Strategy implementation from a multilevel perspective in a high-growth firm
Korhonen, Vaula (2022-11)
Korhonen, Vaula
11 / 2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110965002
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022110965002
Tiivistelmä
Effective strategy work is important in terms of company’s competitiveness. However, effective strategy implementation (SI) should not be overlooked, as it is one of the prerequisites for outperforming organizations. Strategies are more likely to fail during the implementation phase rather than during formulation, which calls for attention to seek the best way to implement a strategy. Strategy implementation is important since if a company does not have strategic consensus, the members of the organization are operating for different goals and objectives, which can be harmful to the business. In the literature, strategy implementation seems to be fragmented and missing a unified concept. In this case study, the aim is to follow the strategy implementation process in an organization and to investigate whether it is possible to achieve a consensus between different organization levels via strategy implementation tools. The level of the case organization’s complexity is increased due to the case firm’s characteristics, i.e., being a high-growth firm. The study is conducted by qualitative action research method, and the data is gathered through semi-structured interviews. The research is abductive, which means that the researcher deepens the grasp of both theoretical and empirical phenomena by switching between different types of research activities and between empirical observations and theory. The findings suggest that strategy should be implemented through internal projects, and through the communication of good quality. The case organization’s context requires looking also at the complexity theory’s direction. This thesis provides recent research for the case organization and investigates how the strategy’s implementation process is being executed. As it turns out in the empirical part, internal projects play a significant role in the strategy implementation process in addition to good communication, which has been broadly recognized in the literature. The limitations of this study lie in the company's characteristics and this thesis is for a single case study. However, this thesis provides new insight into projects as strategy implementation tools. The originality of this paper is to investigate strategy implementation from a multilevel perspective in a high-growth firm and to examine projects as an SI tool. Tehokas strategiatyö on yrityksen kilpailukyvyn kannalta tärkeää, mutta tehokasta strategian toteutusta ei tule aliarvioida, sillä se on edellytys organisaation menestymiselle. On havaittu, että strategiat epäonnistuvat todennäköisemmin vajavaisen toteutuksen kuin suunnittelun takia, mikä korostaa huomion kiinnittämistä strategian toteutukseen. Tämä on tärkeää, sillä jos yrityksellä ei ole konsensusta strategiasta, organisaation jäsenet toimivat eri päämäärien mukaan, mikä voi osoittautua haitalliseksi liiketoiminnalle. Kirjallisuudessa strategian toteutuksen nähdään olevan pirstoutunut, ja siitä puuttuu yhtenäinen teoreettinen käsitys. Tässä tapaustutkimuksessa tavoitteena on seurata strategian toteutusprosessia organisaatiossa ja selvittää, onko strategian toteuttamistyökalujen avulla mahdollista saavuttaa konsensus eri organisaatiotasojen välillä. Tapausorganisaation monimutkaisuuden tasoa nostaa tapausyrityksen ominaisuudet tämän ollessa nopeasti kasvava tuotantoyritys. Tutkimus toteutetaan kvalitatiivisella toimintatutkimusmenetelmällä ja aineisto kerätään puolistrukturoiduilla haastatteluilla. Tutkimus on abduktiivinen, mikä tarkoittaa, että tutkija syventää käsitystään sekä teoreettisista että empiirisistä ilmiöistä vaihtamalla erityyppisten tutkimustoimintojen välillä sekä empiiristen havaintojen että teorian välillä. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että strategiaa tulisi toteuttaa sisäisten projektien ja laadukkaan viestinnän kautta. Tapausorganisaation konteksti edellyttää myös kompleksisuusteorian suunnan tarkastelua. Tämä opinnäytetyö tarjoaa tuoretta tutkimusta tapaustutkimusorganisaatiolle sekä selvittää, miten strategian jalkauttamisprosessia toteutetaan. Kuten empiirisessä osiossa käy ilmi, sisäisillä projekteilla on kirjallisuudessa laajasti tunnustetun hyvän viestinnän lisäksi merkittävä rooli strategian toteutusprosessissa. Tämän tutkimuksen rajoitteina ovat niin ikään yrityksen ominaisuudet, ja tämä opinnäytetyö on toteutettu yksittäistapaustutkimuksen näkökulmasta. Tämä opinnäytetyö antaa kuitenkin uutta näkemystä projekteista strategian toteuttamisen työkaluina. Tämän artikkelin uutuusarvo muodostuu näkökulmasta tutkia strategian toteuttamista monitasoisesta näkökulmasta kasvuyrityksessä ja tarkastella projekteja strategian implementoinnin työkaluna.