"Me uskomme, ettei yhdelläkään yksittäisellä organisaatiolla ole kaikkia vastauksia ilmastonmuutoksen ratkaisemiseen” : Ideologinen yhteiskuntavastuu toimitusjohtajan katsauksissa
Vuosalmi, Venla (2022-12-04)
Vuosalmi, Venla
04.12.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120469344
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120469344
Tiivistelmä
Vuosikertomus on vakiintunut osa yritysten viestintää. Useimmissa vuosikertomuksissa on toimitusjohtajan katsaus, joka edustaa raporttien sääntelemätöntä osaa ja josta voidaan havaita yrityksen painottamia yhteiskuntavastuun piirteitä. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään, mitä toimitusjohtajan katsaukset kertovat yritysten yhteiskuntavastuun ideologioista. Tutkimukseni pohjautuu yhteiskuntavastuun ideologioihin, joita ovat omistajalähtöinen, sidosryhmälähtöinen ja laajan vastuun ideologia. Tarkasteltava aineisto koostuu 25 vaihdetuimman suomalaisen pörssiyhtiön toimitusjohtajan katsauksesta. Tutkimusmenetelmänä hyödynnetään diskurssianalyysia, joka painottuu kriittiseen diskurssianalyysiin.
Toimitusjohtajan katsauksista tehtiin havaintoja, joista muodostettiin diskursseja Triple Bottom Line -yhteiskuntavastuumallin kolmen osa-alueen, taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun, mukaisesti. Taloudellisen vastuun löydetyt diskurssit olivat kasvu- ja kehitysdiskurssi, olosuhdediskurssi ja vakausdiskurssi. Sosiaalinen vastuu jakautui hyvinvointidiskurssiin, arvodiskurssiin, luottamusdiskurssiin, yhteistyödiskurssiin, osaamisdiskurssiin ja hyväntekijädiskurssiin. Ympäristövastuu koostui ratkaisudiskurssista ja edelläkävijädiskurssista. Muodostettujen diskurssien perusteella pääteltiin, että yritykset käsittävät yhteiskuntavastuunsa melko laajasti ja ottavat huomioon yhteiskuntavastuun eri osa-alueet.
Yhteiskuntavastuun ideologioista havaittiin eniten sidosryhmälähtöistä ja laajan vastuun ideologiaa. Havaintojen mukaan yritykset keskittyvät voiton maksimoinnin lisäksi yhteiskunnan hyvinvoinnin maksimointiin. Toimitusjohtajan katsaukset antavat yritysten yhteiskuntavastuusta kuvan, jonka mukaan yritykset pyrkivät edistämään yhteiskunnan hyvinvoinnin maksimointia muun muassa pitkäaikaisten vastuullisuustavoitteidensa avulla. Tarkasteltavien pörssiyhtiöiden yhteiskuntavastuullisuus sijoittuu havaintojeni mukaan lähemmäs laajan vastuun ideologiaa kuin omistajalähtöistä ideologiaa.
Toimitusjohtajan katsauksista tehtiin havaintoja, joista muodostettiin diskursseja Triple Bottom Line -yhteiskuntavastuumallin kolmen osa-alueen, taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun, mukaisesti. Taloudellisen vastuun löydetyt diskurssit olivat kasvu- ja kehitysdiskurssi, olosuhdediskurssi ja vakausdiskurssi. Sosiaalinen vastuu jakautui hyvinvointidiskurssiin, arvodiskurssiin, luottamusdiskurssiin, yhteistyödiskurssiin, osaamisdiskurssiin ja hyväntekijädiskurssiin. Ympäristövastuu koostui ratkaisudiskurssista ja edelläkävijädiskurssista. Muodostettujen diskurssien perusteella pääteltiin, että yritykset käsittävät yhteiskuntavastuunsa melko laajasti ja ottavat huomioon yhteiskuntavastuun eri osa-alueet.
Yhteiskuntavastuun ideologioista havaittiin eniten sidosryhmälähtöistä ja laajan vastuun ideologiaa. Havaintojen mukaan yritykset keskittyvät voiton maksimoinnin lisäksi yhteiskunnan hyvinvoinnin maksimointiin. Toimitusjohtajan katsaukset antavat yritysten yhteiskuntavastuusta kuvan, jonka mukaan yritykset pyrkivät edistämään yhteiskunnan hyvinvoinnin maksimointia muun muassa pitkäaikaisten vastuullisuustavoitteidensa avulla. Tarkasteltavien pörssiyhtiöiden yhteiskuntavastuullisuus sijoittuu havaintojeni mukaan lähemmäs laajan vastuun ideologiaa kuin omistajalähtöistä ideologiaa.