Ohjeistus opetusympäristössä toimivan robotin ulkonäön suunnitteluun
Honkanen, Hannu (2023)
Honkanen, Hannu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120970431
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120970431
Tiivistelmä
Robotiikka on kehittynyt ajansaatossa teollisuusympäristöissä käytetyistä roboteista kohti älyrobotteja, jotka toimivat itsenäisesti, kykenevät keräämään tietoa, havainnoimaan ja toimimaan samassa ympäristössä ihmisen kanssa sekä kommunikoimaan ihmisen ja ympäristön kanssa. Ihmisen ja robotin välisen vuorovaikutuksen (eng. human-robot interaction, HRI) tutkimusalue pyrkii ymmärtämään, suunnittelemaan ja arvioimaan robottisysteemiä, jota ihminen käyttää. Yksi merkitsevä tekijä ihmisen ja robotin vuorovaikutuksessa on robotin ulkonäkö. Lisäksi teknologian ja opetusinfrastruktuurin kehitys on johtanut siihen, että nykypäivän oppimisympäristössä on mahdollista hyödyntää erilaisia robotteja eri opetusmenetelmissä ja rooleissa.
Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuinka robotin ulkonäkö vaikuttaa ihmisen ja robotin väliseen vuorovaikutukseen (HRI) oppimistilanteessa opiskelijan näkökulmasta. Tavoitteen saavuttamiseksi työssä käytettiin suunnittelutieteellistä tutkimusmenetelmää ja -prosessimallia, jonka seurauksena syntyi IT-artefakti eli suunnitteluohje. Suunnitteluohjeen avulla voidaan suunnitella robotin ulkonäkö opetusympäristöön. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää johdattelun ihmisen ja robotin väliseen vuorovaikutukseen sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Erityisesti viitekehys kohdistuu robotin ulkonäön merkityksestä edellä mainittuun vuorovaikutukseen. Tämän lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan jo opetuskäytössä käytettyjen robottien ulkonäköön ja rooleihin, joita kyseiset robotit ovat suorittaneet opetusympäristössä.
Suunnitteluohjetta varten on kerätty aineistoa opiskelijahaastatteluin (n=10) ja aikaisemmista tutkimuksista, joissa on käytetty robotteja opetusympäristössä. Aikaisemmissa opetusrobotteihin liittyvissä tutkimuksissa käytetyt robotit ovat eronneet ulkonäöllisesti toisistaan. Myös opiskelijahaastatteluissa ilmeni, että erilaisiin opetustilanteisiin kuvaillut robotit erosivat ulkonäöllisesti toisistaan, vaikka ne sisälsivät myös yhtäläisyyksiä muihin opetustilanteisiin kuvattujen robottien kanssa. Opiskelijahaastatteluiden perusteella merkittävimpinä ulkoisina ominaisuuksina opetusmenetelmästä riippumatta opetusroboteille nähdään yläruumiin raajat, kuten pää, kasvot ja kädet, joiden tulee toimia osana opiskelijan ja robotin välistä vuorovaikutusta. Myös puhe nähdään merkittävänä tekijänä vaikkakin se ei suoraan ole osa robotin ulkonäköä. Merkittävin eroavaisuus robottien ulkonäölle ja kyvylle opetusmenetelmien välillä oli liikkeen puuttuminen eri robottien välillä. Kirjallisuudesta on mahdollista huomata, että liialliset ihmispiirteet robotissa voi aiheuttaa ihmisissä robottia välttävää käytöstä. Tämä havainto voidaan osittain myös todentaa opiskelijoiden kuvailemien robottien avulla. Tutkimuksen tuloksena syntyy 7 vaiheinen suunnitteluohje, jota demonstroidaan luomalla prototyyppi opetusrobotista.
Tämän pro gradu -tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuinka robotin ulkonäkö vaikuttaa ihmisen ja robotin väliseen vuorovaikutukseen (HRI) oppimistilanteessa opiskelijan näkökulmasta. Tavoitteen saavuttamiseksi työssä käytettiin suunnittelutieteellistä tutkimusmenetelmää ja -prosessimallia, jonka seurauksena syntyi IT-artefakti eli suunnitteluohje. Suunnitteluohjeen avulla voidaan suunnitella robotin ulkonäkö opetusympäristöön. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää johdattelun ihmisen ja robotin väliseen vuorovaikutukseen sekä siihen vaikuttavista tekijöistä. Erityisesti viitekehys kohdistuu robotin ulkonäön merkityksestä edellä mainittuun vuorovaikutukseen. Tämän lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tutustutaan jo opetuskäytössä käytettyjen robottien ulkonäköön ja rooleihin, joita kyseiset robotit ovat suorittaneet opetusympäristössä.
Suunnitteluohjetta varten on kerätty aineistoa opiskelijahaastatteluin (n=10) ja aikaisemmista tutkimuksista, joissa on käytetty robotteja opetusympäristössä. Aikaisemmissa opetusrobotteihin liittyvissä tutkimuksissa käytetyt robotit ovat eronneet ulkonäöllisesti toisistaan. Myös opiskelijahaastatteluissa ilmeni, että erilaisiin opetustilanteisiin kuvaillut robotit erosivat ulkonäöllisesti toisistaan, vaikka ne sisälsivät myös yhtäläisyyksiä muihin opetustilanteisiin kuvattujen robottien kanssa. Opiskelijahaastatteluiden perusteella merkittävimpinä ulkoisina ominaisuuksina opetusmenetelmästä riippumatta opetusroboteille nähdään yläruumiin raajat, kuten pää, kasvot ja kädet, joiden tulee toimia osana opiskelijan ja robotin välistä vuorovaikutusta. Myös puhe nähdään merkittävänä tekijänä vaikkakin se ei suoraan ole osa robotin ulkonäköä. Merkittävin eroavaisuus robottien ulkonäölle ja kyvylle opetusmenetelmien välillä oli liikkeen puuttuminen eri robottien välillä. Kirjallisuudesta on mahdollista huomata, että liialliset ihmispiirteet robotissa voi aiheuttaa ihmisissä robottia välttävää käytöstä. Tämä havainto voidaan osittain myös todentaa opiskelijoiden kuvailemien robottien avulla. Tutkimuksen tuloksena syntyy 7 vaiheinen suunnitteluohje, jota demonstroidaan luomalla prototyyppi opetusrobotista.