Y-sukupolvi arvostaa valmentavaa johtamista: Vaasan yliopiston opiskelijoiden näkemyksiä ihanne-esimiehestä
Kasi, Anna-Riikka (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Y-sukupolvi sekä työelämässä että johdettavana on tällä hetkellä hyvin ajankohtainen ja tärkeä aihe, sillä se on yksi työelämän uusimpia sukupolvia. Tässä tutkielmassa Y-sukupolveksi määritellään vuosien 1980–1995 välisenä aikana syntyneet ihmiset. Y-sukupolvella on työelämää ja erityisesti johtamista kohtaan erilaisia odotuksia ja toiveita kuin mitä esimerkiksi heitä vanhemmilla sukupolvilla, kuten X-sukupolvella on. Tämä aiheuttaa jo nyt, mutta myös jatkossa monia haasteita johtajille, ja erityisen tärkeää Y-sukupolvelle oikeanlaisen johtamistyylin löytäminen on siksi, että Y-sukupolven osuus työvoimasta tulee kasvamaan nykyisestään huomattavan paljon. Tämän tutkielman tarkoituksena onkin selvittää Y-sukupolvelle tärkeitä asioita työelämässä ja heidän odotuksiaan ja toiveitaan johtajiaan kohtaan. Tutkielman tutkimuskysymykseksi määriteltiinkin tähän tavoitteeseen liittyen ”Millainen on Y-sukupolven ihannejohtaja?”
Tutkielman teoreettinen viitekehys on jaettuna kahteen eri osaan. Ensimmäisessä teoriaosiossa esitellään johtamista yleisesti sekä tutkielmaan valittuja kolmea johtamisteoriaa; LMX-teoriaa, transformationaalista johtajuutta ja valmentavaa johtajuutta. Tutkielman toisessa teoriaosuudessa käydään läpi Y-sukupolven teoriaa esitellen tarkemmin Y-sukupolvi ja sen piirteitä työelämän ulkopuolella ja työelämässä sekä tuoden esiin teoriaa Y-sukupolven johtamiseen liittyen. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Vaasan yliopiston opiskelijat, jotka ovat syntyneet vuosien 1980–1995 välisenä aikana. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin Y-sukupolven taustatietoja iästä, sukupuolesta, opiskelualasta, työkokemuksesta ja tämän hetkisestä työsuhteesta. Lisäksi sähköisessä kyselylomakkeessa selvitettiin Y-sukupolvelle tärkeitä asioita työelämässä, sekä kartoitettiin heidän ajatuksiaan siitä, millaiset piirteet ovat tärkeimpiä johtajalla eli millainen on heidän ihanne-esimiehensä. Lisäksi selvitettiin, mitä asioita Y-sukupolvi ei arvosta johtajan käyttäytymisessä. Kyselylomakkeella saatiin vastauksia kaiken kaikkiaan 137 ja vastauksia saatiin jokaisesta Vaasan yliopiston kolmesta tiedekunnasta.
Tutkimuksessa esiin tulleista tuloksista selvisi, että Y-sukupolvi arvostaa työelämässä kaikkein eniten vapaa-ajan ja työelämän tasapainoa, uralla etenemisen mahdollisuutta sekä mahdollisuutta vaikuttaa itse osaltaan omaan työhönsä. Johtajiltaan Y-sukupolvi toivoo oikeudenmukaisuutta, vastuullisuutta sekä palautetta. Heille on myös tärkeää, että johtaja on innostava ja motivoiva persoona. Y-sukupolvi ei arvosta sellaista johtajaa, joka kontrolloi heitä liikaa, ei anna heille lainkaan palautetta tehdystä työstä ja kohtelee epäreilusti/epätasa-arvoisesti alaisiaan. Y-sukupolvelle sopiva johtamistyyli löytyy siis johtamisen teoriaosiossa esitellystä valmentavasta johtajuudesta, joka vastaa parhaalla tavalla heidän vaatimuksiinsa ja toiveisiinsa johtajaansa kohtaan ja minkä avulla Y-sukupolven edustajista kehittyy työelämässä yhä ammattitaitoisempia, itsenäisempiä, vastuullisempia ja suorituskykyisempiä työntekijöitä, joiden hyvinvointi on hyvällä tasolla.
Tutkielman teoreettinen viitekehys on jaettuna kahteen eri osaan. Ensimmäisessä teoriaosiossa esitellään johtamista yleisesti sekä tutkielmaan valittuja kolmea johtamisteoriaa; LMX-teoriaa, transformationaalista johtajuutta ja valmentavaa johtajuutta. Tutkielman toisessa teoriaosuudessa käydään läpi Y-sukupolven teoriaa esitellen tarkemmin Y-sukupolvi ja sen piirteitä työelämän ulkopuolella ja työelämässä sekä tuoden esiin teoriaa Y-sukupolven johtamiseen liittyen. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Vaasan yliopiston opiskelijat, jotka ovat syntyneet vuosien 1980–1995 välisenä aikana. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin Y-sukupolven taustatietoja iästä, sukupuolesta, opiskelualasta, työkokemuksesta ja tämän hetkisestä työsuhteesta. Lisäksi sähköisessä kyselylomakkeessa selvitettiin Y-sukupolvelle tärkeitä asioita työelämässä, sekä kartoitettiin heidän ajatuksiaan siitä, millaiset piirteet ovat tärkeimpiä johtajalla eli millainen on heidän ihanne-esimiehensä. Lisäksi selvitettiin, mitä asioita Y-sukupolvi ei arvosta johtajan käyttäytymisessä. Kyselylomakkeella saatiin vastauksia kaiken kaikkiaan 137 ja vastauksia saatiin jokaisesta Vaasan yliopiston kolmesta tiedekunnasta.
Tutkimuksessa esiin tulleista tuloksista selvisi, että Y-sukupolvi arvostaa työelämässä kaikkein eniten vapaa-ajan ja työelämän tasapainoa, uralla etenemisen mahdollisuutta sekä mahdollisuutta vaikuttaa itse osaltaan omaan työhönsä. Johtajiltaan Y-sukupolvi toivoo oikeudenmukaisuutta, vastuullisuutta sekä palautetta. Heille on myös tärkeää, että johtaja on innostava ja motivoiva persoona. Y-sukupolvi ei arvosta sellaista johtajaa, joka kontrolloi heitä liikaa, ei anna heille lainkaan palautetta tehdystä työstä ja kohtelee epäreilusti/epätasa-arvoisesti alaisiaan. Y-sukupolvelle sopiva johtamistyyli löytyy siis johtamisen teoriaosiossa esitellystä valmentavasta johtajuudesta, joka vastaa parhaalla tavalla heidän vaatimuksiinsa ja toiveisiinsa johtajaansa kohtaan ja minkä avulla Y-sukupolven edustajista kehittyy työelämässä yhä ammattitaitoisempia, itsenäisempiä, vastuullisempia ja suorituskykyisempiä työntekijöitä, joiden hyvinvointi on hyvällä tasolla.