautettava liiketoimintamalliaan. Tämä johtaa siihen, että palveluntarjoajien kustannukset kryptovarojen alalla ovat suuret ja toimintaympäristölle ominaisia piirteitä ovat epävarmuus ja oikeudellinen monimutkaisuus.
Jotkut kryptovarojen aiheuttamat merkittävät riskit, kuten petokset, kyberhyökkäykset ja markkinoiden manipulointi ovat asioita, joilta markkinatoimijat, kuluttajat ja sijoittajat eivät saa suojaa. Kryptovarojen käyttö kuitenkin saattaa lisätä näillä osa-alueilla riskejä. Kryptovarojen käyttö voi myös liittyä rahanpesuun, terrorismin rahoitukseen, petoksiin, markkinoinnin manipulointiin, veron kiertämiseen ja kyberhyökkäyksiin. Kryptovarat ovat tämän lisäksi ylikansallisia eli maan rajat ylittäviä ja monimutkaisia varoja. Lainsäädännön jatkuva mukautus on välttämätöntä, jotta riskejä voidaan hallita muun muassa siksi, että rikolliset käyttävät järjestelmien puutteita sekä niin sanottuja porsaanreikiä hyödykseen. Kryptovaroihin liittyvän lainsäädännön pitäisi ottaa huomioon tulevaisuuden vaatimukset. Tämä tarkoittaa, että sen tulee pysyä teknologian ja innovoinnin kehityksen tahdissa.
Tässä tutkielmassa tutkitaan lainopin menetelmin kryptovarapalvelun tarjoajien velvoitteita kryptovaramarkkinoilla toimimiseksi. Tarkastelua tehdään sekä EU:n asettamien säädösten kautta että kansallisella tasolla. Suomen laki ja Finanssivalvonnan ohjeet perustuvat EU-tason säädöksiin, mutta niissä on myös eroja. EU:n osittain jo hyväksytty sääntelykehys MiCA eli Markets in Crypto-Assets Finance sisältää muun muassa asetusehdotuksen koskien kryptovaramarkkinoita. Siinä kyptovarapalvelun tarjoajien tulee ottaa käyttönsä uusia toimintatapoja ja valvontatoimia. Tutkielman loppuosassa MiCA pääsee tarkastelun kohteeksi.
Kryptovarojen tarjoajien valvonnassa on huomattu samankaltaisia ominaisuuksia kuin maksulaitosten valvonnassa. Tällä hetkellä suurin osa kryptovaroista jää rahoituspalveluja koskevan Euroopan unionin lainsäädännön ulkopuolelle lukuun ottamatta rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjunnasta annettua EU:n lainsäädäntöä. Usea EU-jäsenvaltio on kuitenkin antanut uutta lainsäädäntöä liittyen kryptovaroihin. Tämä on johtanut markkinoiden pirstaloitumiseen. Kun palveluiden tai tuotteiden tarjoajien täytyy tutustua useaan eri jäsenvaltion lainsäädäntöön, jopa hankkia kansallisia lupia ja/tai rekisteröintejä ja noudatettava toisistaan poikkeavia eri maiden kansallisia lakeja ja jopa mukautettava liiketoimintamalliaan. Tämä johtaa siihen, että palveluntarjoajien kustannukset kryptovarojen alalla ovat suuret ja toimintaympäristölle ominaisia piirteitä ovat epävarmuus ja oikeudellinen monimutkaisuus.
Jotkut kryptovarojen aiheuttamat merkittävät riskit, kuten petokset, kyberhyökkäykset ja markkinoiden manipulointi ovat asioita, joilta markkinatoimijat, kuluttajat ja sijoittajat eivät saa suojaa. Kryptovarojen käyttö kuitenkin saattaa lisätä näillä osa-alueilla riskejä. Kryptovarojen käyttö voi myös liittyä rahanpesuun, terrorismin rahoitukseen, petoksiin, markkinoinnin manipulointiin, veron kiertämiseen ja kyberhyökkäyksiin. Kryptovarat ovat tämän lisäksi ylikansallisia eli maan rajat ylittäviä ja monimutkaisia varoja. Lainsäädännön jatkuva mukautus on välttämätöntä, jotta riskejä voidaan hallita muun muassa siksi, että rikolliset käyttävät järjestelmien puutteita sekä niin sanottuja porsaanreikiä hyödykseen. Kryptovaroihin liittyvän lainsäädännön pitäisi ottaa huomioon tulevaisuuden vaatimukset. Tämä tarkoittaa, että sen tulee pysyä teknologian ja innovoinnin kehityksen tahdissa.