Kunnan rooli osana kouluissa toteutettavaa muutosta: Inklusiivisen kasvatuksen implementoinnin erityispiirteet
Länsmans, Viivi (2022-11-08)
Länsmans, Viivi
08.11.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110864947
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110864947
Tiivistelmä
Suomalaiset peruskoulut ovat jatkuvassa muutoksessa. Lisäksi niiden toimintaan vaikuttavat
erinäiset tahot. Tässä tutkimuksessa selvitetään kuntien roolia osana kouluissa toteutettavaa
muutosta. Tutkittavan muutoksen kohteena käytetään inkluusion implementointia, toteuttamista ja kehittämistä. Inkluusio nähdään eräänä tapana toteuttaa yhdenvertaisuutta kouluissa.
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää inklusiivisen kasvatuksen lisäämiseen liittyviä erityispiirteitä kouluissa tapahtuvan muutoksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena. Metodina käytetään teemahaastatteluja,
joiden avulla pyritään selvittämään rehtorien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, minkälainen
rooli ja tehtävä kunnilla on inklusiivisen kasvatuksen lisäämisessä. Tutkimuksen teoreettinen
viitekehys käsittelee muutosta ja muutosprosessia. Muutosprosessia käsitellään erilaisten
muutosmallien ja teorioiden kautta, jotka soveltuvat kouluissa tapahtuvien monimutkaistenkin
muutosten tutkimiseen. Viitekehyksen keskiössä ovat Lewinin 3-vaiheinen muutosmalli, Kotterin 8-vaiheinen muutosmalli, Hiattin ADKAR-muutosmalli sekä Reinholzin ja Andrewsin viisi
muutoskomponenttia. Muutosteoriat rajaavat tutkimusta käsittelemään muutosta ja sen toteuttamista sekä implementointia. Teorioiden avulla pystytään tarkastelemaan muutoksen
toteutusta ja toteutumista. Teoreettista viitekehystä täydennetään inklusiiviseen kasvatukseen liittyvän tutkimuskirjallisuudella. Tällä tavoin pyritään saavuttamaan tietoa siitä, millaisia
erityispiirteitä liittyy inklusiivisen kasvatuksen implementointiin. Teoreettista viitekehystä käytetään aineistoa analysoidessa. Aineistoanalyysi toteutetaan sisällönanalyysina.
Tutkimusaineiston perusteella selviää, että inklusiivisen kasvatuksen lisääminen on monimutkainen prosessi, joka vaatii kunnilta erilaisia toimenpiteitä, kuten selkeämpää muutosstrategiaa, kuntien johtamaa arvokeskustelua ja resursseja tukitoimien toteuttamiseksi. Teoreettisessa viitekehyksessä ilmenevät muutokseen vaikuttavat tekijät voidaan havaita tutkimusaineistosta. Inklusiivisen kasvatuksen lisäämiseen liittyvinä erityispiirteinä nostetaan esille opettajuuden muutos, tuen tarjoaminen sekä lasten- ja nuorten tukipalvelujen haasteet. Kouluissa
toteutettavat rakenteelliset ja periaatteelliset muutokset ovat seurausta yhteiskunnassa tapahtuville muutoksille.
erinäiset tahot. Tässä tutkimuksessa selvitetään kuntien roolia osana kouluissa toteutettavaa
muutosta. Tutkittavan muutoksen kohteena käytetään inkluusion implementointia, toteuttamista ja kehittämistä. Inkluusio nähdään eräänä tapana toteuttaa yhdenvertaisuutta kouluissa.
Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää inklusiivisen kasvatuksen lisäämiseen liittyviä erityispiirteitä kouluissa tapahtuvan muutoksen näkökulmasta.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tutkimuksena. Metodina käytetään teemahaastatteluja,
joiden avulla pyritään selvittämään rehtorien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, minkälainen
rooli ja tehtävä kunnilla on inklusiivisen kasvatuksen lisäämisessä. Tutkimuksen teoreettinen
viitekehys käsittelee muutosta ja muutosprosessia. Muutosprosessia käsitellään erilaisten
muutosmallien ja teorioiden kautta, jotka soveltuvat kouluissa tapahtuvien monimutkaistenkin
muutosten tutkimiseen. Viitekehyksen keskiössä ovat Lewinin 3-vaiheinen muutosmalli, Kotterin 8-vaiheinen muutosmalli, Hiattin ADKAR-muutosmalli sekä Reinholzin ja Andrewsin viisi
muutoskomponenttia. Muutosteoriat rajaavat tutkimusta käsittelemään muutosta ja sen toteuttamista sekä implementointia. Teorioiden avulla pystytään tarkastelemaan muutoksen
toteutusta ja toteutumista. Teoreettista viitekehystä täydennetään inklusiiviseen kasvatukseen liittyvän tutkimuskirjallisuudella. Tällä tavoin pyritään saavuttamaan tietoa siitä, millaisia
erityispiirteitä liittyy inklusiivisen kasvatuksen implementointiin. Teoreettista viitekehystä käytetään aineistoa analysoidessa. Aineistoanalyysi toteutetaan sisällönanalyysina.
Tutkimusaineiston perusteella selviää, että inklusiivisen kasvatuksen lisääminen on monimutkainen prosessi, joka vaatii kunnilta erilaisia toimenpiteitä, kuten selkeämpää muutosstrategiaa, kuntien johtamaa arvokeskustelua ja resursseja tukitoimien toteuttamiseksi. Teoreettisessa viitekehyksessä ilmenevät muutokseen vaikuttavat tekijät voidaan havaita tutkimusaineistosta. Inklusiivisen kasvatuksen lisäämiseen liittyvinä erityispiirteinä nostetaan esille opettajuuden muutos, tuen tarjoaminen sekä lasten- ja nuorten tukipalvelujen haasteet. Kouluissa
toteutettavat rakenteelliset ja periaatteelliset muutokset ovat seurausta yhteiskunnassa tapahtuville muutoksille.