Omaistiedon hyödyntäminen organisaatiossa yhteiskehittämisen välineenä
Haimilahti, Mariella (2022-10-24)
Haimilahti, Mariella
24.10.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102462790
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022102462790
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluiden uusia kehittämisen muotoja tarvitaan kustannusten
hillitsemiseksi ja palveluiden laadun varmistamiseksi. Ikääntyvä väestö ja kansalaisten aiempaa
aktiivisempi osallistuminen palveluihin luo painetta tuoda uusia kehittämisen muotoja
palveluihin. Ikääntyvän henkilön omaisella on oletettavasti paljon kokemukseen perustuvaa
tietoa. Tällä tiedolla voidaan haastaa ja parhaassa tapauksessa tuoda ammattilaisten
asiantuntijuuden rinnalle kokemusasiantuntijuutta. Näiden asiantuntijuuksien yhteisen
vuorovaikutuksen toteutuminen, ja niiden näkeminen tasavertaisina palveluiden kehittämisen
välineinä lisää kansalaisten osallisuutta ja palveluiden yhteiskehittämistä.
Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli tuoda esille omaistiedon hyödynnettävyyttä ja
vaikutuksia organisaatiossa yhteiskehittämisen välineenä. Tavoitteena oli tuoda esille, miten
omaisten kokemustietoa hyödynnetään organisaatiossa, ja luodaanko omaistiedon
hyödyntämisellä palveluille arvoa. Tutkimuksessa avattiin osallisuuden, yhteiskehittämisen,
kokemustiedon, merkityksellistämisen (sensemaking) ja organisaation tiedon vastaanottokyvyn
(absorptive capacity) käsitteitä ensin teorian kautta. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin
teemahaastattelun muodossa ikääntyneiden asumisyksikön hoitajien, esimiesten sekä
ikääntyneiden palvelupäällikön kanssa ryhmähaastatteluin. Ryhmähaastatteluja pidettiin
yhteensä kolme ja haastateltavia oli 10. Tutkimuksessa käytettiin teorialähtöistä
sisällönanalyysia hyödyntäen merkityksellistämisen prosessia ja organisaation tiedon
vastaanottokykyä kuvaavia teemoja.
Tutkimustulosten perusteella omaisilta saatavan tiedon merkitys on tunnistettu organisaatiossa
sekä hoitajien että esimiesten ja päällikön tasoilla. Omaisten rooli määrittyy organisaatiossa
pitkälti sen kautta, miten heidän tiedon merkityksensä nähdään ammattilaisten keskuudessa.
Omaistiedon hyödyntämistä kuitenkin estää ammattilaisten asiantuntijuuden oikeutus, jolloin
omaisilta saatavaa tietoa ei arvosteta ammattilaisten tietoon verrattavissa olevana tietona.
Asenteiden merkitys omaistietoa kohtaan on suuressa roolissa siinä, miten tietoa hyödynnetään
organisaation kehittämisessä. Omaistiedon tunnistaminen ei riitä, jotta sitä voitaisiin hyödyntää
täysin palvelujen kehittämisessä. Tarvitaan myös omaistiedon tunnustamista organisaation
kaikilla tasoilla. Kun omaisilta saatava tiedon arvo on tunnustettu organisaatiossa ja
organisaation ulkoinen ja sisäinen vuorovaikutus on hyvää, voidaan palveluja kehittää yhdessä.
Samalla omaisten osallistaminen palveluiden kehittämiseen saa aikaan arvon yhteisluontia.
hillitsemiseksi ja palveluiden laadun varmistamiseksi. Ikääntyvä väestö ja kansalaisten aiempaa
aktiivisempi osallistuminen palveluihin luo painetta tuoda uusia kehittämisen muotoja
palveluihin. Ikääntyvän henkilön omaisella on oletettavasti paljon kokemukseen perustuvaa
tietoa. Tällä tiedolla voidaan haastaa ja parhaassa tapauksessa tuoda ammattilaisten
asiantuntijuuden rinnalle kokemusasiantuntijuutta. Näiden asiantuntijuuksien yhteisen
vuorovaikutuksen toteutuminen, ja niiden näkeminen tasavertaisina palveluiden kehittämisen
välineinä lisää kansalaisten osallisuutta ja palveluiden yhteiskehittämistä.
Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli tuoda esille omaistiedon hyödynnettävyyttä ja
vaikutuksia organisaatiossa yhteiskehittämisen välineenä. Tavoitteena oli tuoda esille, miten
omaisten kokemustietoa hyödynnetään organisaatiossa, ja luodaanko omaistiedon
hyödyntämisellä palveluille arvoa. Tutkimuksessa avattiin osallisuuden, yhteiskehittämisen,
kokemustiedon, merkityksellistämisen (sensemaking) ja organisaation tiedon vastaanottokyvyn
(absorptive capacity) käsitteitä ensin teorian kautta. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin
teemahaastattelun muodossa ikääntyneiden asumisyksikön hoitajien, esimiesten sekä
ikääntyneiden palvelupäällikön kanssa ryhmähaastatteluin. Ryhmähaastatteluja pidettiin
yhteensä kolme ja haastateltavia oli 10. Tutkimuksessa käytettiin teorialähtöistä
sisällönanalyysia hyödyntäen merkityksellistämisen prosessia ja organisaation tiedon
vastaanottokykyä kuvaavia teemoja.
Tutkimustulosten perusteella omaisilta saatavan tiedon merkitys on tunnistettu organisaatiossa
sekä hoitajien että esimiesten ja päällikön tasoilla. Omaisten rooli määrittyy organisaatiossa
pitkälti sen kautta, miten heidän tiedon merkityksensä nähdään ammattilaisten keskuudessa.
Omaistiedon hyödyntämistä kuitenkin estää ammattilaisten asiantuntijuuden oikeutus, jolloin
omaisilta saatavaa tietoa ei arvosteta ammattilaisten tietoon verrattavissa olevana tietona.
Asenteiden merkitys omaistietoa kohtaan on suuressa roolissa siinä, miten tietoa hyödynnetään
organisaation kehittämisessä. Omaistiedon tunnistaminen ei riitä, jotta sitä voitaisiin hyödyntää
täysin palvelujen kehittämisessä. Tarvitaan myös omaistiedon tunnustamista organisaation
kaikilla tasoilla. Kun omaisilta saatava tiedon arvo on tunnustettu organisaatiossa ja
organisaation ulkoinen ja sisäinen vuorovaikutus on hyvää, voidaan palveluja kehittää yhdessä.
Samalla omaisten osallistaminen palveluiden kehittämiseen saa aikaan arvon yhteisluontia.