Viestinnän strategiset teemat sisäisen työnantajamielikuvan luojana : Tarkastelussa globaali teknologiayhtiö
Matikainen, Emma-Julia (2022-11-02)
Matikainen, Emma-Julia
02.11.2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110264423
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110264423
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää globaalin teknologiayhtiön sisäistä työnantajamielikuvaa Suomessa, eli sitä mielikuvaa mikä yhtiön henkilöstöllä on työnantajastaan. Työnantajamielikuvan kartoittamisen lisäksi tutkimus tarkastelee, miten tämänhetkinen työnantajamielikuva vastaa yhtiön asettamia sisäisen viestinnän strategisia teemoja.
Työnantajamielikuvaa voidaan kehittää strategisella viestinnällä esimerkiksi määrittelemällä brändille arvoväittämiä ja niihin liittyviä viestinnän teemoja. Tapausyhtiö on määritellyt yhtiölle sisäisen viestinnän strategiset teemat, jotka pyrkivät työnantajamielikuvan rakentamiseen ja kehittämiseen. Teemat on määritelty yhtiön sisäisen viestinnän strategiasuunnitelmaan vuonna 2021. Nämä teemat ovat (1) laatu, (2) hyvä johtaminen, (3) turvallisuus ja hyvinvointi, (4) monimuotoisuus, yhteisöllisyys ja me-henki sekä (5) parhaiden osaajien houkutteleminen ja kasvattaminen.
Tutkimuksen teoriaosuus keskittyy työnantajamielikuvan määrittelyyn ja esittelee sen rakentumista ja kehittämistä. Työnantajamielikuvan lisäksi teoria käsittelee organisaatioiden sisäistä ja strategista viestintää, sekä niiden merkitystä työnantajamielikuvan kannalta. Tutkimuksen empiirinen osuus käsittelee globaalin teknologiayhtiön työnantajamielikuvaa yhtiön henkilöstölle suunnatun kyselyn avulla. Täydentävinä aineistoina käytetään erillisen henkilöstötyytyväisyyskyselyn tuloksia ja yhtiön määrittelemiä sisäisen viestinnän strategisia teemoja. Aineiston analyysiosuus koostuu tutkimuskyselyn määrällisestä osuudesta ja temaattisesta analyysista, jossa luokitellaan ja käsitellään kyselyiden tuloksia. Aineiston pohjalta luokittelin 10 teemaa, joista 5 oli jo valmiiksi määritellyt sisäisen viestinnän strategiset teemat. Strategisten teemojen lisäksi 5 muuta eniten esiintynyttä teemaa olivat huono johtaminen, muutos ja tulevaisuus, tyytyväisyys ja positiivisuus, hierarkkisuus ja byrokraattisuus sekä kansainvälisyys.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tarkastelussa olevan globaalin teknologiayhtiön tämänhetkinen sisäinen työnantajamielikuva vastaa osittain sitä, mitä yhtiö sisäisen viestinnän strategisilla teemoillaan tavoitteleekin. Henkilöstö kokee työnantajansa olevan kansainvälinen ja menestyvä yritys, joka keskittyy liiketoiminnassaan laatuun ja panostaa henkilöstön turvallisuuteen. Tulosten perusteella yhtiö on monimuotoinen työpaikka, jossa työntekijät kokee kuuluvansa työyhteisöön. Silti moni kokee yhtiössä eriarvoisuutta ja henkilöstöryhmien välillä vallitsee hierarkia. Negatiivisia mielikuvia välittyi erityisesti tuotannon työntekijöiden vastauksista, joissa tuli esiin epäoikeudenmukaisuuden kokemuksia. Henkilöstö ei myöskään koe yhtiön tarjoavan urakehittymismahdollisuuksia. Täten yhtiön suurimmiksi kehityskohteiksi määrittyi luottamuksen, joustavuuden ja arvostuksen lisääminen sekä henkilöstön uramahdollisuuksien tukeminen ja niistä tiedottaminen.
Työnantajamielikuvaa voidaan kehittää strategisella viestinnällä esimerkiksi määrittelemällä brändille arvoväittämiä ja niihin liittyviä viestinnän teemoja. Tapausyhtiö on määritellyt yhtiölle sisäisen viestinnän strategiset teemat, jotka pyrkivät työnantajamielikuvan rakentamiseen ja kehittämiseen. Teemat on määritelty yhtiön sisäisen viestinnän strategiasuunnitelmaan vuonna 2021. Nämä teemat ovat (1) laatu, (2) hyvä johtaminen, (3) turvallisuus ja hyvinvointi, (4) monimuotoisuus, yhteisöllisyys ja me-henki sekä (5) parhaiden osaajien houkutteleminen ja kasvattaminen.
Tutkimuksen teoriaosuus keskittyy työnantajamielikuvan määrittelyyn ja esittelee sen rakentumista ja kehittämistä. Työnantajamielikuvan lisäksi teoria käsittelee organisaatioiden sisäistä ja strategista viestintää, sekä niiden merkitystä työnantajamielikuvan kannalta. Tutkimuksen empiirinen osuus käsittelee globaalin teknologiayhtiön työnantajamielikuvaa yhtiön henkilöstölle suunnatun kyselyn avulla. Täydentävinä aineistoina käytetään erillisen henkilöstötyytyväisyyskyselyn tuloksia ja yhtiön määrittelemiä sisäisen viestinnän strategisia teemoja. Aineiston analyysiosuus koostuu tutkimuskyselyn määrällisestä osuudesta ja temaattisesta analyysista, jossa luokitellaan ja käsitellään kyselyiden tuloksia. Aineiston pohjalta luokittelin 10 teemaa, joista 5 oli jo valmiiksi määritellyt sisäisen viestinnän strategiset teemat. Strategisten teemojen lisäksi 5 muuta eniten esiintynyttä teemaa olivat huono johtaminen, muutos ja tulevaisuus, tyytyväisyys ja positiivisuus, hierarkkisuus ja byrokraattisuus sekä kansainvälisyys.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että tarkastelussa olevan globaalin teknologiayhtiön tämänhetkinen sisäinen työnantajamielikuva vastaa osittain sitä, mitä yhtiö sisäisen viestinnän strategisilla teemoillaan tavoitteleekin. Henkilöstö kokee työnantajansa olevan kansainvälinen ja menestyvä yritys, joka keskittyy liiketoiminnassaan laatuun ja panostaa henkilöstön turvallisuuteen. Tulosten perusteella yhtiö on monimuotoinen työpaikka, jossa työntekijät kokee kuuluvansa työyhteisöön. Silti moni kokee yhtiössä eriarvoisuutta ja henkilöstöryhmien välillä vallitsee hierarkia. Negatiivisia mielikuvia välittyi erityisesti tuotannon työntekijöiden vastauksista, joissa tuli esiin epäoikeudenmukaisuuden kokemuksia. Henkilöstö ei myöskään koe yhtiön tarjoavan urakehittymismahdollisuuksia. Täten yhtiön suurimmiksi kehityskohteiksi määrittyi luottamuksen, joustavuuden ja arvostuksen lisääminen sekä henkilöstön uramahdollisuuksien tukeminen ja niistä tiedottaminen.