BI-järjestelmän tarvekartoitus : Tapaustutkimus energiayhtiön liiketoimintatiedon hallinnan kehittämiseksi
Mustapää, Veera (2022)
Mustapää, Veera
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111465574
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022111465574
Tiivistelmä
Globalisaatio, teknologinen kehitys, yritysjärjestelyt ja yrityskaupat, kilpailutilanne sekä asiakkaiden ja työntekijöiden lisääntyneet vaatimukset ajavat yrityksiä BI-järjestelmien käyttöönottoon liiketoimintatiedon hallinnan kehittämiseksi. Lisäksi viimeaikaiset yritysten kohtaamat kriisit ovat lisänneet entisestään BI-järjestelmien tarvetta päätöksenteon tueksi. Muutoksia tapahtuu jatkuvasti energia-alalla, jossa monimutkaisen toimintaympäristön vuoksi liiketoimintatiedon hallinta edellyttää kehittyneitä tietojärjestelmiä. Tässä tutkielmassa toteutetaan BI-järjestelmän tarvekartoitus BI-järjestelmän käyttöönottoa suunnittelevalle energiayhtiölle. Tutkielmassa selvitetään, mikä on kohdeyrityksen liiketoimintatiedon hallinnan nykytila ja kehityskohteet, mitä tietoa BI-järjestelmästä tarvitaan kohdeyrityksen eri liiketoiminta-alueilla ja miten BI-järjestelmän käyttöönoton odotetaan palvelevan tiedolla johtamista kohdeyrityksessä.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä alaluvussa käydään läpi Business Intelligencen määritelmiä, jonka jälkeen tarkastellaan BI-järjestelmän hyötyjä sekä BI-järjestelmän teknologista ratkaisua, eli BI-arkkitehtuuria. Lisäksi käsitellään Self-Service BI:tä, tiedolla johtamista ja BI-järjestelmän kehittämistä. Teoriaosan lopuksi tarkastellaan liiketoimintatiedon hallinnan kypsyystason määrittämiseen soveltuvaa Gartnerin kypsyysmallia sekä BI-aihetta energia-alan näkökulmasta.
Tutkielman empiirisessä osassa toteutetaan laadullinen tutkimus haastattelemalla kohdeyrityksen ylimpään johtoon ja keskijohtoon kuuluvat työntekijät, eli tulevat BI-järjestelmän käyttäjät. BI-järjestelmän tarvekartoituksessa määritetään kohdeyrityksen liiketoimintatiedon hallinnan nykytila ja kehityskohteet Gartnerin kypsyysmallin avulla sekä verrataan kohdeyrityksen tietotarpeita sekä odotuksia BI-järjestelmän hyödyistä aikaisempiin tutkimuksiin. Tutkielmassa käytetään konstruktiivista tutkimusotetta ja tutkimustuloksena syntyvää tarvekartoitusta on tarkoitus hyödyntää kohdeyrityksessä BI-prosessin aikana.
Tutkimustulosten perusteella kohdeyrityksen liiketoimintatiedon hallinta on keskimäärin Gartnerin kypsyysmallin toisella kypsyystasolla. Energiayhtiön tietotarpeissa korostuvat vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä huolehtiminen sekä ulkopuolisista tietolähteistä saatavat tiedot, joiden avulla voidaan parantaa ennustettavuutta. Kohdeyrityksen odotukset BI-järjestelmän hyödyistä ovat mahdollisia, mutta saavutettavissa korkeimmilla kypsyystasoilla, jonne pääsy edellyttää liiketoimintatiedon hallinnan kehittämistä. Tutkielman lopuksi esitetään tutkimustulosten pohjalta jatkotoimenpiteet kriittisten menestystekijöiden valossa sekä käydään läpi tutkimuksen rajoituksia sekä jatkotutkimusmahdollisuuksia.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä alaluvussa käydään läpi Business Intelligencen määritelmiä, jonka jälkeen tarkastellaan BI-järjestelmän hyötyjä sekä BI-järjestelmän teknologista ratkaisua, eli BI-arkkitehtuuria. Lisäksi käsitellään Self-Service BI:tä, tiedolla johtamista ja BI-järjestelmän kehittämistä. Teoriaosan lopuksi tarkastellaan liiketoimintatiedon hallinnan kypsyystason määrittämiseen soveltuvaa Gartnerin kypsyysmallia sekä BI-aihetta energia-alan näkökulmasta.
Tutkielman empiirisessä osassa toteutetaan laadullinen tutkimus haastattelemalla kohdeyrityksen ylimpään johtoon ja keskijohtoon kuuluvat työntekijät, eli tulevat BI-järjestelmän käyttäjät. BI-järjestelmän tarvekartoituksessa määritetään kohdeyrityksen liiketoimintatiedon hallinnan nykytila ja kehityskohteet Gartnerin kypsyysmallin avulla sekä verrataan kohdeyrityksen tietotarpeita sekä odotuksia BI-järjestelmän hyödyistä aikaisempiin tutkimuksiin. Tutkielmassa käytetään konstruktiivista tutkimusotetta ja tutkimustuloksena syntyvää tarvekartoitusta on tarkoitus hyödyntää kohdeyrityksessä BI-prosessin aikana.
Tutkimustulosten perusteella kohdeyrityksen liiketoimintatiedon hallinta on keskimäärin Gartnerin kypsyysmallin toisella kypsyystasolla. Energiayhtiön tietotarpeissa korostuvat vastuullisuudesta ja kestävästä kehityksestä huolehtiminen sekä ulkopuolisista tietolähteistä saatavat tiedot, joiden avulla voidaan parantaa ennustettavuutta. Kohdeyrityksen odotukset BI-järjestelmän hyödyistä ovat mahdollisia, mutta saavutettavissa korkeimmilla kypsyystasoilla, jonne pääsy edellyttää liiketoimintatiedon hallinnan kehittämistä. Tutkielman lopuksi esitetään tutkimustulosten pohjalta jatkotoimenpiteet kriittisten menestystekijöiden valossa sekä käydään läpi tutkimuksen rajoituksia sekä jatkotutkimusmahdollisuuksia.