Tästä rakentuu meidän yhteinen tapamme johtaa : Osallistujien kokemuksia lyhytkestoisen johtamisvalmennuksen vaikuttavuudesta
Hyppönen, Riina (2022-12-04)
Hyppönen, Riina
04.12.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120469345
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022120469345
Tiivistelmä
Jatkuvasti muuttuvissa ja yhä kilpaillummissa toimintaympäristöissä toimivat organisaatiot tarvitsevat menestyäkseen kyvykkäitä johtajia ohjaamaan organisaatiota kohti strategisten tavoitteiden saavuttamista. Eri organisaatiotasoilla toimivilla johtajilla ja päätöksentekijöillä on tunnistettu olevan käsissään avaimet koko organisaation potentiaalin valjastamiseen. Johta-juus ei ole pelkästään synnynnäinen ominaisuus, vaan se nähdään opittavissa ja harjoiteltavis-sa olevana taitona. Nopeat muutokset organisaatioiden toimintaympäristöissä tuovat painetta muutokselle ja uudistumiselle, sekä niiden myötä johdon kehittämiselle. Kasvaneet investoin-nit johdon kehittämisen toimenpiteisiin lisäävät kiinnostusta arvioida niiden tuloksellisuutta ja vaikututtavuutta.
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena on arvioida lyhytkestoisen ja kertaluontoisen johtamis-valmennuksen vaikuttavuutta johtamisen kehittämisinterventiona siihen osallistuneiden esi-henkilöiden näkökulmasta. Esihenkilöiden kokemukset vaikuttavuudesta tulkitaan suhteessa valmennukselle asetettuihin tavoitteisiin. Vaikuttavuutta tarkastellaan Hamblinin viisiportaisen arviointimallin muodostaman tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen kautta mallin neljällä ensimmäisellä tasolla. Malli jäsentää vaikuttavuuden ilmentymät reaktioiden, oppimisen, käyt-täytymisen, organisaation ja perimmäisen hyödyn tasoille.
Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu laadullisella otteella. Aineisto on kerätty haastat-telemalla yhdeksää kohdeyrityksen esihenkilöroolissa toimivaa ja valmennukseen osallistunut-ta henkilöstön jäsentä. Tässä tutkimuksessa vaikuttavuutta tarkastellaan esihenkilöiden koke-musten ja heidän niistä tekemien tulkintojen kautta. Kirjalliset välittömästi valmennusten yh-teydessä kerätyt reaktiopalautteet ja kohdeyrityksen henkilöstötutkimuksen tulokset vahvis-tavat haastattelujen perusteella havaittua vaikuttavuutta reaktioiden ja organisaation tasoilla myös muiden osallistujien ja henkilöstön näkökulmasta.
Empiirisen osuuden keskeisimmät tulokset osoittavat valmennuksella olleen vaikuttavuutta kaikilla neljällä tasolla. Vaikka koetut vaikutukset ovat yksilöllisiä ja vaihtelevat osallistujittain, esihenkilöt kokevat valmennuksen olleen kuitenkin laajasti hyödyllinen niin heille itselleen kuin organisaation muille esihenkilöillekin. Tulosten valossa voidaan todeta valmennukselle asetet-tujen tavoitteiden täyttyneen. Saadut tutkimustulokset tarjoavat vahvistusta sille, että lyhyt-kestoinen ja kertaluontoinen johdon kehittäminen voi olla vaikuttavaa. Lisäksi tutkimus antaa mallia tavoitteisiin peilautuvasta johdon kehittämisintervention vaikuttavuuden arvioinnista.
Tämän tapaustutkimuksen tavoitteena on arvioida lyhytkestoisen ja kertaluontoisen johtamis-valmennuksen vaikuttavuutta johtamisen kehittämisinterventiona siihen osallistuneiden esi-henkilöiden näkökulmasta. Esihenkilöiden kokemukset vaikuttavuudesta tulkitaan suhteessa valmennukselle asetettuihin tavoitteisiin. Vaikuttavuutta tarkastellaan Hamblinin viisiportaisen arviointimallin muodostaman tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen kautta mallin neljällä ensimmäisellä tasolla. Malli jäsentää vaikuttavuuden ilmentymät reaktioiden, oppimisen, käyt-täytymisen, organisaation ja perimmäisen hyödyn tasoille.
Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu laadullisella otteella. Aineisto on kerätty haastat-telemalla yhdeksää kohdeyrityksen esihenkilöroolissa toimivaa ja valmennukseen osallistunut-ta henkilöstön jäsentä. Tässä tutkimuksessa vaikuttavuutta tarkastellaan esihenkilöiden koke-musten ja heidän niistä tekemien tulkintojen kautta. Kirjalliset välittömästi valmennusten yh-teydessä kerätyt reaktiopalautteet ja kohdeyrityksen henkilöstötutkimuksen tulokset vahvis-tavat haastattelujen perusteella havaittua vaikuttavuutta reaktioiden ja organisaation tasoilla myös muiden osallistujien ja henkilöstön näkökulmasta.
Empiirisen osuuden keskeisimmät tulokset osoittavat valmennuksella olleen vaikuttavuutta kaikilla neljällä tasolla. Vaikka koetut vaikutukset ovat yksilöllisiä ja vaihtelevat osallistujittain, esihenkilöt kokevat valmennuksen olleen kuitenkin laajasti hyödyllinen niin heille itselleen kuin organisaation muille esihenkilöillekin. Tulosten valossa voidaan todeta valmennukselle asetet-tujen tavoitteiden täyttyneen. Saadut tutkimustulokset tarjoavat vahvistusta sille, että lyhyt-kestoinen ja kertaluontoinen johdon kehittäminen voi olla vaikuttavaa. Lisäksi tutkimus antaa mallia tavoitteisiin peilautuvasta johdon kehittämisintervention vaikuttavuuden arvioinnista.